Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #99: Co všechno se může hodit?

Šejkr #99: Co všechno se může hodit?

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 24.02.2023

„…Přehnaná sebekontrola a nedůvěřivost jsou věci, které jsme si v hlavě zafixovali sami. Prvním krokem k boji s osamělostí je tak prolomení těchto vnitřních bariér,“ píše Matouš Hrdina v zajímavém sloupku na serveru Seznamzpravy.cz. Zabývá se zde aktuální krizí osamělosti a její souvislosti se sebe-disciplínou a nadužívaným plánováním, které v době covidové i postcovidové tolikrát citované osamění podle všeho podporuje. Nemusíme s tím souhlasit, ale minimálně k zamyšlení to rozhodně je. Cítíme se osaměle, protože příliš plánujeme? Protože se nedokážeme uvolnit a udělat něco živelného, nepředvídaného? Přestali jsme používat právo volby v rámci nadměrného používání sheetů a aplikací? Že by v tomhle tkvěla paranoia?


Vždycky když na ten dvorek na Újezdě vstoupím, uvědomím si, jak to tady mám rád. (A jak sem chodím daleko méně, než bych měl, i daleko méně, než bych chtěl.) Vždycky mě taky napadne, jak dobře se tu asi Josefu Sudkovi muselo pracovat. Jeho ateliér je zdánlivě osamělý, situovaný až na druhém, zadnějším dvorku domu na rušné ulici, která silným provozem oplývala snad vždy. Tady uvnitř je těžko popsatelný mír a klid, řád, chcete-li, který donutí člověka zastavit se a maličko oddálit vstup do útulné galerie, o které podle mého názoru neví ani spousta Pražanů. Naposled jsem tu byl snad na výstavě ukázek z archivu Adama Holého, který pořád zatraceně chybí, taky mi to v tom únorovém sobotním podvečeru problesklo hlavou. Dneska jsem tu ale kvůli někomu jinému, ještě do pozítří tady vystavuje své sugestivní fotografie Julie Hrnčířová.


O výstavě To se může jednou hodit… si přečtete víc v následujícím čísle Full Moonu, dneska ji zmiňuji hlavně proto, že ji třeba někteří čtenáři Šejkru mohou (a měli by) stihnout. Soubor vystavovaných fotografií je výřezem dlouhodobého, snad si můžeme dovolit slovo místosběrného cyklu Everyday sculptures, kterým se Julie zabývá kontinuálně. Zachycuje v něm pozoruhodné objekty vytvořené neznámými lidmi, které jsou stejnou měrou spiklenecky kutilské, recyklační a občas možná i trochu násilné. Vnímá je jako novodobé zásahy do „krajiny“, známého prostředí, které do něj v podstatě nepasují. Jde o jakési psychogeografické struktury, prolínající se běžným světem. Možná si všimneme některých jednotlivostí, ale nevidíme souvislosti. Jsme zpátky na začátku – zatímco některé obrazy na jednotlivých fotografií mohou působit smutně a osaměle, jako celek fungují zcela přirozeně a… komplexně. S vnímáním osamělosti to může být podobné.


Julie v souvislosti se svým cyklem zmiňuje termín rewilding, tedy jakési opětovné zdivočení míst a objektů, které zachycuje. A skutečně, některé z nich působí opravdu násilně, jiné připomínají jakási majestátní monstra, nové obyvatele našeho světa. Můžeme se bavit o tom, zda narušují ono pověstné status quo, kontext, v němž dnes žijeme, nebo ho naopak přetváří, zajímavé mi spíš přijde to, jakým způsobem ho oživují. A zda by se to dalo aplikovat i na lidské chování. Matouš Hrdina ve svém sloupku cituje britskou reportérku Elle Huntovou, která používá kouzelnou frázi „radikální moc poflakování“. Nemohli bychom tohle vnímat jako ono zmíněné „znovu zdivočení“? Nestálo by za to zkusit nabourat auru osamělosti nějaký živelným, překvapivým skutkem nebo jen obyčejným úkonem, který v našich plánech a diářích chybí, a díky tomu se cítit o něco svobodněji? Stojí to minimálně za pokus. I kdyby jen proto, abychom si dokázali (znovu) uvědomit, že být osamělý a sám není zdaleka totéž.

V osm večer na Rádiu 1 pár ukázek ze strašnické divočiny, spolu s awoo, Lalalar, Desire Marea, Mowgli, Martynou Basta nebo Janelle Mónae. Harvest Time, indeed.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

foto: Julie Hrnčířová: The Bottle Car, 2021

tracklist:
Algiers – Everybody Shatter (feat. Big Rube)
Desire Marea – Be Free
Lalalar – Simülasyon Terk
Awoo – Deadbeat
Dragonchild – The Source
Dave Okumu – My Negritude (feat. The 7 Generations & Anthony Joseph)
Dave Okumu – The Cost (feat. The 7 Generations & Kwabs)
A Certain Ratio – SAMO
Mowgli – Malalamoler
Hagan – Pray For Me
Martyna Basta – Slowly Forgetting, Barely Remembering
Tzusing – 孝忍狠 (Filial Endure Ruthless)
The Edwin Hawkins Singers – Oh Happy Day
Maroulita de Kol – Flying Woman – Ιπτάμενη Γυναίκα
Janelle Monáe – Float (feat. Seun Kuti & Egypt 80)
Tramhaus – Goat
Kosmiku – LLC
Gnoomes – Ax Ox
Dave Okumu – Prison (feat. The 7 Generations & Wesley Joseph)
DSM IV – New Age Paranoia
Baby Rose – I Won't Tell (feat. Smino)
Fatima Al Quadiri – Mojik (Your Waves)
Dukla – Samá voda
Tagua Tagua – Colors
John Cale – Mercy REMIX (Mercy-full Mix feat. Tony Allen)
Kahil El’Zabar’s Ethnic Heritage Ensemble – Harvest Time
dEUS – Why Think It Over (Cadillac)
Sven Wunder – Sun-Kissed

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace