prof. Neutrino | Články / Recenze | 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku – alespoň na poli (nejen) české alternativní hudby. Jedná se o kolaboraci skladatele a elektronického mága Michala Rataje a jazzového trumpetisty Oskara Töröka, kteří spolu už před časem nahráli společnou desku pod hlavičkou Points-Rataj Quintet (2016).
Jejich práce se zvuky je velice subtilní a po soustředěném poslechu vyvolává jemné mrazení v zátylku. Duo zkoumá imaginární krajinu tajemných zvuků nacházející se mezi jazzem, ambientem a elektro-akustickou hudbou. Sami svou tvorbu označují jako akusmatickou, což neznamená, že sem tam neuslyšíte nějaký ten beat, i když nikoliv přísně taneční. Na stránkách festivalu Space X, kde na sklonku září pokřtili svou desku, se dočteme: „Jejich hudba působí jako putování ztichlou, zasněženou krajinou, kde chvílemi zavládne takové ticho, že snad zaslechnete i hudbu sfér a tep Země.“ To zní téměř mysticky a je na vás, kam až budete chtít v poslechu zajít a co vše nakonec uslyšíte a uvidíte. Ticho však určitě ne.
Křest v Divadle X, kde desku pokropil nestor české hudební publicistiky Pavel Klusák, zúčastnil, dosvědčil, že hudba zkušeného tandemu Rataj / Török je velmi dobře hratelná i koncertně, což je jistě bonus pro podobné projekty. Naživo vzniká veskrze transhudební dialog, kde nikdo nehraje prim, vše je podřízeno kompaktnímu celku. Zvuky vyprávějí děj a dechy tvoří tajuplnou atmosféru.
Alex Švamberk o nahrávce napsal: „Letters From Sounds patří k nejsilnějším albům, která u nás v posledních letech vznikla, jsou zajímavá zvukově, a přitom veskrze hudební, mimořádně soustředěná, vícevrstevnatá a integrálně propojující odlišné světy, včetně toho vážnohudebního. Vedle evropské špičky tvořené Truffazem či Henriksenem se rozhodně neztrácejí.“
Dodejme, že desku lze poslouchat, aniž by docházelo k pocitu, že má jít o jakési „vyšší umění“, jak tomu u podobných uskupení koketujících na hranici vážné hudby a jazzu někdy bývá. Jsou to prostě dopisy psané zvukem a rozeslané do světa přítomného okamžiku.
Michal Rataj a Oskar Török – Letters from Sound (Blue Lizard, 2022)
Bandcamp
foto © se souhlasem Michala Rataje
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.