redakce | Články / Profily | 03.12.2020
Kraj Yorkshire nepatří mezi nejbohatší regiony britských ostrovů, a tak není divu, že v bohaté hudební scéně severoanglického Leedsu nakonec převládá temný postpunk a hutný gotický rock – namátkou zmiňme Gang of Four, The Sisters of Mercy nebo Red Lorry Yellow Lorry. Pětice I Like Trains, která se právě v Leedsu dala dohromady v polovině nultých let, si bere kousek z každé zmíněné skupiny, zároveň k tomu přidává neúnavný taneční beat a angažované, až buřičské texty, které sice vycházejí z historie, ale do éry post-pravdy zapadají až nebezpečně přesně. Aktuální nahrávka Kompromat vyšla po osmileté pauze a je dosavadním vrcholem jejich tvorby, hluboce upřímnou sbírkou, která aktuální témata zachycuje neúprosně a přesně. Jindy než v roce viru snad ani podobné album vyjít nemohlo.
I Like Trains spojují goticky chladné kytarové riffy s všeobjímajícími tóny syntezátorů, lákavou formu doplňují také sebejisté, dotažené skladby, kterými leedská pětice překvapila již na debutu Elegies to Lessons Learnt (2007). Písně I Like Trains se často zabývají historickou tematikou, kterou ovšem kapela vždy obrací k aktuálním událostem nebo náladě ve společnosti. Na úspěch debutu navázala alba He Who Saw the Deep a The Shallows, vydaná během hektických dvou let na začátku druhé dekády. Na těchto kolekcích formace svůj unikátní styl podpořila ještě výraznější dynamikou jednotlivých skladeb a často až postrockovými plochami, které dostávají v kombinaci s hutným tanečním beatem zcela nečekaný rozměr. Skupina proslula energickými, živelnými koncerty. Koncepční deska The Shallows byla inspirována oceňovanou stejnojmennou knihou amerického autora Nicholase Carra, která se zabývá vlivem internetu na lidské vědomí a paměť, a její nahrávání zachycuje dokument A Divorce Before Marriage, k němuž vyšel i kapelní soundtrack.
Album Kompromat je inspirováno nejen brexitem, ale i nebezpečným nástupem populismu a dalšími velkými tématy současnosti. Nová kolekce zasahuje i hudebně, tradiční kombinaci temných syntezátorových rejstříků s chladnými kytarovými riffy tentokrát doplňuje hutný elektronický podkres, stejně jako samply a terénní nahrávky. O to zajímavější bude pódiové provedení aktuálního materiálu, vždyť vzhledem k jeho vydání v srpnu roku 2020 ho I Like Trains ještě neměli příležitost předvést živě.
I Like Trains
Bandcamp interpreta
Živě:
Colours of Ostrava 2021
14.–17. 7. 2021 12:00
Areál Dolní Vítkovice, Ostrava
fb událost
foto © Ben Bentley
Karel Veselý 07.01.2021
David Kořínek (Rafani) současnou hudbu sleduje se stejným zájmem jako umění a to mu dává šanci oba světy, které se v mnohém ovlivňují, zodpovědně srovnávat.
Jakub Šíma 07.01.2021
Prošel cestu, na které dokázal dát hlas lidem z okraje společnosti, aktivizoval je a nabídnul vzory, s kterými se mohli ztotožnit. Grime.
mxm 06.01.2021
Někdy v jednadevadesátém kdosi zazvonil za dveřmi v paneláku uprostřed hornického sídliště... Maxim týrá paměť v rubrice Kult. Michael’s Uncle.
redakce 06.12.2020
Comebacky jsou módou i prokletím posledních let. Jeden takový budeme mít na Full Moon stage na Colours. A bude to nejvíc.
redakce 05.12.2020
Strhující koláž, křišťálově čisté melodie i výbuchy surového hluku. Máte rádi Sonic Youth?
redakce 04.12.2020
Lonker See si zakládají na neustálém překvapování posluchačů i sama sebe, své dobrodružné kompozice staví na improvizovaných základech. Vyzkoušíme na nadcházející Full Moon Stage.
redakce 02.12.2020
Radost z hluku. Srbská formace Repetitor představuje to nejlepší z bělehradské alternativní rockové scény.
redakce 01.12.2020
Chvílemi na riviéře z černobílého francouzského filmu, chvílemi na bláznivé vesmírné stanici. Seznamte se s druhou kapelou Full Moon Stage.
redakce 30.11.2020
Health představují dokonalé ztělesnění konceptu ‚ubavit se k smrti‛. Hysteričtí, umělí, prázdní a nehorázně zábavní.
Mimi Filova 11.09.2020
Vo vzduchu sa vznášajú fragmenty bohémstva z minulého storočia, kedy to bolo útočisko umelcov vrátane Henryho Millera, neskôr Davida Gilmoura a Leonarda Cohena.