Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #5: Koňský křen a kanály

Šejkr #5: Koňský křen a kanály

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 05.02.2015

“Mám to vypnout, chceš si to rovnou vzít?” Určitě nic nevypínej, odpovídám, tohle musíme nechat dohrát. Vztyčený palec prodavače v amsterdamském record store Waxwell byl jasným znamením správné odpovědi, nemohl vědět, jakou mi udělal radost. Album The Individualism of Gil Evans jsem marně sháněl dlouhé roky a geniální Las Vegas Tango se přerušovat prostě nesmí. Nakoupeno jsem měl hned mezi dveřmi, jednou nohou možná ještě na ulici. Ano, úsměvné.


Jak říká Banán - v každém krámě na tebe někde čeká ta “tvoje” deska, kdo jiný by to měl vědět lépe. Většinou se nechávám překvapit, co se kde objeví, tady bylo jasno a splněno hned na začátku. Do jazzového oddělení jsem nakoukl jen z povinnosti a nestačil se divit. Alb Gila Evanse tam bylo hned několik, tohle se nestává úplně běžně. Každý zná Sketches of Spain, které Evans natočil s Milesem Davisem, ale titulů pod jeho vlastním jménem není úplně mnoho a rozhodně se neobjevují každý den. O to větší radost to bývá, vzácnou eponymní kolekci Gil Evans jsem objevil o den dříve v dalším amsterdamském vinylovém ráji Concerto, výjimečné Out of the Cool loni čekalo v barcelonském Revolver records.


“Gil byl myslitel, a proto jsem ho měl rád. Vždycky přišel s pytlíkem plným koňského křenu - tak jsme říkali ředkvičkám, které jedl se solí. Tenhle hubenej, vysokej běloch z Kanady byl odvázanej jako nikdo jinej. Rozumíte, neznal jsem žádnýho jinýho bělocha, kterej by byl jako on. V East St. Louis jsem byl zvyklej na černochy, co vyráželi ven, v pytlíku měli sendviče s opékanejma vepřovejma nožičkama, a klidně si je někde vytáhli, třeba v kině, v klubu nebo kdekoliv jinde. Ale vzít si do nočního klubu koňskej křen a jíst ho z pytlíku se solí, a k tomu ještě bílej kluk? Gil, na tý naprosto rozjetý 52. ulici, všude kolem samý super odvazový černý muzikanti ve frajerskejch ohozech, a on má na hlavě čepici. Teda, to byla třída.”


Ze slov Milese Davise je cítit jasný respekt, málokoho si slavný trumpetista tolik vážil. Oba hudebníci byli dlouholetými přáteli, Gil Evans jako jeden z mála navštěvoval Davise v druhé polovině sedmdesátých let, v době, kdy před světem ukrytý hudebník kašlal úplně na všechno kromě chlastu a drog. Letos by měl do kin přijít film Miles Ahead, pojmenovaný po dalším slavném společném albu, který prý právě tohle období zachycuje. V hlavní roli Don Cheadle.


Album The Individualism of Gil Evans jsme si nakonec ve Waxwell records poslechli úplně celé, odcházel jsem po čtyřiceti minutách hned se dvěma deskama Gila Evanse. Co znamená Svengali, si rozklíčujte sami, u nás kdysi tohle album s jiným obalem vydal Supraphon, já si ho koupil v Amsterdamu. Paměť se řídí podle tajemného zdrojového kódu - k hudbě Gila Evanse pro mě už navždy bude patřit odér kanálů holandské metropole. A samozřejmě ředkvičky se solí.

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace