Zprávy

Pionýři a roboti aneb československá ilustrace v temném období

Pionýři a roboti aneb československá ilustrace v temném období

redakce | Zprávy | 23.03.2017

Na 50. až 70. léta se v souvislosti s ilustrací nostalgicky vzpomíná jako na zlatý věk. Nová kniha Pionýři a roboti zasazuje nejen obrázky z dětských časopisů do společenského kontextu. V socialistickém Československu vznikaly výjimečně upravené a působivě ilustrované knihy zejména proto, že jejich autoři museli volnou tvorbu tvořit jen do šuplíku. Problémová knižní obálka mohla skončit až na stole ministra kultury.

Objevná monografie badatelů v oblasti výtvarné kultury Jana Šrámka a Pavla Ryšky mapuje zlatou éru československé ilustrace, kdy po létech stalinistického socialistického realismu začaly do vizuální tvorby pronikat nejprogresivnější postupy. Do té doby se v podstatě každý vizuální obraz posuzoval ve vztahu k věcné správnosti - například obrázky „melancholických vojáků“, které v roce 1952 nakreslil Kamil Lhoták pro Mateřídoušku, sklidily výsměch za to, že neodpovídají předpisovým postojům ani aktuální výzbroji lidové armády.

Celá síť státních nakladatelství profitovala ze spolupráce s vynikajícími umělci, kteří vzhledem k politickým okolnostem nemohli veřejně prezentovat vlastní volnou tvorbu. Díky této skutečnosti vznikaly v socialistickém Československu výjimečně upravené a působivě ilustrované knihy. Přestože karikaturisté a ilustrátoři měli v polovině 50. let jen velmi málo příležitostí seznámit se s vývojem kresleného humoru v západní Evropě a ve Spojených státech. Podle Jaroslava Maláka, který patřil ke kmenovým kreslířům Dikobrazu, bývaly časopisy Punch nebo New Yorker přísně střeženy šéfredaktorem. Kdokoliv si je chtěl vypůjčit, upadl do podezření, že pošilhává po nežádoucích vzorech.

Proč v titulu kromě pionýrů figurují i roboti? Nejde jen o popularitu seriálu Robot Emil z roku 1960, který vycházel také jako komiks v ABC, ale o masivní nástup domácích spotřebičů na počátku 60. let a s tím spojenou dobovou inzerci, která výrazně promlouvala do vizuální kultury a inspirovala také ilustrátory. Například kresby Emanuela Kupčíka, napodobující škrabací technikou staré xylografické reprodukce fotografií, posloužily jako zdrojový materiál koláží Jiřího Kalouska a Miroslava Liďáka. Oba vystřihovali z inzerátů národního podniku Elektro-Praga Hlinsko obrázky Pragomixu a vysavačů Standard nebo Pluto, jemuž se přezdívalo „Vajíčko“, aby je použili v karikaturách a komiksech.

Příběh ilustrace a jejích tvůrců se v Ryškově a Šrámkově knize odvíjí na pozadí všudypřítomné cenzury. V roce 1970 se chystalo vydání hororových povídek Miloslava Švandrlíka Draculův švagr s ilustracemi Jiřího Wintera. Na obálce měl být obrázek starého upíra, který svírá v pažích nahou dívku a prokusuje jí hrdlo. Ačkoliv byl už jednou schválen, nikdo si v době přituhující cenzury netroufal dát pokyn k tisku. Návrh obálky proto doputoval až na stůl ministra kultury Miloslava Brůžka, který prý bezpodmínečně trval na tom, aby se slečna oblékla. Sám také navrhl řešení: modrou propiskou zamaloval ženské tělo uvnitř silných kontur a vyrobil tak přiléhavý latexový obleček. Winter ovšem pojal navrženou úpravu po svém a budoucí upírce nakreslil lehounké negližé. Výsledek byl nakonec rafinovanější a dráždivější než původní návrh.

Ne vždy měl zásah režimu tak komický nádech. V 70. letech byly například ze škol celoplošně staženy učebnice ilustrované výtvarníky, kteří buď z Československa emigrovali, nebo se během pražského jara výrazně angažovali na straně reformistů. Děti tak přišly o vlastivědy s obrázky Jana Brychty a Vladimíra Fuky nebo o učebnice matematiky (početnice) s kolážemi Adolfa Hoffmeistera.

Info

Ryška, Pavel - Šrámek, Jan - Pionýři a roboti (Paseka, 2017, dotisk)

www.paseka.cz/ryska-pavel-sramek-jan-pionyri-a-roboti-ceskoslovenska-ilustrace-1950-1970/produkt-4528/

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Ancestral Vision na labelu LOFS

redakce 28.02.2024

Leedský label vítá do své rodiny pražského producenta Jana Macháčka alias Ancestral Vision.

Frankie Rose z Dum Dum Girls ve Vrátnici

redakce 28.02.2024

Aktuální nahrávka Frankie Rose je o tom, že musíme soustředit naši společnou energii na malé věci kolem nás které máme pod kontrolou, abychom našli svou radost.

Massimo Pupillo ve své industriální poloze

redakce 28.02.2024

Neúnavný kolaborátor a baskytarista Zu představí sólový industrial dubový projekt v pražském Punctu.

Panenské plameny mají novou desku, křest zjara

redakce 27.02.2024

Panenské plameny po dvou letech od desky Herostratus s novou nahrávkou Bleus.

Tindersticks přijedou s novou deskou

redakce 27.02.2024

Nové album tentokrát vznikalo ve španělské Gironě.

Zara Larsson zavítá do Fora Karlín

redakce 27.02.2024

Spolupracovala s umělci jako David Guetta, Kygo, Tyga, Ty Dolla $ign a Sabrina Carpenter.

Lankum zahrají v září popré v Česku

redakce 26.02.2024

Heartnoize přiváží irskou folkovou čtveřici do prostor ARCHA+.

Přijedou Brìghde Chaimbeul, John Francis Flynn i ML Buch

redakce 26.02.2024

Prvky vaporwavu, shoegazu i devadesátkového indie rocku se potkávají se zkresleným hlasem ML Buch vyprávějícím příběhy ze života ve virtuálním světě.

Evah vydala singl Wild Child

redakce 26.02.2024

Písničce s 90’s nádechem dominuje elektrická kytara, synťákové plochy a elektronický beat. Textově se dotýká uzdravení vnitřního dítěte.

Lament na novém albu

redakce 25.02.2024

Visuté zahrady rozmanité elektroniky propojují kaskády živelně se valících veršů.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace