Články / Rozhovory

Pořadatelská: Vilém Spilka (JazzFestBrno)

Pořadatelská: Vilém Spilka (JazzFestBrno)

redakce | Články / Rozhovory | 06.03.2019

Vilém Spilka, muž mnoha řemesel a ještě více zálib. V jeho portfoliu najdete nejen festival JazzFestBrno (spoluzakladatel a umělecký ředitel), který si i letos nachystal velmi tučný program, ale i pražskou přehlídu Struny podzimu (ředitel uměleckého plánování), skupinu Vilém Spilka Quartet (nominace na Anděla 2016) nebo působení na JAMU (vedoucí Katedry jazzové interpretace), příležitostně se věnuje i hudební publicistice (Harmonie) či lektorování hudebních workshopů. Ostře řezané rysy ve tváři, ostře řezané názory i postoje.

Co chystáte další dny a týdny?
Chystáme osmnáctý ročník festivalu JazzFestBrno, který začne 13. března a nabídne celkem patnáct koncertních večerů. Pokud bych měl vytáhnout opravdové špeky z prvního festivalového týdne, tak by to byly české premiéry dvou trumpetistů – Theo Crokera (16. března) a Petera Evanse (o den později). Oba působí v New Yorku, ale jejich hudba je radikálně jiná. Peter Evans na trubku hraje sólové recitály, to si troufne opravdu málokdo. Je to nekompromisní odvážlivec s vizionářskou myslí a absolutně bez technických limitů. Z trubky dostane zvuky, které často předtím neslyšel ani on sám. Theo Croker je oproti němu vlastně konzervativec – vkusně míchá jazz, hip hop a elektroniku, tak jako celá řada jeho vrstevníků na newyorské scéně. Od průměru ho odlišuje především skladatelský faktor X a výtečně sehraná kapela. Novinkou letošního ročníku je off-programový večer nazvaný Tension (28. března). Pilotní ročník bude patřit kapele Zabelov Group a jako druhý zahraje HRTL a jeho, pro tuto příležitost speciálně vytvořený, Spaghetti Ensemble. Touto sérií chceme publiku představit umělce alternativní, reprezentující především elektronickou scénu, kteří se jazzu na první pohled sotva dotýkají, ve skutečnosti s tímto žánrem mají mnohem víc společného než leckdo, kdo se jím zaštiťuje.

Jaký koncert tě v poslední době nadchnul?
Pořád ještě žiju z koncertu Punch Brothers v pražské Lucerně loni v listopadu. Nebál bych se říct, že to je jedna z nejlepších kapel na světě bez ohledu na žánry, amplifikaci či obsazení. Punch Brothers mají vše – virtuozitu, fantastické písničky, aranže, dokonalou souhru, nepodbízivou show, kapelního ducha. Co víc si přát. Ne nadarmo dostali nedávno za poslední desku All Ashore cenu Grammy.

Když se podíváš na koncerty jiných promotérů, koho bys šel podpořit, koho je nutné vidět a slyšet?
Dlouhodobě se mi líbí dramaturgie pražského Jazz Docku – v březnu třeba Terence Blanchard, Julian Lage, v dubnu Jojo Mayer, Paris Monster – co k tomu dodat? Trutnovský Jazzinec už léta potvrzuje, že super akce bez podlézání obecnému vkusu se dá dělat i mimo velkoměsta.

Jaký máš vztah k sociálním sítím?
Pracovní. A taky ambivalentní – na jednu stranu se díky nim dozvídám mnoho zajímavých informací a dostanu se k inspiracím, které mi tradiční media nemůžou tak hojně a rychle nabídnout. Na druhou stranu mě trochu děsí jak pomíjivost těch bleskových informací, tak to, co jsou na sebe někteří uživatelé do éteru schopni napráskat. No a taky mě pěkně štvou, protože na nich trávím zbytečně mnoho času. Teda jen na jedné z nich, ty ostatní jsem zatím zvládl více méně ignorovat.

Kam nejraději chodíš na jídlo?
Všude tam, kde mi dají jídlo, po kterém se nemusím jít na hodinu prospat.

Info

JazzFestBrno 2019
13. 3. - 30. 4. 2019
Brno
fb festivalu

foto © Zdeňka Šichová

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Thorsten Quaeschning (Tangerine Dream): Máme plány pro nejrůznější myslitelné situace

redakce 18.10.2019

Thorsten Quaeschning se ocitl v pozici vedoucího skupiny, kterou nezakládal; vznikla deset let před jeho narozením a nezůstal v ní žádný z původních členů. Rozhovor, koncert záhy.

Vstupní prohlídka: Sunset Sons (uk/aus)

redakce 16.10.2019

Singl Heroes od britsko-australských indie rockerů Sunset Sons si odbyl ostře sledovanou premiéru v Beats1 show rádiové persony jménem Zane Lowe. Kde se vzali, kdo to je?

Mueran Humanos: Následovat svoje posedlosti

redakce 10.10.2019

Skupina, která nese v názvu sousloví Lidi chcípněte, by jistou dávku chladnokrevnosti oplývat měla. A argentinští Mueran Humanos jí oplývají. Rozhovor.

Nick Murphy: Nedělám hudbu pro sebe, ale pro jiné

redakce 04.10.2019

Před pražským koncertem jsme si povídali o umělcově službě lidstvu, cestovatelských zážitcích a Muprhyho houževnaté povaze.

Aneta Kohoutová (Nábřeží saunařů): Hrozná zodpovědnost, ale zároveň i neuvěřitelná svoboda

redakce 30.09.2019

Nábřeží saunařů, akce, která se odehraje v Hradci v závěru tohoto týdne. Co od ní čekat, jestli přijít nahý a hladový, co chystá NUUK do budoucna?

Vstupní prohlídka: Stolen (chn)

redakce 26.09.2019

Kapela Stolen z čínského města Chengdu existuje přes deset let, evropskému publiku se letos představí jako předkapela ikon New Order.

Roman Odjinud, Petr Vrba (Alternativa Festival): Máme ruce od sazí

redakce 23.09.2019

Když už se zdálo, že „alternativní“ dramaturgie se poněkud unavila, obměnil se organizační tým. Z něj promlouvají dva z členů festivalu. Marx, klišé i osypky. Rozhovor.

Steffi: Nepotřebujeme pořád sedět jedna vedle druhé

redakce 20.09.2019

Steffi a Virginia, rezidentky berlínského Berghain/Panorama Baru o nadcházející desce Work a Change, která vychází na labelu Ostgun Ton.

Zdeňka Morávková (V centru | Im Zentrum): Centrum je tam, kde si ho uděláš

redakce 18.09.2019

Jesenický umělecký festival svou dramaturgií poukazuje na česko-německou spolupráci, která v regionu po léta přirozeně probíhala. Rozhovor.

Radim Zbránek (Story): Jen vnímat, nechat mobil v kapse

redakce 16.09.2019

Večírku s názvem Story se po několik let dařilo odvážným propojením dvou zdánlivě neslučitelných světů vyvolat atmosféru, jakou široko daleko zažil málokdo... Rozhovor.