Články / Offtopic / / Movie/dox

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 29.09.2022

Joaquin Phoenix je díky své poslední roli spjat s postavou Jokera, kterého v roce 2019 ztvárnil tak bravurně, že za něj dostal hned několik ocenění, včetně Oscara za hlavní roli. A mezitím, co se chystá jeho pokračování, si vystřihl roli z úplně jiného soudku – rozhlasového reportéra ve filmu C’mon C’mon. Ten navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe, a dostává tak možnost poznat dětské chápaní a vnímání z blízka.

Johnny přijíždí za svou sestrou Viv, která potřebuje pohlídat na pár dní svého devítiletého syna Jesseho. Pár dní se protáhne, a jelikož Johnnyho čeká natáčení reportáží v New Yorku a dalších městech, rozhodne se vzít Jesseho s sebou. Ale postarat se o tak vnímavého, tvrdohlavého a někdy zvláštně vyspělého chlapce není nic jednoduchého.

Režisér a zároveň autor scénáře Mike Mills, znovu inspirován vlastními zkušenostmi (jak tomu bylo u Začátků a Žen 20. století), klade důraz na to, aby byl dětem „dán hlas“. Celý příběh je protkán jejich autentickými výpověďmi, čímž získává nádech dokumentu. Dokazuje přitom, že názory dětí mají svou váhu a je důležité jim naslouchat. Ačkoliv Johnny jako reportér je ten, kdo se ptá, od Jesseho dostává otázky on sám a ty ho nutí přemýšlet nad vlastním životem. Nejde jen o dětskou upřímnost; jedná se o otázky, na které je někdy velmi těžké najít odpověď, protože vyvolávají nejrůznější emoce, vzpomínky nebo i výčitky.

Svým výkonem na sebe neupozorňuje jen Joaquin Phoenix, jehož uchopení postavy obyčejného a bezdětného reportéra dokazuje, že je hereckým chameleonem, ale i Woody Norman, který svou přirozeností a bezprostředností propůjčuje své postavě něco výjimečného. Společně nám předvádí, jak složitý a křehký je vztah mezi dospělým a dítětem a jak obrovský vliv mají jeden na druhého. Oba se postupně učí hledat kompromisy a nalézt vzájemné porozumění, čímž se jejich vztah neustále prohlubuje.

Děj filmu ubíhá v poklidném tempu bez větších dramat. Nejde v něm o zvýšenou tepovou frekvenci jako spíše o empatické prožití příběhu, jakkoli dynamika této road movie nechybí. Cestování po amerických velkoměstech, střídání nálad, černobílá kamera, zvuk snímaný reportérským mikrofonem a čím dál silnější pouto mezi hlavními protagonisty dokáže nenápadně vtáhnout do scén odehrávající se na plátně. Millsovým záměrem bylo natočit dílo o tom, co znamená být rodičem. A zdánlivě všední téma natočil všedně, i působivě.

Info

C’mon C‘mon
režie: Mike Mills, 2021
web distributora

foto © se svolením Aerofilms

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace