Články / Rozhovory

Nowa Muzyka: Infiltrovat Ibizu? Není problém!

Nowa Muzyka: Infiltrovat Ibizu? Není problém!

Jarmo Diehl | Články / Rozhovory | 20.06.2018

Nowa Muzyka – Nová hudba. Když se objevil první ročník polského festivalu před více než deseti lety (vidět Battles nebo Amona Tobina v polském Těšíně o pár let později byl zážitek), dalo se s tím souhlasit a dá se s tím souhlasit i nyní. Nowa Muzyka není avantgardní akce věnující se moderní vážné hudbě, ale elektronický selektor míchající jména nová, progresivní, ale i značně provařená, což v tomto případě neznamená totéž co vyšeptalá. Ostatně loňský headliner Roisin Murphy je toho dobrým příkladem, stejně jako letos Fever Ray. Jí budou sekundovat v nemalé míře ženy, producentky, zpěvačky i členky skupin, djky, gender rulez, ale i zástupci tamní scény. Co dalšího nás čeká poslední červnový víkend v industriálním areálu Slezského muzea, proč se posouvá termín konání a jak probíhá výběr vystupujících? Na to nám za organizátory odpověděli Adam Godziek a Adam Pomian. (A navnadit se na celou událost můžete při poslechu našeho Spotify playlistu Nowa Muzyka Moon.)

Proč ty neustálé změny termínů Nowa Muzyka?
Festival se zpočátku konal ve druhé polovině srpna a ukončil období letních festivalů v Polsku. V loňském roce jsme se z mnoha důvodů rozhodli přesunout ho na začátek července - počasí je rozhodně lepší a naši fanoušci to přijali s nadšením.

Pamatuju si jeden z prvních ročníků v Těšíně. Bylo to daleko od větších měst? Nevyšla sázka na trojmezí Polsko - Česko - Slovensko?
Historie festivalu začala v roce 2006 v Katovicích, v prostorách bývalého dolu Wilson, kde hráli třeba DJ Krush, Swayzak nebo Cristian Vogel. Další dvě edice se konaly v Těšíně, aby se o tři roky později Nowa Muzyka natrvalo vrátila do Katovic, kde musela ovšem najít dostatečně přitažlivé a funkční prostředí. Mluvíme o oblasti někdejšího uhelného dolu a taky o přírodním parku Údolí tří rybníků, kde jsme měli útočiště v letech 2012-2013. Od roku 2014 jsme v areálu Strefa Kultury, který vyrostl v revitalizované oblasti bývalého uhelného dolu v městské části Bogucice.

Ze kterých letošních vystupujících jste nejvíce nadšeni?
Máme velkou radost, když na festivalu vystoupí umělci, kteří připraví speciální představení, jako jsou koncerty s polským rozhlasovým orchestrem. V loňském roce to byl William Basinski a letos Carl Craig. Jedná se o jedinečné události. Každý rok si plníme vlastní sny, stačí se podívat na letošní sestavu.

Jaká je hlavní dramaturgická myšlenka?
Kombinace moderních zvuků s historickým dědictvím Horního Slezska se ukázala jako skvělý recept na úspěch. Nejlepším důkazem o pravdivosti těchto slov je rostoucí počet návštěvníků a množství různých ocenění, včetně titulu Nejlepší malý festival v Evropě, který nám byl udělen v letech 2010, 2012 a 2014. Nespojujeme hudebními žánry, snažíme se spojit fanoušky různých žánrů a každoročně prezentovat bohatý program.

Jak vybíráte zástupce polské scény?
Vždy jsme stavěli na osvědčených a uznávaných hudebnících, jako je Kasia Nosowska, ale i na jménech, které teprve získávají na popularitě. Letos se objeví například Bitamina, Kurws nebo Czarny Latawiec.


Jaké je vaše nejoblíbenější místo Slezského muzea, kam si zajdete odpočinout, zarelaxovat?
Muzeum má na programu hned několik výstav, které představí historii Horního Slezska zajímavým a přístupným způsobem. Hned vedle je podmanivý Bogucki Park, ideální místo k odpočinku. Tam bude během festivalu scéna nazvaná Biuro Dźwięku, anglicky Sound Office, na níž se během dne budou odehrávat ambientní sety producentů z různých konců světa.

Jaké novinky letos čekají návštěvníky, co se týče prostoru, nových scén nebo celkové logistiky?
Pokračujeme v nastaveném prostorovém uspořádání z loňska, protože se nám osvědčilo. Jednou z nových atrakcí bude divadelní představení Uran Uran, které kombinuje výtvarné umění, hudbu a tanec.

Kam by měl zajít člověk, který je v Katovicích poprvé, co by měl vidět?
Určitě kompletní prostor, kde se koná festival, čili Strefu Kultury, která zahrnuje Slezské muzeum, sál NOSPR, tedy Národního orchestru polského rozhlasu, a Mezinárodní kongresové centrum. Za návštěvu stojí i festivalový klub Sztauwajery v malebném Údolí tří rybníků. A Katovice nabízejí mnoho skvělých restaurací s místními lahůdkami, samozřejmě.

Určitě jezdíte i po jiných festivalech – kdo to máte rádi?
Letos jsme byli na islandském Sonar Reykjavik showcasu, což byla nádherná událost na neobvyklém a originálním místě. Jeden z festivalů, který je nám podobný, funguje v německém Meltu, ale atmosféra Nowa Muzyka je neopakovatelná.

Dovedete si představit, že byste odešli z Katovic někam jinam? Třeba kdyby vám Ibiza zaplatila, abyste udělali jednu edici u nich na pláži?
Pořádáme a pokračujeme v organizaci doprovodných akcí pod značkou Tauron Nowa Muzyka, což zahrnuje koncerty před i po festivalu, v průběhu celého roku. My operujeme zejména v postindustriálních místech s historií, ale na slunečné Ibize bychom si taky dobře poradili. Pokud by se nějaká taková nabídka objevila, určitě bychom o ní uvažovali!

Info

Tauron Nowa Muzyka 2018
28. 6. - 1. 7. 2018
Slezské muzeum, Katovice
fb událost

foto © Zdeněk Němec

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pořadatelská: Kristýna Procházková (Spratek production)

redakce 17.02.2020

Dělat koncerty pro kamarády v sobě obnáší velkou dávku romantiky, ale taky spoustu práce. Kristýna Procházková vypráví o své Spratek Production.

Protokol: Scott Hansen (Tycho)

redakce 14.02.2020

Scott Hansen neboli Tycho si prošel cestu od tvrdých kytar až k snové elektronice a audiovizuálním světům, které dokáže vytvořit člověk doma s laptopem.

Tono Guth (La3nos): Hudba je rečou a rytmus jej kostrou

Daniel Hevier ml. 14.02.2020

Aký vplyv má hra na perkusie na vedomie, stres, úzkosť? Rytmus je pre Tóna Gutha prirodzeným vyjadrením tela aj mysle.

Vstupní prohlídka: Brains for Sale

redakce 13.02.2020

Brains for Sale nabízí citové výpovědi, hymny loserů i úvahy o současnosti a podobně vyznívají i jeho odpovědi níže v rámci vstupní prohlídky.

Protokol: Isaac Symonds (Half Moon Run)

redakce 11.02.2020

Kde se bere inspirace k éterické tvorbě Half Moon Run? Když vyrůstáte na heavy metalu, jde to samo.

Douška vydavatelská: Dominik Suchý (Weltschmerzen)

redakce 08.02.2020

Label Weltschmerzen se chce věnovat zajímavým a koncepčně zaměřeným nahrávkám současné hudby s dekadentním nádechem.

Protokol: Chris Stewart (Black Marble)

redakce 06.02.2020

Projekt Chrise Stewarta, podepsaný pod Sacred Bones, se poprvé představí v Praze. Při té příležitosti nahlížíme pod jeho pokličku.

Matt Tong (Algiers): Písničky si řekly, co potřebují

waghiss666 04.02.2020

Myslím, že hlavně Ryan chtěl, aby deska There Is No Year byla víc syrová a punková, jenže písně, které jsme dělali, nás zkrátka vedly jinou cestou.

Pořadatelská: Honza Bílek (Společně VM)

redakce 31.01.2020

O kulturu se ve Velkém Meziříčí stará spolek Společně VM. Jeho spoluzakladatel Honza Bílek do města vozí hudbu, výstavy i letní kino.

ex-presso: Jiří Giesl

redakce 30.01.2020

Pořádá koncerty, cestuje, aby viděl, pije, aby žil. Pročež byl tím povolaným, kdo má na starost i na svědomí kávu značky Full Moon.