Články / Recenze

Criminal: Historky z podsvětí

Criminal: Historky z podsvětí

apx | Články / Recenze | 29.09.2013

„Naprosto přesný a nádherně nesmiřitelný.“
Frank Miller

Tajemný muž s nevyřešenou minulostí potká osudovou ženu. S ní ze zaplete do dobře naplánovaného zločinu. Někdo je zradí. Milenku zabijí. Muž prahne po pomstě. Při závěrečné přestřelce sám umírá. Případ uzavřen.

Některé žánry se jeví natolik obnošeně, že už širší, modernou rozmazlené publikum neosloví. Detektivek, ať už knižních nebo filmových, sice vznikají tuny – ale zkuste si za poslední dekádu vzpomenout na jedinou, která by právě za takovou vzpomínku stála. Film noir zažil svoji klasickou éru v dávných 40. a 50. letech minulého století, a i když se jednou za čas objeví něco zajímavého (z posledních let např. Kiss Kiss Bang Bang, A History of Violence, The Man Who Wasn’t There nebo, ehm, adaptace Sin City), válcují kina i knihkupectví jiné, populárnější a variabilnější žánry. A tak Cronenbergovi nebo bratřím Coenům nezbývá, než vytáhnout výuční list a zatlačit na pilu řemesla. Ale když se to podaří, vznikne dílo, které může směle konkurovat tomu nejlepšímu v síni slávy.

Ed Brubaker není žádný hej počkej. Nositel čtyř cen Willa Eisnera se „udělal“ na superhrdinech (Daredevil a Captain America především), ale právě Criminal by mohl být jeho opus magnum. Počátky dosud nedokončené série se datují podzimem roku 2006 a do dnešního dne nasbíraly několik ocenění (včetně nejprestižnější Eisner Award), desítky skvělých kritik a tisíce fanoušků. Není divu, Brubaker dotahuje kriminální žánr do naprosté dokonalosti.

BB/art vloni vydal (velmi) reprezentativní vázané vydání s povídkami Zbabělec, Lawless a Mrtví a umírající. Za normálních okolností by to patřilo do poznámek pod čarou, ale edice je se svou rozsáhnou galerií, esejemi, komiksovým trailerem (!), okolnostmi vzniku a dalšími bonusy natolik luxusní, že zkrátka nejde nezmínit. Jde o svého druhu nejvypiplanější vydání a skutečnou definici „bonusů“; na ComicRack a jiné čtečky rovnou zapomeňte. Jen byste si to pokazili. (Druhý hardcover s příběhy Bad Night, The Sinners a Last of the Innocent už je na spadnutí a je jasné, že ovace budou podobné – zvlášť, když loňská Eisner Award putovala autorovi právě za poslední minisérii.)

Criminal otvírá Zbabělcem, příběhem zloděje Lea Pattersona, který se i přes svou vyhlášenou opatrnost zaplete do nebezpečného kšeftu, přepadení policejní dodávky. Expozice je náročná: spousta postav, spousta zdánlivě nesouvisejících událostí, zkratky, kryptický voice-over, dějové zvraty. Nezbývá než sledovat hlavní linii, která je naopak velmi zřetelná, a kochat se klasickou kresbou Seana Phillipse, který celé sérii vdechl přesnou, ponurou a tíživou noir atmosféru. Další karty rozkrývá druhý příběh, cesta za pomstou. Tracy Lawless, bývalý voják, se rozhodl najít vraha svého bratra, a jakoby mimochodem nachází také chybějící střípky původní mozaiky, kterou si čtenář s takřka detektivním zaujetím doplňuje. Stejné město, stejný podnik, stejná jména, jen jiné důležitosti a nahlížená jinou optikou. Právě s příběhem Lawless začíná Brubakerův komiks neuvěřitelně vtahovat a s každou další stránkou se odkládá hůř a hůř.

Jestliže hlavní linie Zbabělce a Lawlesse jsou relativně ukončené (žánru zarputile věrně, přesto bez klišé a patosu), pavučina města se rozplétá až v triptychu Mrtví a umírající, který děj vrací do roku 1972. Sledujeme příběhy majitele baru Podzemí (resp. Podzem, kolem něhož se nenásilně soustředí veškerý děj) Jakea Browna a vzestup rodiny Hydeů, Tracyho otce, vietnamského veterána Teega Lawlesse, a Danicu, femme fatale, zapletenou s Jakem, Lawlessem i rodinou Hydeů. Geniálně vystavěný příběhový oblouk, do posledního detailu propracovaný děj a přirozené, přesto překvapující pointy – už dlouho se v žádném komiksu neobjevila tak zmáknutá detektivka.

Více než tolik zmiňovaného Franka Millera (který je v Sin City záměrně přestylizovaný) připomíná Criminal moderní hard-boiled materiál, včetně třeba Tarantinových Historek z podsvětí. Jenže kde brakový král hláškuje, cynicky vtipkuje a paroduje, tam Criminal výmluvně mlčí nebo chladnokrevně zabíjí. A i když to bude znít podivně, je to zábavnější.

Info

Ed Brubaker – Sean Phillips
Criminal, překlad Štěpán Kopřiva, BB/art 2012

www.bbart.cz/katalog.asp?id=2749">bbart.cz/katalog.asp?id=2749
criminalcomic.blogspot.cz

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pohyby ledu, součást větší hry

prof. Neutrino 14.03.2020

Do Gravensteenova románu je absorbována většina atributů současné literatury – záhadná vražda, detektivní zápletka, prostředí investigativní žurnalistiky, manipulace s fakty.

Došla vodka, došla kola, zůstává blues (Streichl)

Jiří Vladimír Matýsek 13.03.2020

Ostravský bard, který dokázal do svých textů otisknout onu bluesovou náladu, opravdovost a zkušenost nelehkého života.

Reflexe dnešní doby (DJ Shadow)

Dominik Polívka 01.03.2020

Our Pathetic Age není nijak průlomové album, je však precizně poskládané, osobité a věrně zachycuje současnost co do zvuku i textu.

Making me sparkle (Blue Hawaii)

Karolina Veselá 23.02.2020

Nostalgicky se vracejí k hudbě svého mládí, a tak něžné a snové vokální party podkládají tranceovými a garageovými beaty.

Trefa do černého (Punisher MAX 2: Bullseye)

3DDI3 22.02.2020

Bullseye je díl, ve kterém Aaron malinko ustoupil od akce a přidal na psychologické hutnosti. Celek připomíná střet kladiva s trhavinou.

Vesmír ľudskej mysle (Pandorama)

Milan Hrbek 26.01.2020

Rozbiehajúci sa label Tabačka records z Košíc priniesol na slovenskú hudobnú scénu vskutku originálne a netradičné zjavy...

Ponor do minulosti i současnosti taneční scény (808 State)

Jaroslav Myšák 12.01.2020

808 State jsou na nové desce jednoznačně jistější v dříve prozkoumaných oblastech. Skladby, které nevybočují ze zavedených postupů, mají na desce kvalitativně navrch.

Agresívnejší, prieraznejší (Flash the Readies)

Radoslav Lakoštík 04.01.2020

Duna je neskrývane druhým postrockovým albumom skupiny Flash the Readies, ktorá si prešla za svoju existenciu zaujímavým vývojom.

Nejlepší texty Full Moonu roku 2019: Tři metry nad zemí (Kult: Vlasta Třešňák)

Akana 02.01.2020

Málokdo asi bude zpochybňovat, že jeho Zeměměřič je jednou z nejoriginálnějších a nejryzejších nahrávek našeho před- i porevolučního folku. Kult, texty z tištěného Full Moonu, to nej online.

Posmutnělý, ale konstruktivní (Pan American)

Tomáš Kouřil 29.12.2019

Diskografie Pan American je někde v půli mezi kytarovými mágy Labraford a téměř čistě ambientní dvojicí Anjou, v níž Marc Nelson také působí.