prof. Neutrino | Články / Recenze | 24.11.2015
Zdá se, že Francesca Belmonte se stala novou Trickyho famme fatal a přebrala tak výsadní postavení po jeho někdejší dvorní zpěvačce Martině Topley-Bird (z dob přelomového triphopového majstrštyku Maxinquaye). Tricky si konečně sehnal o generaci mladší družku a kromě hostování na svých řadových deskách ji letos také produkoval sólové album Anima na svém labelu. Anima je v jungiánské psychologii terminus technicus pro archetyp Ženy projektující se v našem podvědomí jako ideálního pravzor ženství a komplementární prvek mužského elementu.
Poprvé se Francesca zjevila na Trickyho albu Mixed Race z roku 2010, na dalším False Idol už přispěla svým hlasovým potenciálem hned devíti zápichy, a když se objevila i na loňské introspektivní desce Adrian Thaws, bylo jasné, že už to není jen tak náhodou. Předtím Tricky "používal" různé vokalistky jak na běžícím pásu a sám se stáhl do pozadí. I na desce Anima působí "jen" v roli producenta, ale zřejmě i mentora a kormidelníka projektu. Jeho typický sound je signifikantní a vytváří zvukový spektákl celé nahrávky. Spolu s Franceskou se pouští do modernistických kliček směrem k dubstepu či sonickým experimentům, aby se oklikou vrátili až k bluesovým kořenům a retro funky zvuku. V Keep Moving si zahostoval queer raper Mykki Blanco, ale dokonalou tečkou je klipová Are You – pohrává se s kontrasty černé a bílé, hadím zaklínáním a záhadnou maskou z drahých kamenů na obličeji nahé tanečnice.
Francesca Belmonte není kopií Martiny Topley-Bird, ale svébytnou zpěvačkou beze snahy být pouhým ušmudlaným plagiátem. Nicméně srovnání je nabíledni. Martina nám emotivně nakřáplým hlasem šeptávala do ucha Trickyho pošmourné zvěsti a zvrhlosti, Franceska je spíše typ éterické divy s křišťálově čistým vokálem, která pluje více ve výškách a možná i po povrchu. Ale dokáže pohladit, stejně jako usadit na zadek. Pro začátek to není vůbec špatné. Naopak.
Francesca Belmonte – Anima (False Idol, 2015)
www.francescabelmonte.co.uk
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.