Články / Rozhovory

Tomek Waśko (Enea Spring Break): Polská scéna zažívá skvělé časy

Tomek Waśko (Enea Spring Break): Polská scéna zažívá skvělé časy

Michal Pařízek | Články / Rozhovory | 17.04.2019

Snad každým rokem se z Polska vynoří hned několik jmen, která nadchnou, potěší i překvapí, tamní scéna je silná a rozsáhlá, bez ohledu na to, po kterém žánru sáhnete. Naposledy nás ohromila dívčí dvojice Tęskno, která vystoupí na letošní Full Moon Stagi v rámci Colours of Ostrava, nebo Lonker See, jejichž koncert v Praze se snad taky chystá, v programu showcase přehlídky Enea Spring Break najdeme spoustu dalších nových zajímavých jmen. Koncepce poznaňského festivalu je postavena právě na domácí scéně, přehled těch nejzajímavějších místních jmen, která vystoupí na konci dubna na šestém ročníku, jste si mohli přečíst před několika dny. Vybíral je Tomek Waśko, jeden z hlavních organizátorů, se kterým jsme vedli řeč nejenom ohledně festivalu.

Enea Spring Break proběhne letos pošesté. Jistě jste si vytkli na začátku nějaké cíle, jak jste s dosavadním vývojem spokojeni?
Začínali jsme v roce 2014 a vlastně jsme ani nevěděli, jestli podobná akce bude v Polsku vůbec někoho vůbec zajímat. Tehdy u nás žádný showcase nebyl, pár akcí se pokoušelo částečně začlenit nějaké jeho elementy, ale nikdy to nefungovalo. Takže jsme vážně rádi, že se nám daří. Ostatně je to vidět na tom, jak festival roste – začínali jsme se šesti scénami a padesáti kapelami, letošní ročník se bude hrát na více než dvaceti místech a máme víc než sto šedesát kapel.

Program tvoří z velké části jména z polské scény, ale jak vybíráte ta zahraniční?
S nimi je to často jednodušší, vzhledem k tomu, že jsme součástí programů INES a ETEP, často vybíráme kapely, které jsou v nich zaregistrovány. Samozřejmě spolupracujeme také s mnoha exportními kancelářemi z celé Evropy (Česko, Maďarsko, Francie, Litva, Lotyšsko nebo Rusko), vystupující z těchto zemí mají v programu taky své místo.

A jak vybíráte domácí kapely? Polská scéna je velmi široká.
Ano, s těmi je to mnohem těžší, každý rok máme velmi mnoho přihlášených kapel a taky přichází spousta nabídek od manažerů, agentur, labelů nebo dalších festivalů. Občas je složité vybrat ty, kteří by měli hrát, až příliš často musíme velmi dobrým skupinám říkat ne. Ale musíme si být programem jisti, když nám některá kapela pro festival nepřijde vhodná, tak ji raději nevezmeme.

Dokážeš říct, zda a jakým způsobem Enea Spring Break ovlivnil polskou hudební scénu?
Myslím, že mohu s jistotou říct, že hodně kapel našlo díky vystoupení na festivalu label, hodně jich našlo manažera a tak dále. A určitě se díky vystoupení u nás povedlo zařídit spoustu koncertů, včetně těch venku.

Jak bys popsal současný stav domácí hudební scény?
Polská scéna zažívá skvělé časy. Upřímně nevidím příliš rozdílů mezi polskými skupinami a interprety a těmi, které jsou z někdejšího Západu. U některých z nich – jmenovitě EABS nebo Trupa Trupa – je třeba říct, že jsou unikátní a mnohem zajímavější než většina podobných kapel ze zahraničí. Polská scéna je velice eklektická a jsem velmi rád, že se to na Enea Spring Break odráží. Hraje se u nás jazz stejně jako punk nebo hardcore.

V posledních letech se objevilo hned několik polských mezinárodně úspěšných jmen, jmenovitě Brodka, Stara Rzeka nebo letos Perfect Son a Trupa Trupa, kteří vydali nebo vydají alba na respektovaném labelu Sub Pop. Dokážeš si tipnout, která jména by mohla být další?
Už jsem mluvil o EABS, ti jsou možná ideální příklad. Hrají moderní jazz a myslím, že by klidně mohli hrát vedle Shabaky Hutchingse nebo Kamasiho Washingtona a mnoho lidí by nenašlo příliš velké rozdíly. Taky bych rád zmínil další dvě jména – Hania Rani a Resina. Obě můžeme z nedostatku jiných termínů zařadit do žánru modern classical, obě už mají smlouvy se zahraničními labely. Hania před pár dny vydala album u Gondwana, Resina u sublabelu FatCat.

Proč myslíš, že zrovna Perfect Son nebo Trupa Trupa uspěli? Podepsat smlouvu s americkým labelem, notabene takovým jako je Sub Pop, se nestává každý den.
Samozřejmě je za tím spousta práce, to je velmi důležitý faktor, navíc odehráli na nejrůznějších showcasech opravdu hodně koncertů. Podpis smlouvy u labelu, jako je Sub Pop, skutečně není nic jednoduchého, jen samotná jednání trvají hodně dlouho. V jejich případě pomohlo Jonathanovo (Poneman, šéf labelu Sub Pop, pozn. aut.) zapojení do polské scény a to, že se v ní dokáže orientovat. Velmi často Polsko navštěvuje, jezdí zejména na festival Off.


Přečtěte si deset a jeden zásadních song pro skupinu Trupa Trupa - právě tady.

Pořádáte nějaké koncerty, workshopy nebo přednášky pro kapely, jejich manažery i mimo festival? V průběhu celého roku?
Enea Spring Break pořádá agentura Go Ahead, což je velká koncertní agentura, jedna z největších v zemi. Tudíž pořádáme během roku mnoho různých koncertů, od malých klubů s kapacitou sotva dvě stovky po velké arény. Momentálně pracujeme třeba na koncertech Florence & the Machine nebo Twenty One Pilots.

Asi se shodneme na tom, že showcasy dokázaly nějakým způsobem hudební scénu akcelerovat. Poslední dobou mám ale pocit, že už jde o takový svět sám pro sebe – kapely se v programech těchto akcí často opakují a témata konferenčních částí jsou taky velice podobná, navíc jich je až příliš. Myslíš, že se role showcasů během posledních pěti let změnila?
Zrovna v letošním programu máme jednu diskuzi, která se jmenuje „Showcase Bubble And How to Escape It“ a jde o pokračování podobné diskuze, která se konala letos na Mentu. Je pravda, že se v Evropě odehrává spousta showcase festivalů a podobných akcí, každá taková by měla mít vlastní charakter, a to často nemá. Enea Spring Break se odlišuje právě tím, že se koncentrujeme zejména na polskou hudební scénu. Většina ostatních showcasů místní, lokální scény příliš nereflektuje.

Jedním z partnerů Spring Breaku je projekt Red Bull Music, který minulý týden ohlásil konec svých aktivit, a to včetně respektované Red Bull Music Academy. Díky tomuto projektu se mnoho skupin ze zemí někdejší východní Evropy dokázalo objevit v přehlídkách zahraničních festivalů, obecně šlo o velice nápomocnou aktivitu. Existuje v současné době platforma, která by Red Bull Music mohla do budoucna nahradit?
Abych byl upřímný, tak jsme o tom ještě nezačali přemýšlet, zatím se soustředíme hlavně na letošní rok. Taky doufám, že konec Red Bull Music Academy ještě neznamená, že Red Bull přestane podporovat další kulturní aktivity. Brzy uvidíme.

V letošním roce slaví obě naše země výročí pádu komunistického režimu, i když v Polsku tento proces odstartoval daleko dříve než u nás. Chystáte se toto téma reflektovat v programu Enea Spring Break?
Snažíme být apolitickou akcí. Tohle je samozřejmě velké a důležité výročí, ale nechceme se do něj příliš zapojovat. Kolem nás je až příliš mnoho politiky, snažíme se soustředit na hudbu. Samozřejmě je možné, že někteří z vystupujících k tomuto výročí něco chystají, ale nijak jsme to s nimi nediskutovali. Všichni mají naprostou tvůrčí svobodu, do jejich plánů nechceme nijak zasahovat.

Info

Enea Spring Break 2019
25. – 27. 4. 2019
Poznaň, Polsko
web festivalu

foto © Maja Musznicka

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Václav Havelka (fyield): KEXP vnímám jako milník

Michal Pařízek 25.03.2024

Dostat se s kapelou do studia legendární radiové stanice KEXP v Seattlu je snem mnoha hudebníků z celého světa. Rozhovor.

Josef Buchta (B-Side Band): Vždycky jsem snil o tom, že budu mít big band

Jiří V. Matýsek 11.03.2024

„Spotify je skvělý nápad, uživatelsky neuvěřitelně fantastická věc. Člověk nemusí nic tahat, nic nosit. Ale všichni ti muzikanti jsou okradení," říká principál. Rozhovor.

The Bladderstones: Záskoky nevedeme

Jiří V. Matýsek 06.03.2024

Slánské artbluesové trio se po sedmi letech od debutu Without Cover vrátilo s chválenou studiovkou a zároveň slaví deset let na scéně. Rozhovor.

Boris Schubert (Skvot Czech): Tvorba úspešného kurzu je tímová záležitosť

Mariia Smirnova 05.03.2024

„... snažíme sa oslovovať naozaj zaujímavých a úspešných ľudí vo svojom obore. Základom je vzájomná dôvera, sympatie a ochota lektora s nami aktívne spolupracovať.“ Rozhovor.

Pragueshorts: Piotr Jasiński (Mimo), Natálie Durchánková (Přes střepy)

Viktor Palák 28.02.2024

Ve finálním díle ankety odpovídají Piotr Jasiński, v jehož filmu Mimo ztvárnili Josef Trojan a Jakub Kalián kamarády, kteří narazí na situaci, která může být spouštěčem revize jejich vztahu.

Julie Martinková, Anna Horáková (FAMUFEST): Nesmíme se strachem nechat odradit od růstu

Mariia Smirnova 27.02.2024

„V programové dramaturgii si hrajeme hodně s pocity či smysly a chceme, aby i diváci při návštěvě festivalu mohli více reflektovat tuto část sebe sama..." Rozhovor.

Pragueshorts: Greta Stocklassa (Bzukot Země), Marie-Magdalena Kochová (3MWh)

Viktor Palák 26.02.2024

Bzukot Země zachycuje absurdní i povědomou šarvátku o to, jak formulovat zprávu mimozemským civilizacím. V kontaktu se současnými tématy je i film 3MWh, který volí atmosféričtější cestu.

Pragueshorts: Philippe Kastner (Deniska umřela), David Payne & Tomáš Navrátil (Baroko)

Viktor Palák 25.02.2024

V národní soutěži největší domácí přehlídky krátkých filmů se potkalo ke dvěma desítkám titulů, oslovili jsme tvůrce a tvůrkyně některých z nich.

Gaika: Nechat se unášet

Nora Třísková 22.02.2024

Podobně jako kloubí různé aktivity – psaní, kurátorství a výtvarná tvorba, producentství – na desce spojuje v lecčem typické anglické žánry jako dub, postpunk nebo alt rock. Rozhovor.

Kewu: Hodně jsem se toho naučil sám

Mariia Smirnova 21.02.2024

Stál za vznikem kolektivu Unizone a také spoluorganizuje akce Addict s NobodyListen. Nedávnou novinkou je, že Mikuláš začne vyučovat djing ve Skvotu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace