Články / Offtopic / / Movie/dox

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Ponurost lidského bytí (Asteroid City)

Andrea Kubová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 12.10.2023

Co se může přihodit během každoroční akce „Den asteroidu“, konané ve fiktivním pouštním městečku, u kterého se nachází díra po dopadu planetky, se rozhodl zachytit scenárista a režisér Wes Anderson (Grandhotel Budapešť, Život pod vodou ad.). Komediální sci-fi snímek s pochmurnou náladou Asteroid City je zasazen do prostředí oranžově zbarvených skal jihozápadu Ameriky, kde se široko daleko nachází jen písek, na němž však nestojí žádné město, ale zapadákov. Odehrává se v době studené války, kdy na pozadí je slyšet výbuchy a vidět oblaka kouře při testování jaderných zbraní.

V roce 1955 se koná v americkém Asteroid City pořádaná soutěž mladých vědců a géniů, ve které poměřují své vědomosti a vynálezy. Při sjezdu účastníků v doprovodu zádumčivých rodičů sem zavítá mimozemská bytost, která se ve scéně jako z animovaného filmu rozhodne odcizit asteroid menší než fotbalový míč, a kvůli této svět měnící se události tu musejí všichni nějaký čas zůstat.

Mezi hlavní postavy patří válečný fotograf a čerstvý vdovec se čtyřmi dětmi Augie Steenbeck (Jason Schwartzman), jeho odměřený tchán Stanley Zak (Tom Hanks) nebo herecká hvězda Midge Campbellová (Scarlett Johansson) se svou dcerou. Ti se potýkají s rodinnou či vztahovou krizí a tady se jim naskytne čas přemítat nad svým životem a hledat v něm smysl, přičemž je objímají pocity zmaru. Není nám však umožněno se s postavami více sžít a vytvořit si k nim bližší vztah, protože jako u jiných Andersonových filmů nejde o charaktery, jejich myšlenky a emoce, ale o příběh v příběhu. Autor opět vsadil na plejádu známých herců, kteří jsou schopni zahrát postavy výstřední i podivínské a kteří se dokážou zdařile ujmout nevelkých rolí s květnatými dialogy.

Ve filmu se prolínají tři dějové roviny, jejichž neustálé střídání zpomaluje běh příběhu. Hned na začátku nás přivítá vypravěč na pódiu a oznamuje nám, že „Asteroid city neexistuje, postavy jsou vymyšlené a text hypotetický.“ Za chvíli se seznámíme s dramatikem a uvědomujeme si, že se vlastně jedná o divadelní hru Asteroid City a že ve skutečnosti sledujeme pořad o autorovi hry a o tom, jak ji píše a společně s herci vytváří. Do příběhu vstupují krátké černobílé scény coby pohled do zákulisí a v protějšku k nim stojí barevnost světa odehrávající se „inscenace“. V ní se dočkáme Andersonova pověstného vizuálního pojetí-rozpětí, při kterém scény vypadají jako působivě nasnímané oživlé obrazy, důležitou roli v něm má práce zejména s pastelovými barvami, s čímž korespondují scenérie i kostýmy.

Kdo Wese Andersona zná, tuší, co uvidí, protože jako v mnoha svých filmech se i tady rozhodl nevybočovat z vlastního stylu. Ačkoliv pro některé zůstávají jeho charakteristické manýry nepostradatelné, pro jiné se stávají jaksi okoukanými. A i když režisér oplývá originálními tématy filmů, není u nich potřeba více přemýšlet, spíš jen se nechat unášet dějem. Filmu nelze upřít svéráznost, imaginaci a podmanivou vizuálnost na jedné straně, na té druhé nelze přehlédnout poklidný, až utahaný děj a celkově čím dál méně záživný celek. A to navzdory zajímavému střídání dějových linií a barvotiskovému existencialismu.

Info

Asteroid City
režie Wes Anderson, 2023
web

foto © CinemArt

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Sám a nevědět nic (Karaoke Blues)

Tomáš Jančík 05.01.2024

Kaurismäki vytvořil nadčasový snímek o opuštění a strachu ze sblížení, ale s notnou dávkou humoru a romantiky.

Ladies and gentlemen, Beyoncé (Renaissance: A Film by Beyoncé)

Klára Řepková 05.12.2023

K tomu se přidává propracovaná choreografie se skupinou tanečníků, kapela a skvělé album inspirované discem ve středu pozornosti a velkolepý spektákl je na světě.

Krvavý epos (Zabijáci rozkvetlého měsíce)

Tomáš Jančík 30.11.2023

Scorsese si v mocných stopážích už desítky let libuje, takže i když pracuje s pomalejším tempem, není tu prostor na slepá místa a délka je adekvátní obsahu.

Buď já, nebo ona! (Přišla v noci)

Tomáš Jančík 09.11.2023

Na Letní filmové škole se sál oprávněně bavil celou hodinu a půl a po skončení sklidil film nadšený potlesk, následovaný ovacemi pro svéráznou představitelku matky Simonu Pekovou.

Tři hodiny v Taylorlandu (The Eras Tour)

Klára Řepková 20.10.2023

Když letos na jaře americká zpěvačka Taylor Swift vyjela na turné, rychle se z toho stal pořádně megalomanský projekt. Filmová verze koncertu jako alternativa?

I panenky mají své dny (Barbie)

Tomáš Jančík 22.08.2023

Tvůrčí svoboda, jakou od mateřské firmy snímek dostal, je až překvapivá, protože od prvního momentu se s ní hlas vypravěčky nemaže.

Pestrobarevná nálož lidského úpadku (The Island)

Tereza Bonaventurová 14.12.2022

Surrealistická jízda plná symbolů, repetetivních rýmů a popkulturních odkazů vás vezme na vesele imaginativní výpravu za těmi nejhoršími problémy současného světa.

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julia Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace