Andrea Kubová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 29.09.2022
Joaquin Phoenix je díky své poslední roli spjat s postavou Jokera, kterého v roce 2019 ztvárnil tak bravurně, že za něj dostal hned několik ocenění, včetně Oscara za hlavní roli. A mezitím, co se chystá jeho pokračování, si vystřihl roli z úplně jiného soudku – rozhlasového reportéra ve filmu C’mon C’mon. Ten navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe, a dostává tak možnost poznat dětské chápaní a vnímání z blízka.
Johnny přijíždí za svou sestrou Viv, která potřebuje pohlídat na pár dní svého devítiletého syna Jesseho. Pár dní se protáhne, a jelikož Johnnyho čeká natáčení reportáží v New Yorku a dalších městech, rozhodne se vzít Jesseho s sebou. Ale postarat se o tak vnímavého, tvrdohlavého a někdy zvláštně vyspělého chlapce není nic jednoduchého.
Režisér a zároveň autor scénáře Mike Mills, znovu inspirován vlastními zkušenostmi (jak tomu bylo u Začátků a Žen 20. století), klade důraz na to, aby byl dětem „dán hlas“. Celý příběh je protkán jejich autentickými výpověďmi, čímž získává nádech dokumentu. Dokazuje přitom, že názory dětí mají svou váhu a je důležité jim naslouchat. Ačkoliv Johnny jako reportér je ten, kdo se ptá, od Jesseho dostává otázky on sám a ty ho nutí přemýšlet nad vlastním životem. Nejde jen o dětskou upřímnost; jedná se o otázky, na které je někdy velmi těžké najít odpověď, protože vyvolávají nejrůznější emoce, vzpomínky nebo i výčitky.
Svým výkonem na sebe neupozorňuje jen Joaquin Phoenix, jehož uchopení postavy obyčejného a bezdětného reportéra dokazuje, že je hereckým chameleonem, ale i Woody Norman, který svou přirozeností a bezprostředností propůjčuje své postavě něco výjimečného. Společně nám předvádí, jak složitý a křehký je vztah mezi dospělým a dítětem a jak obrovský vliv mají jeden na druhého. Oba se postupně učí hledat kompromisy a nalézt vzájemné porozumění, čímž se jejich vztah neustále prohlubuje.
Děj filmu ubíhá v poklidném tempu bez větších dramat. Nejde v něm o zvýšenou tepovou frekvenci jako spíše o empatické prožití příběhu, jakkoli dynamika této road movie nechybí. Cestování po amerických velkoměstech, střídání nálad, černobílá kamera, zvuk snímaný reportérským mikrofonem a čím dál silnější pouto mezi hlavními protagonisty dokáže nenápadně vtáhnout do scén odehrávající se na plátně. Millsovým záměrem bylo natočit dílo o tom, co znamená být rodičem. A zdánlivě všední téma natočil všedně, i působivě.
Tereza Bonaventurová 14.12.2022
Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.
Julie Pátá 01.12.2022
Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.
Jakub Blaho 14.11.2022
Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.
Jaroslav Kejzlar 01.10.2022
Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.
Štěpán Nezbeda 17.09.2022
Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.
Ondřej Oharek 04.06.2022
Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?
Štěpán Nezbeda 16.03.2022
Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?
Štěpán Nezbeda 06.01.2022
Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.
Lukáš Masner 12.12.2021
Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...
Štěpán Nezbeda 09.12.2021
Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.