Články / Rozhovory

Cécile Da Costa (Tanec s uměním): Dát lidem prostor k tvorbě

Cécile Da Costa (Tanec s uměním): Dát lidem prostor k tvorbě

Zuzana Malá | Články / Rozhovory | 20.03.2023

Tanečnice a choreografka Cécile Da Costa konfrontuje diváka s cestou pohybu a tance, a to v rámci uměleckého cyklu Tanec s uměním. Vše probíhá v rámci libčické galerie arto.to v Uhelném mlýně, o které jsme psali už ve Full Moonu #141. Letos se cyklus zaměřuje především na pedagogy, kterým tento druh nonverbální komunikace může sloužit i při práci učitele a nabízí jim i slevu.

Jak se zrodila myšlenka cyklu Tanec s uměním?
Před několika lety jsem se seznámila s ředitelkou libčické galerie Uhelný mlýn Andreou Hoffman. Byla jsem moc zvědavá, co takové místo v Libčicích může nabídnout, a hned mne ohromila jeho architektura. Budovy mlýna v sobě skrývají nejen architektonickou krásu, ale mají i velmi inspirativní atmosféru. S Andreou jsme záhy začaly pořádat pravidelné taneční workshopy. Do galerie a Kotelny se pak přijela podívat moje kamarádka, francouzská umělkyně a režisérka Marie Gourdain a spolu s ní jsme přemýšlely, zda bychom do Kotelny mohli přivézt i některé z jejích děl. K tomu sice nedošlo, ale z tohoto setkání se zrodila myšlenka cyklu Tanec s uměním.


Je tento projekt u nás unikátní?
Myslím, že propojení výtvarného nebo plastického umění s tancem není nic nového, a vím, že bylo několik projektů pod vedením Tance Praha a divadla Ponec, které tanečníkům otevřely dveře muzeí. Náš projekt je ale zakotven v Libčicích nad Vltavou a na rozdíl od jmenovaných je bez profesionálních účastníků.

Zaměřujete se tedy na širokou veřejnost.
Ano, pro mě je důležité dát lidem možnost, aby se k umění – v tomto případě výtvarnému versus tanečnímu – dostali i neobvyklými způsoby.

Jak se vám to zatím daří? Jaké byly reakce?
Začali jsme loni v září a zatím měli tři sezení. Při své práci předávám tanečníkům principy a vedu je k tomu, aby našli nejlepší způsob, jak se vztahovat ke svému tělu a energii. Dávám jim prostor k tvorbě a objevování jejich osobního tance. Někteří z nich jsou pak překvapeni vlastní schopností sebevyjádření. Několikrát jsme si řekli, že bychom se rádi vydali do Národního muzea a prozkoumali některé z cest, se kterými v Uhelném mlýně experimentujeme.

Jak obvykle začínáte? Představuji si to tak, že si vezmete pár lidí do galerie – ale jak začnete workshop a roztančíte je?
První fáze je pozorování. To je důležitý moment. Vidíme umělecká díla, ale také architekturu samotné galerie. A pak začneme přemýšlet: „Jak se pohybujeme? Jaké je světlo? Kde se cítím dobře?” Poté se spojíme se svým tělem prostřednictvím pohybů, dechových a rytmických cvičení. Třetí fází je propojení pohybů s jedním nebo více uměleckými díly. Můžeme k němu přistupovat buď pomocí slov a ta pak převádět do pohybů, nebo pomocí geometrie a kompozice děl.


Které výstavy jsou v plánu na tuhle sezónu?
Novou sezónu začínáme 16. března. Akuální výstava Hany Garové má název Show Me the Body a je hodně zaměřená na tělo, mohl by to být tedy dobrý match. Workshopy plánujeme na březen a duben.

Kdybyste si mohla vybrat nějakou výstavu, kterou byste mohla interpretovat pomocí Tance s uměním, jaká by to byla? A kde berete inspiraci?
Asi nemám žádnou konkrétní. Do muzeí bohužel nechodím tak často. A když už tam jdu, tak tancovat. Inspiruje mě spousta věcí. Inspiruji se svými studenty... Někdy může být zdrojem inspirace i moje dcera nebo můj pes. Záleží na tom, co zrovna potřebuji a co v tomto období svého života hledám. Inspirují mě také silné ženy.

Kdybych měla jmenovat nějakého choreografa, tak by to byl Ohad Naharin, který dělá tanec gaga. Nikdy jsem u něj neabsolvovala žádný workshop, ale dívala jsem se na spoustu videí a způsob, jakým přistupuje k pohybu, je pro mě velmi silný, velmi inspirativní.


Chtěla byste zkusit tanec s nějakou jinou formou umění?
Jednou jsem tančila třeba s velikou sochou ženy. Byla velmi těžká, masivní a velmi krásná. Moc mě bavilo, že je nehybná a nemůže se hýbat. Takže mezi touto nehybností a tělem jsem se snažila vytvářet jakýsi dialog.

Na čem pracujete teď?
Pomáhám žonglérovi Lukáši Bláhovi vytvořit sólové představení, jehož premiéra bude 17. dubna v Akropoli. Ve skupině tanečníků také začínáme s projektem Dance Well, který organizuje Divadlo Ponec. Jeho cílem je učit tanec lidi s neurodegenerativním onemocněním. Zatím se zaměřuje hlavně na Parkinsona, ale je to otevřené nejen lidem se zdravotními problémy, ale i každému, kdo chce tančit. Otevírá to nové možnosti, které může tanec nabídnout. Projekt se navíc nezaměřuje jen na samotný tanec, ale také na prostory. Takže hledáme i krásná místa, kde můžeme tančit.

Info

Galerie arto.to, Uhelný mlýn
web galerie

Tanec s uměním
jednotlivé eventy

výstava: Hana Garová - Show Me the Body
Areál Šroubáren 860, 252 66 Libčice nad Vltavou
19. února – 28. května 2023

foto © Kristýna Šaarová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace