Jaroslav Lajner | Články / Recenze | 02.04.2023
Mrazivý thriller Svatý pavouk chytře využívá skutečných událostí k tomu, aby nám předložil sociálně kulturní komentář o poměrech v Íránu. V důsledku film funkčně balancuje mezi dvěmi rovinami. Portrét sériového vraha prostitutek, který své zrůdné činy koná ve jménu „svaté války proti dekadenci“, se prolíná s počínáním ateisticky založené novinářky, jež kromě pátrání po bezohledném monstru musí čelit i archaickým předsudkům ryze mužského světa.
Režisér Ali Abbasi se ve svém třetím celovečerním snímku záměrně vyhýbá tradičním žánrovým stereotypům. Senzacechtivé tónování některých filmů o sériových vrazích zde nahrazuje sázka na realismus, podtržená zkoumáním palčivých sociálních témat. Identitu vraha známe od počátku. Na první pohled bezúhonný otec rodiny Saeed Hanaei (Mehdi Bajestani) brázdí na své motorce ulice nočního Mašhadu, sbírá vytipované prostitutky a jako příslovečný pavouk je láká do lepkavé pasti, z níž není úniku. První vražda umocněná ledovým klidem vraha je znepokojivá stejně jako scéna v hotelu, kde se sebevědomá novinářka Arezoo Rahimi (Zar Amir Ebrahimi) snaží získat zamluvenou rezervaci pokoje. Jakmile muž na recepci zjistí, že jde o svobodnou ženu, která cestuje sama, odmítne ji ubytovat. Teprve po předložení novinářských dokladů své stanovisko neochotně přehodnotí, přičemž ženu nezapomene upozornit na šátek, z pod něhož viditelně vyčnívá pramen vlasů. Hrozba zásahu mravnostní policie sice Rahimi pobaví, ale za jejím křehkým úsměvem je možné zahlédnout stín opodstatněných obav.
Ačkoliv se děj odehrává v roce 2001, kdy reálný Hanaei řádil v ulicích, je zneklidňující, jak málo se od těch dob poměry změnily. I když sekularizace do zemí středního východu zvolna proniká, vliv islámu a zastaralá dogmata jsou stále jeho nedílnou součástí. Abbasi tohle ví a skrze neústupnou Rahimi, která vzdoruje všudypřítomné mužské dominanci, tuto skutečnost reflektuje. Přebírá zodpovědnost za neschopnou policii a nasazuje svůj krk, po dopadení vraha ji však nečeká potlesk, ale vystřízlivění. V očích mnoha lidí je Hanaei hrdina, který se z ulic pouze snažil vymýtit zlo. Šokující? Nepochybně. Především když si uvědomíme, že v tomto ohledu nešlo o zhmotnění scenáristovy fantazie.
Ali Abbasi nabízí nejen mrazivou sondu do života vraha, ale zároveň trefně poukazuje na řadu překážek a výzev, kterým íránské ženy čelí. Výsledný obraz je stejnou měrou uhrančivý, jako znepokojivý.
Svatý pavouk
režie Ali Abbasi, 2022
foto © Metropolitan FilmExport
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.