Články / Recenze

Opravdová džungle ve vymyšleném velkoměstě (Forest Swords)

Opravdová džungle ve vymyšleném velkoměstě (Forest Swords)

Tomáš Tkáč | Články / Recenze | 05.09.2013

Ruchy, hluky, špína a pravidelně tepající přívaly deště přerušující zpěvy R’n’B hvězd. Taneční beaty slyšené skrze chladné cihlové zdi. Poznáváme? Ano, toto je sladký zvuk good ol’ Britain, jak nám jej v posledních letech servírují prominentní angličtí producenti aneb elektronická elegie nad umírajícím impériem na začátku jednadvacátého století. A když se zdá, že nejvěrohodnější (a snad i nejšpinavější) soundtrack k tomuto neustále zrychlujícímu se filmu složil introvertní spasitel post-dubstepu Burial, objeví se na scéně ještě osamělejší, ale o to intenzivnější umělec: Matthew Barnes alias Forest Swords.

Jeho EP Dagger Paths z roku 2010 nabídlo mix vokálních a instrumentálních samplů zabalených do hiphopových beatů, pokřivených kytarových riffů a rozladěných klavírů. Na svém prvním dlouhohrajícím LP Engravings v tomto směru pokračuje, avšak nyní se jeho rozsáhlé a s největší pečlivostí vytvořené plochy zažírají pod kůži jako nikdy předtím. Barnes se na rozdíl od svých souputníků netopí pouze v metaforické džungli velkoměsta; nyní čerpá ze zvuků džungle opravdové. Hned druhý track Thor’s Stone je postaven na hypnotické šakuhači lince, která frázuje svůj part mezi dubové bicí a zkreslené vokální samply. Na porozumění textu se tu nehledí, prim hraje pouze jeho akustický efekt. Stejně tak jednotlivé tóny samy o sobě nic neznamenají, dohromady však tvoří pospolitý celek, jeden nádherný čistý zvuk, stvořený z desítek zvuků špinavých.

Barnesovo žánrové chameleónství a všudy prosakující hauntologie dávají vzniknout mnoha odstínům zamyšleného koukání na boty. Radostný orchestrální sampl na začátku Irby Tremor jen klame tělem a po jeho skončení se opět vrací melancholie v podobě zmutovaných hlasů a fléten. Vzpomínky se však vrací a ke konci tracku se přeci jen objeví záblesky orchestrální radosti. V následující skladbě Onward je našim zvukovým kurátorem neidentifikovatelná noisová smyčka, která se při své autistické cestě do neznáma nechává podmalovávat hlubokou basou a melancholickým klávesovým motivem, aby nás nakonec dovedla k dalšímu orchestrálnímu výstupu. Praskající smyčce ze zaprášené gramofonové desky však znamenají jen další potvrzení věčného osamění. Než se jejich síla projeví naplno, Barnes sampl bez slitování zastaví. A jsme zase na začátku.

Je vůbec s čím srovnávat? S podobnými kousky skládačky pracuje kdekdo, ale takto umělecky silná a zároveň lidsky zranitelná výpověď je ojedinělá. Co se týče práce se zvukovým prostorem, kde je imperativ kladen na celkovou texturu a nikoliv na jednotlivé části, vidím spřízněnost (nejen) s Boards of Canada. Nicméně s touto nahrávkou se Barnesova poetika definitivně staví na nový piedestal, který sice stojí notnou dálku od všech ostatních, ale to mu nic neubírá na jeho kráse. Či spíše špinavosti.

Info

Forest Swords – Engravings (Tri Angle Records, 2013)
www.forestswords.tumblr.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Silné texty a melodický chaos (Labasheeda)

Markéta Kovaříková 21.12.2023

Stejně jako láska, která je ústředním motivem některých písní, může i album působit chaoticky, občas depresivně, dokáže vyvolat smutek, ale zároveň zalít pocitem štěstí.

Velký žal malé duše (S večerem přichází tíseň)

Barbora Klempířová 19.12.2023

Nizozemská autorka Marieke Lucas Rijneveld získala v roce 2020 Mezinárodní Man Bookerovu cenu za své z části autobiografické dílo S večerem přichází tíseň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace