redakce | Zprávy / Nové desky | 05.12.2023
Na bretonském labelu laaps vyšlo druhé sólové album Tomáše Knoflíčka Serendipity.
Tomáš Knoflíček je hudebník, zvukový designer a kurátor. Jeho skladby sestávají z kombinace glitchových struktur, počítačové dekonstrukce, soundscapingu, terénních nahrávek a akustických nástrojů, včetně historického psalteria nebo kytary. Tomáš Knoflíček je členem kvartetu Gurun Gurun (Home Normal, Silver Rocket, Buh Records) či audiovizuálního projektu LyrArkestra+, který je zaměřen na interpretaci grafických partitur významných českých a slovenských výtvarných umělců (Milan Adamčiak, Jan Steklík apod.). Je také organizátorem festivalu umění ve veřejném prostoru Kukačka (the Cuckoo).
Serendipity je abstraktní deska rozkročená mezi tichem a mnohomluvností. Její podobu – stejně jako kroky flaneura – ovlivňují především náhody. Reaguje na vnější podněty, zároveň je ale i bytostně introspektivní, utvářená asociativním předivem zvuků, čekáním na vhodnou konstelaci, dialogem mezi umělým a přirozeným, všedním a svátečním.
Co se stane, když se obraz klasika české krajinomalby stane předmětem virtuální projekce, v níž se romantický lesní interiér promění ve filmovou pastiš à la Záhada Blair Witch? Kontemplativně observační video Matěje Smetany proti sobě staví nejen dvě média, jež si v době vzniku Mařákova obrazu Lesní cesta symbolicky předávaly štafetový kolík, ale i lineární vs nelineární způsoby narace či autentické vs umělé. Nakolik věrně a přesvědčivě může tzv. first person video simulovat pohyb v konkrétním prostoru? A co když je tímto prostorem jen plocha obrazu? Je zjevné, že i přes užité dokumentární prostředky zůstává celá situace ve videu nevyhnutelně umělá, počínaje fiktivní chůzí lesem, přes malovaný obraz až po virtuální kino, v němž se odehrává projekce bez účasti diváků (sic!).
Konceptuální tvorba Matěje Smetany se uplatňuje v animovaných kresbách, videích, objektech a instalacích, v nichž autor často odkazuje k vědeckým postupům při zkoumání a pozorování různých typů komplexních komunikačních, jazykových nebo pohybových systémů. Od podzimu letošního roku vede společně s Alicí Nikitinovou Ateliér kresby na AVU v Praze.
redakce 25.07.2024
Projekt Zdeněk Liška Archives spočívá v postupném vydávání vinylových desek s výběrem z původních nahrávek filmové hudby.
redakce 11.07.2024
Tvorba je charakteristická dávkou detskej radosti, naivity a špecifickou hrou slovíčok.
redakce 10.07.2024
Dvacet let na scéně a společného přátelství přetavili brněnští D.I.Y. punk/hardcore veteráni v první 12“ vinyl.
redakce 09.07.2024
Nahrávka, ktorá je inšpirujúcim stretom rôznych žánrov, temperamentov a vplyvov severskej i domácej ľudovej tvorby, vyjde o pár dní.
redakce 08.07.2024
Štyri živly zachytené v čase. Oskar Török Sextet chcú ašpirovať na najlepší jazzový album.
redakce 25.06.2024
Na 12-trackovom projekte vykresľujú kyberneticko-organický experimentálny štýl, kde sa mieša snová atmosféra s tvrdými klubovými beatmi.
redakce 21.06.2024
Hate na mysogynii i světový konflikt optikou bionické vážky. Fæ Bestia na nahrávce Heart Transplant prochází životní proměnou.
redakce 17.06.2024
I zde hraje prim elektronická produkce navzdory tomu, že oba kytaristé do skladeb dodali spoustu kytarových partů.
redakce 14.06.2024
Tematicky se na nahrávce prolnou současná společenská témata jako bytová situace, enviromentální problémy a kritika kapitalismu.
redakce 12.06.2024
Spíše než do probuzení se však nyní noří do atmosféričtějších snových krajin. Album vyšlo u mexického labelu Infinite Machine.