Články / Recenze

Vykouzlit ten okamžik (Anna von Hausswolff)

Vykouzlit ten okamžik (Anna von Hausswolff)

Aneta Kohoutová | Články / Recenze | 03.05.2019

OHODNOŤTE DESKU

Vyslovit se proti vykořeněné současnosti, prožít kouzlo přítomnosti. Zmrazit čas a vnímat sama sebe tady a teď v celé svojí zranitelnosti a pomíjivosti.

Čtvrté album Dead Magic nahrála švédská umělkyně Anna von Hausswolff v kodaňském kostele Marmor Kirken. Na místní varhany stvořila symfonii temnoty, která balancuje na hranici patosu a osudovosti a pět skladeb na ploše čtyřiceti sedmi minut je přímým úderem na autonomní nervový systém. Zcela neovladatelné návaly melancholie a přívlastky jako magický, temný, tajuplný, hororový nutí posluchače k reflexi dosavadního bytí, kleknout si a mlátit hlavou o zem, nakonec ale vstát a valit existenciální tíhu zase o kus dál.

Od ambientních přes rytmické instrumentální plochy staví Anna von Hausswolff mnohorozměrný svět hudby, jehož hlavní zbraní je hlas. Střídání poloh od takřka operního projevu přes úzkostný nářek a bojovný pokřik až po čarodějnické skřeky je jedna z jejich tradičních nepopiratelných kvalit. Všechno tohle se albem valí jako nezastavitelná vlna až k závěrečnému, převážně instrumentálnímu konci, který otevírá brány klidu a usebrání se po předchozí emoční bouřce.

Hausswolff záměrně dávkuje posluchačům neklid a dramatičnost nejen ve svém vokálním projevu, ale i v práci s hudební složkou. Folklórní prvky staví do kontrastu s táhlými ambientními plochami, tiché a intimní pasáže střídají divoké varhanní opusy podepřené naléhavým voláním o podstatě bytí. Kouzlo smrti, kouzlo okamžiku přítomnosti, kterou stěží vnímáme mezi přemýšlením o minulosti a honěním budoucnosti. Bytí „tady a teď“ prochází celým albem, které propojuje všechny protiklady v jednolité, neustále gradující kázání.

Snažit se o žánrové uchopení a zařazení je zbytečné. Pokud posluchač přijme pravidla rituálu a nenechá se odradit místy až přeexponovanou dramatičností, nabízí album Dead Magic introspektivní výlet nad propast vlastní přítomnosti. Poslouchat ho je jako si obsesivně mačkat modřinu na holeni. Návykové, příjemné, ale místy velmi bolestivé.

Info

Anna von Hausswolff - Dead Magic (City Slang, 2018)
bandcamp interpreta

Živě:
Anna von Hausswolff’s Bada + support
11. 5. 2019 20:00
Altenburg 1964, Praha 7
fb akce

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Becca Stevens nabádá k tanci

Karolina Veselá 23.05.2020

Wonderbloom je soubor čtrnácti různorodých skladeb obsahující, jak už je u Stevens zvykem, neméně dobré texty se silnými příběhy.

Smutné zprávy postrádají sílu (Childish Gambino)

Štěpán Sukdol 18.05.2020

Nahrávka se snaží předávat děsivou a smutnou zprávu o současné společnosti, hudební složka jí však podráží nohy.

Full Moon 10: Hannah Gadsby - Nanette

Lukáš Grygar 13.05.2020

Smích léčí? Vystoupení australské komičky Hannah Gadsby nemá za cíl vás pobavit, i když to Gadsby dokáže stejně samozřejmě jako největší esa stand upu.

Obžerná radost (Kvelertak)

Jiří Vladimír Matýsek 13.05.2020

Melodií od starších desek přibylo, díky tomu je i Splid o něco barevnější deskou, která nemá slabých míst.

Karneval bizarností a absolutní nevázanosti (Igorrr)

Tomáš Kouřil 10.05.2020

Na minulých dvou albech jsme už sice slyšeli grindové řezanice, novinka je však v rámci tvrdé kytarové hudby čitelnější.

Ucelený monument (Recondite)

Jiří Akka Emaq 09.05.2020

Na předchozích deskách se Recondite zabýval pomalejšími tempy, ambientnějšími náladami a rozkrytými znepokojivými strukturami. Novinka Dwell je ale uceleným monumentem.

Nedbalá elegance se sarkastickým úsměvem (Container)

weru000 06.05.2020

Neortodoxní a neustále obratná rytmická smršť v každé skladbě upozorňuje na jeho vlastní verzi důmyslného hardcore či minimal techna.

Prolínání hudebních jazyků (Zuzana Mojžišová)

Akana 05.05.2020

Klíčové jsou svoboda a otevřenost, s nimiž se tu z různých žánrových přísad rodí smysluplný, barevný celek.

Drásavá atmosféra a nefiltrované emoce (Moodie Black)

Dominik Polívka 04.05.2020

Prvky mechanického electro-industriálu, obscénního dark elektra, nebo goticky laděných postrockových ploch procházejí celým albem.

„I want Sail 2.“ Já ne (Awolnation)

Jarmo Diehl 02.05.2020

Bruno ví, co chce dělat, a do jisté míry to i umí: filtrovat všechno od diskotéky až po kytarový dance rock tak, aby z toho byla šlapající, neprvoplánová popina.