Jiří Akka Emaq | Články / Recenze | 09.05.2020
Když v sedmdesátých letech začali v Německu hrát Kraftwerk odosobněný styl logicky naprogramované „computermusik“, výrazně předběhli svou dobu a definovali tak žánr, jež měl kulminovat až daleko později. Nebyli samozřejmě sami, ale jejich příklad je nejpregnantnější. Osmdesátá léta, rezonovala v mainstreamu bezstarostnými a optimistickými náladami a temnější ladění bylo, až na zářné výjimky, doménou subkultur. Postupně však temnota infikovala i přední příčky hitparád a hudebníci začali používat syntetizátory a bicí automaty k dokreslování ponurých nálad tak typických pro 21. století. Německá vlna je svou striktní ahumánností spočívající ve spoléhání se na stroje v lecčems výjimečná. Brutalistní minimalizmus se stal odrazovým můstkem takových jmen současnosti, jako mimo jiné Pantha du Prince, Apparat či právě Recondite.
Recondite se dá přeložit jako skrytý, a pod tímto názvem se (doslova) skrývá německý technoproducent Lorenz Brunner. Kromě pěti předchozích dlouhohrajících alb vydal i mnoho tanečních singlů. Na poli elektronické hudby je známý především svými live sety. Je rezidentním Djem ENTER.Ibiza a svá vystoupení odehrál na proslulých akcích jako je Time Warp či Melt!
Po sedmi letech od desky Hinterland se autor opět vrací k labelu Ghostly International a předkládá skvěle zvládnutou kolekci, jež plně vystihuje název vydavatelství. Povětšinou rovný kopák a reverbové kvílení syntezátorů zní jako prokleté duše bloudící na hranicích zjevení. Dwell jako sloveso pro přebývání v tomto případě evokuje nějaké odlehlé nehostinné místo uprostřed temných hvozdů. V budoucnosti bez budoucnosti. Všechny skladby tonou v tonální, rytmické i zvukové podobnosti. Slévají se do jednolité masy jako stromy v lese, jež se obsesivně kývou v nočním větru. Všechny jsou si podobné a přitom se v detailech liší. Tepající beaty jsou lemovány jemnými ornamenty precizního programování a soustředěná produkce generuje měkký, ale přesto zneklidňující zvuk, jenž obaluje tuhou kostru technozákladu.
Na předchozích deskách se Recondite zabýval pomalejšími tempy, ambientnějšími náladami a rozkrytými znepokojivými strukturami. Novinka Dwell je ale uceleným monumentem. Její jednoduchost není stylovou vyprázdněností a zůstává tak prozatím asi nejsvižnější a nejsoudržnější nahrávkou v bohaté diskografii jednočlenného projektu Recondite.
Recondite – Dwell (Ghostly International, 2020)
bandcamp interpreta
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.