Články / Sloupky/Blogy

Šejkr #85: Kde se to zastavuje?

Šejkr #85: Kde se to zastavuje?

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 12.08.2022

Přelom července a srpna, magické období, kdy se léto láme v půli a (některé) síly docházejí. Právě v této době přišly dvě akce, které by si zasloužily jistě samostatný rozbor, jenže to není jen tak. Nejprve je třeba nechat všechno trochu usadit. Zážitky, emoce i dojmy.


Před dvěma týdny jsem se tady zpovídal z letošních Colours, tehdy pod vlivem ohně a kouře, který stále ještě doutná. A hoří. Full Moon Stage je pro nás svátek, zvlášť když teď dva roky neproběhla, jenže tak trochu kacířsky si je třeba říct: Co s tím. Když na jednoho pak dolehnou takové zážitky jako v Prachaticích nebo na Besedě… O čem vlastně vyprávět, když drtivá většina zmíněného je zcela nepřenosná. Místně i osobně. Kdo tam byl, ví, o čem mluvím, kdo ne, pochopí jen těžko. Možnost zahrát si na afterce fotbálek s Hugem Toxxxem je jedna věc – pospolitost, atmosféra a nálada spojená s oběma akcemi ale úplně jiná. Srovnávat festivaly by mě ani nenapadlo, spíš jde o to, kde se člověk cítí… doma?


Opouštím topolový hájek po prašné polní cestě, (zase) za plného slunce. Potichu. Člověk by ani neřekl, že tu ještě před několika hodinami pumpoval festival. V areálu zbývá posledních pár desítek statečných, strašně moc se mi nechce odcházet, ale musím. Z více důvodů. Je neděle ráno, hlavou mi běží, zda přece jen nejít do Veselí pěšky, což se v našem týmu tak trochu z legrace propagovalo, ale únava je zásadně proti. Myšlenkami probleskne i déjà vu, pokolikáté po stejné cestě mířím k domovu. Obrazně i konkrétně. Naneštěstí jsou ty počty jednoduché, na první návštěvu v roce 2015 těžko zapomenu, stejně jako na tehdejší Lukášův telefonát se zprávami z Kazbeku. Někde v hlavě to pořád varovně svítí, tady si na to ale vzpomínám pravidelně, možná právě ve stejném momentě. Ano, tohle je jeden z důvodů, proč se na Besedu budu vracet pokaždé, když to alespoň trochu půjde, ale zdaleka ne jediný. Každý ročník přinese něco nového a hezkého, člověk by ani neřekl, co všechno se na těch pár desítkách metrů čtverečních může odehrát.


Některé pocity si člověk nevybírá. Všechno je to o emocích, o srdci, o hlavě. O dojmech, které mohou být šálivé i sugestivní. Festival Moody Moon Noize (letos se slušivým přívlastkem Vivat) se pro nás stal návykem, srdcovkou i povinností, je pěkné vidět, jak počet těch, co to mají podobně, každým rokem roste. Moc pěkně je to shrnuto tady, mi jde spíš o to, jak nenápadně si víc z nás během poslední doby uvědomilo, nakolik jsou podobně niterné zážitky důležité. A jak naplno je právě nyní dokážeme vnímat. Někdejší setrvačnost skončila na jaře 2020, od té doby – a s letošními událostmi možná ještě o to víc – člověku dochází, jak to bylo divné a snad i nesprávné. Jde o srdce a nikoli o počet zaplněných okének v kalendáři, o množství odfajfkovaných akcí. Paradoxně o tom přemýšlím během nádherného koncertu Arooj Aftab. Tam taky vykvetl nápad na další festival, přestože jsem mnohokrát proklamoval, že Besedou pro mě letošní sezóna končí. Pokračování příště.

Dneska s Tamarou, Warhaus, The Comet Is Coming, Haiku Garden, God and Eve nebo Golden Down Orchestra. V osm večer na Radio 1.

Info

Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.

foto @ Andrea Petrovičová

Tracklist:
The Comet Is Coming – Code
Warhaus – It Had to Be You
Tamara – Lalala
Traams – Dry
Joe Armon-Jones & Mala – What It Is
God and Eve – Mouth Organ Playing
Golden Down Arkestra – Join As One
Kokoroko – War Dance
Meridian Brothers – Hermana necesito
Thee Sacred Souls – Weak for Your Love
DoomCannon – Times feat. Lex Amor
Rosalía – Despechá
Love Joys – All I Can Say
Haiku Garden – Loose Contacts
Oblaka – Break the Circle
James Taylor – Man in the Hot Seat
Panda Bear & Sonic Boom – Edge of the Edge
John Cale – Night Crawling
Makaya McCraven – Seventh String
Takuya Kuroda – Midnight Crisp
Old Fire – Don’t You Go feat. Bill Callahan
Kibrom Birhane – Mender
Josefina Dusk – Dark Vessel
Jimetta Rose & Voices of Creation – Operation Feed Yourself
Peter Gabriel – Biko

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr#100: Slova jako sekery, myšlenky jako třísky

Michal Pařízek 10.03.2023

Sedím v trnavském obýváku a poslouchám nezmasterované manifesty. Koho asi tak může sakra napadnout vyprávět události u baru Tepláreň z pohledu vraha?

Preview: Peel Slowly and See

Michal Pařízek 06.03.2023

Přehlídka vzešla z kolektivu okolo místního record storu Velvet Music Leiden, který, jak už je z názvu patrné, má blízko k The Velvet Underground.

Šejkr #99: Co všechno se může hodit?

Michal Pařízek 24.02.2023

Cítíme se osaměle, protože příliš plánujeme? Protože se nedokážeme uvolnit a udělat něco živelného, nepředvídaného?

Šejkr #98: Příliš povyku pro... nic?

Michal Pařízek 10.02.2023

„I nic se musí umět,“ píše v parádním komentáři na serveru Aktuálně David Klimeš a nedá se s ním než souhlasit.

Šejkr #97: „It's in the wind, whatever it is…“

Michal Pařízek 27.01.2023

Tak je to zase tady. Další Šejkr, další volební víkend. Už si pomalu začínám zvykat, naštěstí to je na nějakou dobu naposledy.

Šejkr #96: New world wide?

Michal Pařízek 13.01.2023

Volební období přinášejí jisté leitmotivy, například skutečnost, že se mě známí dobří i letmí až příliš často ptají, koho budu volit.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 1. místo

redakce 05.01.2023

Vyhlašujeme vítěze i celkové pořadí letošního hlasování!

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 2. místo

redakce 04.01.2023

Stříbrnou medaili uděluje měsíční posádka rapu.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 3. místo

redakce 03.01.2023

Třetí příčka patří slovenským emo empatikům a londýnským Black Country, New Road.

Desky roku 2022 podle Full Moonu: 4. místo

redakce 02.01.2023

Čtvrtá příčka patří debutu brněnské skupiny i bočnímu projektu členů Radiohead.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace