Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #42: Zvuk je nejlepší polštář

Šejkr #42: Zvuk je nejlepší polštář

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 25.07.2019

Poslední koncert. Ten, na který se těším už víc než půl roku, ne snad že by na jiné ne, ale Bo Ningen jsou přece jen něco extra. Na domácím hřišti obzvlášť. A teď si uvědomuji taky to, že to po něm všechno skončí, což po jedenácti dnech na festivalu vážně není od věci. Těsně před nástupem Japonců hlídám na hraně stage a vnímám hlavně disko exkrementy, které se nekontrolovaně řinou ze zdola od stánku výrobce mého oblíbeného tabákového výrobku, a říkám si, že to je sakra zase víc nahlas než před chvílí. Richard, manažer japonské čtveřice, mi poklepe na rameno a říká: „Nebuď tak nervózní, to bude ok.“ Beze slov kroutím hlavou, že nejsem a mávnu rukou směrem ke zdroji zvuku a on se nahlas zasměje: „V klidu, těm čtyřem nahoře je to jedno a ti dole? Ti kvůli těm nahoře neuslyší nic, za to ti ručím.“ A má pravdu.

My man Todd křtí večer desku, kde jinde než na Sedmičce a s kým jiným než s OTK. Bude to velké. Faithcollapse je pořád jedna z nejlepších desek, co tu kdy vyšla, a loňská Nesbitt’s Inequality se jí nebezpečně blíží. S Toddem sdílíme mimo jiné lásku ke starému soulu, Hüsker Dü nebo závislost na koncertních záznamech Bruce Springsteena a na spoustu věcí máme samozřejmě taky odlišný názor. Toddův set před Dylanem Carlsonem docela překvapil – když mezi temnými novými skladbami pouštěl různé mp3 záznamy (pokud si dobře pamatuju, tak nechyběli ani Crazy Horse), mělo to v sobě vášeň i soustředění, tak trochu Čáryfuk, tak trochu Orfanik. Respekt. Novinka s klasicky „toddovsky“ přímočarým titulem Prisoner's Dilemma / Contusion Unit je sveřepá a důsledná, chvílemi hrubá, jindy zase snad až něžná, nemůžu si pomoct, ale toho Springsteena tam cítím. Sugesce, jistě, nejde o lehkost ani přirozenou flow, možná o podobně směřovanou naléhavost. Každopádně Redialectifying nebo hned následující Hey Captain jsou fláky jako hrom. A Indian Runner? To už je úplná Nebraska. Ostatně se tam o Bruceovi taky mluví. Miluju.

Po cestě z Colours si v hlavě přehrávám skvělý koncert Shilpy Ray a vzpomínám si, jak právě Todd stál hrozně o to, aby před jejím prvním koncertem v Praze hráli Nesbitts. Znovu se vracíme k té naléhavosti, která je klíčem, ať už témata sdílíme, nebo ne. Stejně tak dobře si pamatuji na koncert v Akropoli pár týdnů před vydáním prvního Full Moonu, kde Unkilled Worker a The Nesbitts předskakovali New Model Army, kapele, která mě provází tak dlouho, že se to až stydím říct. Tady už nejsme jen u naléhavosti, ale taky u svébytnosti zvuku, troufám si říct, že bych je poznal kdekoliv. NMA i Nesbitts. Za pár týdnů Justinovi a hochům vychází novinka From Here, příští rok jim bude čtyřicet a moje vylité srdce najdete ve stém čísle Full Moonu. Novinky New Model Army a Unkilled Workera jsem hodně poslouchal na cestách v červenci, jely se mnou do Varů i do Trenčína, nějak se mi nedaří se od nich odtrhnout. I díky novým sluchátkům, které tedy pořádně zahýbaly mojí vírou v nesmrtelnou značku Marshall. AKG N700 jsem naštěstí dostal (jinak bych se na ně asi těžko vzmohl), ale ten zvuk funguje jako polštář, peřina i čaj před spaním. Akorát je tedy nemohu nosit venku. Jednak nemám dostatečně ladící skafandr, ale hlavně v nich není slyšet skutečně nic jiného než to, co jde z reproduktorů. Nebezpečné a návykové. Včera jsem se přistihl, že je nosím i doma. Sakra.

S novou deskou jsou zpátky i další lásky HTRK. Tohle jsme možná ani nečekali, navíc Venus in Leo uslyšíme rovnou i živě, a to hned 5. září ve Fuchsu, což bude zcela jistě pamětihodné. Jak se mi všechny ty věci tak nějak občas divně spojují, tak jsem si při HTRK zase vzpomněl na obrázky britského fotografa Geralda Jenkinse, jehož velkoformátové portréty Sun Ra Arkestra jsem obdivoval v brightonském bistru Dough Lover. Brouzdám po netu a prohlížím fotky různých stylů, prostředí i okolností, nacházím nejen jeho ztvárnění Nicka a Kylie, Gila-Scotta Herona, The Fall nebo milovaných The The, ale kupodivu i Bo Ningen. Jeho novou knihu It’s After the End of the World si budu muset objednat. „Tahle kniha ohlašuje okamžik hlubokého porozumění – a důkladného naslouchání – uprostřed bzučivých sirén a výstrah, které charakterizují současný stav,“ píše se v anotaci. Nezpívají právě o tom všichni výše jmenovaní?

Info

foto @ Gerald Jenkins

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace