Články / Recenze

Beránci a vlci. Noc a den nebo skrytá identita?

Beránci a vlci. Noc a den nebo skrytá identita?

Milan Bátor | Články / Recenze | 20.09.2017

Beránci a vlci jsou „crossoverový“ projekt, který zastřešuje čtyři různorodé muzikantské rodiny. Hlavním strůjcem alba je kontrabasista Marian Friedl, který se pokusil spojit svůj pohled na moravskou lidovou hudbu s jinými folklorními oblastmi i jazzem. Proto si přizval houslistku Jitku Šuranskou s Triem, Sdružení nezávislých jazzmenů, Ženský sbor z Kudlovic (taktéž vedený Šuranskou) a soubor pištců a dudáků vtipně pojmenovaný RukyNaDudy.


Z celého sdružení vynikajících instrumentalistů prýští muzika všemi póry, jak je patrné od první (Do hory) až k poslední třinácté (Svatební) písni. Ústní lidová slovesnost se na nahrávce mísí s textovou i hudební tvorbou Friedla, která svou filozofickou i osobní výpovědí stoupá jako míza od kořenů ke košatě rozvětvené world music. Friedl autorsky zazářil v písni Kyčera, kterou vyplňují dvě náladově kontrastní roviny, v nichž jsou ženy živlem a sršícím elementem. Friedl je také tvůrcem většiny aranží, jež se stávají po několika posleších nezapomenutelné.

Jednou z nejsilnějších stránek nahrávky jsou jazzové variace na folklorní melodii písně Hradiště, která získala propojením Ženského sboru z Kudlovic se Sdružením nezávislých jazzmenů mystický rozměr. Archetypální odvěkostí rovněž rezonuje podivuhodná píseň Aj, starala sa, a to díky neučesaným sborům i zvukomalebnosti, na níž se podílí broušení kosy, výkřiky radosti i cinkání kravských zvonců.

Dramaturgie celého alba by možná snesla větší podíl jazzové složky, ve výsledku mírně převládá folklorně-folková cesta. Beránci a vlci strhávají bezbřehou muzikalitou, která vyzařuje z každého tónu saxofonů, mandolíny, dud, kontrabasu, fléten, houslí a všech dalších lidových nástrojů. Název nahrávky pak vystihuje i její obsah, příčina vznítí následek a ten pak nezní jako učesaný folklórní exponát. Spíš přesvědčuje, že vše je dílem neodolatelného puzení.

Info

Beránci a vlci – st (Indies Scope, 2017)
www.indies.eu/alba/3448/beranci-a-vlci

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Porouchané rádio Devina Townsenda

redakce 15.05.2019

V jedinečném bodě se celý Townsendův neuspořádaný vesmír sjednotí a vznikne řád. Novinka Empath trápí i překvapuje.

Hauschka v lese bez nástrah?

redakce 07.05.2019

Technika „připraveného klavíru“ se stala brzy proslulou a německého tvůrce dokázala bezpečně odlišit od dalších pianistů, jako jsou Nils Frahm nebo Ólafur Arnalds.

Vykouzlit ten okamžik (Anna von Hausswolff)

redakce 03.05.2019

Vyslovit se proti vykořeněné současnosti, prožít kouzlo přítomnosti. Zmrazit čas a vnímat sama sebe v celé svojí zranitelnosti.

Kronika spomienok Maggie Rogers

redakce 02.05.2019

Celé to odštartovalo video z jej hodiny na New York University, kde prezentovala svoje demo jednému z najúspešnejších producentov pop music, Pharellovi.

Propracovaná kytarová alchymie Swervedriver

redakce 25.04.2019

Drží se osvědčené indierockové receptury, která těží převážně z tradic ostrovního shoegazingu, tedy z žánru, jehož základy pomáhali zkraje 90. let sami budovat.

Obyčejnost narkomanů / Modlitba

redakce 21.04.2019

Nabízí se srovnání se snímkem Beautiful Boy, který poněkud povrchně popisoval rozpadající se vztah otce a závislého syna, zatímco Modlitba sleduje jedince bojujícího s...

Svět pomalu hoří… (Ladytron)

redakce 20.04.2019

Z alba není ani tak cítit politická angažovanost, jako spíš pocit bezmoci a odcizení v dystopickém světě.

Gregor Sailer: Pastelová nervozita opuštěných budov

redakce 14.04.2019

Rakouský fotograf Gregor Sailer ve svém posledním projektu důkladně prozkoumává fenomén Potěmkinových vesnic.

Žádné suché variace (Emil Viklický Trio Hraje Suchého a Šlitra)

redakce 07.04.2019

Viklický není typem muzikanta, který by se držel melodických schémat, jež mu předepisuje původní píseň...

Zvukový ambient ve své nejčistší podobě (IQ + 1)

redakce 03.04.2019

Sdružení IQ+1, tedy lidé, které najdete třeba také v Gurun Gurun, Pražském improvizačním orchestru, Poisonous Frequencies, B4 a dalších.