Články / Offtopic / / Movie/dox

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda | Články / Offtopic / / Movie/dox | 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova. Pnutím mezi hravě melancholickými výjevy ze životů dvacátníků a záměrně iritující experimentální formou vytváří specifické svědectví (nejen) o strachu z konce světa způsobeného klimatickou krizí. Čí obavy a existenciální tápání jsou však v tomto filmovém skicáři opravdu zachyceny?

Ústřední trojice, kolem níž je spřádána síť významů a impresí, sestává ze tří pražských příslušníků generace Z. Jejich společné bytí před a během pandemie covid-19 tvoří jádro dokumentu. Rozhovory o smrti či vztazích se tak za stálého kouření cigaret střídají s chvílemi štěstí i opileckými hádkami, při nichž jsou rozbíjeny lahve a hlavy buší o zeď. Klepikov neohledává skutečnost systematicky a racionálně, jde cestou co nejvěrnějšího zprostředkování emocí, atmosféry, krásy okamžiku, intenzity citu a síly myšlenky.

S touto impresionistickou metodou souvisí i hravá a divácky ne zcela přívětivá forma. Ta staví zejména na opakování obrazů a deklamací, které svým řetězením dostávají nový význam a rytmus. Sám autor je pak přítomen coby komentátor a vypravěč prostřednictvím voiceoveru a textů včleněných do obrazu.

Postupem času se četnost režisérových vstupů zvyšuje a ty se stále více zaměřují na něho samého, jeho krize, obavy a introspekce. Do popředí se začíná vtírat otázka, zda Klepikov skutečně předkládá portrét sebehledání mladé generace, nebo mu jeho postavy slouží pouze k autoportrétu. Kdo je tu skutečně roztrhán a plný nejistoty? Odhaluje se křehká symbióza a porozumění mezi režisérem a postavami na plátně, na které, neviditelný a všudypřítomný, dohlíží a sdílí s nimi pocit ztracenosti.

Dokud snímek zůstává u osobních životů postav, epifanických okamžiků a hry s filmovým stylem, má určitou sílu. Problém nastává, když se pozornost soustředí výhradně na klimatickou krizi, jejíž motiv se prolíná celou devadesátiminutovou stopáží. Při rozhovorech s mladými lidmi mimo ústřední trojici či záběrech z protestů za klima se dokument stává konvenčnějším, nevýrazným a celá jeho specifičnost se vytrácí.

Debut Milana Klepikova jde svou provokativní formou a záměrným ztěžováním diváckého zážitku proti srsti. Zároveň ale zdařile evokuje posmutnělou atmosféru života plného nejistoty vyvolané vnějšími i vnitřními vlivy a předkládá obrazy naplněné harmonií i znepokojující vize. Film je sebevědomý v jednotlivostech, ovšem ve svém celku působí podobně nejistě jako jeho protagonisté.

Info

Přípravy k filmu T
režie: Milan Klepikov, 2021
web

foto © se souhlasem Maur Film

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Divný, alebo výnimočný? (Nitram)

Jakub Blaho 02.11.2021

Kurzel sa vydal na riskantnú cestu, keď sa rozhodol s pochopením preskúmať osobnosť a život Martina Bryanta, ktorý je zodpovedný za masaker v Port Arthur.

Ľudskosť neumiera (Drahí súdruhovia!)

Jakub Blaho 24.10.2021

Prehliadka toho najlepšieho z európskej festivalovej tvorby posledného roka, Be2Can, priniesla aj nový film ruského režiséra Andreja Končalovskijho.

Umenie nám pomáha rásť (The New Bauhaus)

Jakub Blaho 03.10.2021

Festival Film a architektura sa nevenuje len postavám a témam výhradne spätým s architektúrou. Príkladom môže byť dokumentárna snímka The New Bauhaus.

Plány, utópia a mimozemšťania (A Machine to Live In)

Jakub Blaho 29.09.2021

A Machine to Live In je kontemplatívnym dokumentárnym filmom o unikátnom architektonickom projekte plánovania a výstavby brazílskej metropoly.

Uši sú na počúvanie (Muž so zajačími ušami)

Jakub Blaho 04.08.2021

Za výslednou kvalitou filmu je do značnej miery podpísaný aj Miroslav Krobot, ktorému bola rola ušitá na mieru.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace