Jaroslav Lajner | Články / Recenze | 02.04.2023
Mrazivý thriller Svatý pavouk chytře využívá skutečných událostí k tomu, aby nám předložil sociálně kulturní komentář o poměrech v Íránu. V důsledku film funkčně balancuje mezi dvěmi rovinami. Portrét sériového vraha prostitutek, který své zrůdné činy koná ve jménu „svaté války proti dekadenci“, se prolíná s počínáním ateisticky založené novinářky, jež kromě pátrání po bezohledném monstru musí čelit i archaickým předsudkům ryze mužského světa.
Režisér Ali Abbasi se ve svém třetím celovečerním snímku záměrně vyhýbá tradičním žánrovým stereotypům. Senzacechtivé tónování některých filmů o sériových vrazích zde nahrazuje sázka na realismus, podtržená zkoumáním palčivých sociálních témat. Identitu vraha známe od počátku. Na první pohled bezúhonný otec rodiny Saeed Hanaei (Mehdi Bajestani) brázdí na své motorce ulice nočního Mašhadu, sbírá vytipované prostitutky a jako příslovečný pavouk je láká do lepkavé pasti, z níž není úniku. První vražda umocněná ledovým klidem vraha je znepokojivá stejně jako scéna v hotelu, kde se sebevědomá novinářka Arezoo Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) snaží získat zamluvenou rezervaci pokoje. Jakmile muž na recepci zjistí, že jde o svobodnou ženu, která cestuje sama, odmítne ji ubytovat. Teprve po předložení novinářských dokladů své stanovisko neochotně přehodnotí, přičemž ženu nezapomene upozornit na šátek, z pod něhož viditelně vyčnívá pramen vlasů. Hrozba zásahu mravnostní policie sice Rahimi pobaví, ale za jejím křehkým úsměvem je možné zahlédnout stín opodstatněných obav.
Ačkoliv se děj odehrává v roce 2001, kdy reálný Hanaei řádil v ulicích, je zneklidňující, jak málo se od těch dob poměry změnily. I když sekularizace do zemí středního východu zvolna proniká, vliv islámu a zastaralá dogmata jsou stále jeho nedílnou součástí. Abbasi tohle ví a skrze neústupnou Rahimi, která vzdoruje všudypřítomné mužské dominanci, tuto skutečnost reflektuje. Přebírá zodpovědnost za neschopnou policii a nasazuje svůj krk, po dopadení vraha ji však nečeká potlesk, ale vystřízlivění. V očích mnoha lidí je Hanaei hrdina, který se z ulic pouze snažil vymýtit zlo. Šokující? Nepochybně. Především když si uvědomíme, že v tomto ohledu nešlo o zhmotnění scenáristovy fantazie.
Ali Abbasi nabízí nejen mrazivou sondu do života vraha, ale zároveň trefně poukazuje na řadu překážek a výzev, kterým íránské ženy čelí. Výsledný obraz je stejnou měrou uhrančivý, jako znepokojivý.
Svatý pavouk
režie Ali Abbasi, 2022
foto © Metropolitan FilmExport
Eva Karpilovská 01.06.2023
Nechybí vroucí pocity lásky, která je možná jen zlozvykem (Bad Habit) nebo vzdor těla vlnícího se jako řeka (Like a River) a s řekami se zas vracíme k plynutí, cestám,…
Jaroslav Lajner 12.05.2023
Mnozí zástupci mužského pokolení instinktivně prahnou po něčem, co by dlouhodobě odkazovalo k jejich pozemskému bytí.
Martin Šmíd 11.05.2023
Následně se skupina vydala na turné s ostřílenými veterány Stereolab, kteří si Fievel Is Glaque vyhlídli po úspěchu zmíněné kompilace. Co dál?
Natálie Dvořáková 10.05.2023
Během uplynulých šesti let vydala několik EP a singlů a pokaždé přišla s novým zvukem. Aktuální mixtape není výjimkou.
3DDI3 07.05.2023
Herní zápletka je poměrně jednoduchá – bít padouchy hlava nehlava. O hudbu k vesmírnému dobrodružství se postaral český skladatel a producent Floex.
Julie Scholzová 29.04.2023
Deska staví na kontrastech, většina skladeb je upbeatová, zpívá se v nich ale o manipulaci, smutku, osamělosti nebo riziku sociálních sítí, moderních trendů.
Jaroslav Lajner 13.04.2023
Seriál nepříjemně překvapí i častým výskytem logických lapsů, které pramení především z nevěrohodného, místy dokonce nesmyslného chování postav.
Josef Kaňka 09.04.2023
Když se člověku podaří rozluštit nebo alespoň logicky interpretovat název alba, je velmi pravděpodobné, že snáz pochopí i jeho obsah.
Viktorie Motlochová 30.03.2023
Jakkoliv nemůžeme Paramore upřít hudební vyzrálost, nové album This Is Why je matoucí jak hudebně, tak rozháraným sdělením.
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.