Jakub Šíma | Články / Recenze | 02.11.2019
Laterna magika je multimediální fenomén, který již od počátečního úspěchu na výstavě Expo 58 v Bruselu poutal pozornost nejen české, ale i světové veřejnosti. Úspěch na mezinárodní scéně však v minulém režimu znamenal také zájem politické garnitury, která s těžko uchopitelným divadelně-filmovým tělesem měla své vlastní plány. Podobnými ambivalencemi je existence Laterny magiky hustě protkána. Kniha Diktátor času s nimi aktivně pracuje a s jejich pomocí předvádí Laternu magiku jako komplexní a často nejednoznačný fenomén.
V samém středu originální divadelní koncepce je problematika společného fungování živého hereckého výkonu a neživého filmového záznamu diktujícího přesné načasování celého představení. Kniha cíleně pracuje s celou řadou podobných paradoxů, z dalších lze zmínit originalitu plynoucí z multimediálního pojetí, kterou však ne vždy dokázal soubor přetavit ve víc než jen precizně synchronizovanou revue. Nebo také zájezdovou činnost, jež proslavila Laternu magiku ve světě, ale zároveň z ní dělal kolovrátek hrající několik představení denně. Kniha netematizuje historii uměleckého útvaru na základě jednotlivých představení, ale na základě rozčlenění do řady tematických a myšlenkových celků jako jsou třeba multimediální specifika Laterny magiky nebo její původní výstavní role. Text je uchopen akademicky s častými citacemi jiných autorů a poskytuje fundovanou a detailní analýzu jednotlivých témat. Především v historické části je však odborný přístup pro běžného čtenáře až příliš detailní a tím odtažitý.
Na druhou stranu je nutné vyzdvihnout originální grafické zpracování a velké množství obrazového materiálu, který kromě samotných představení přibližuje i dění za oponou včetně řady scénografických nákresů, filmových scénářů a podobně. Právě obsáhlost s jakou téma uchopuje, dělá z knihy výchozí bod pro všechny zájemce o historii Laterny magiky.
Lucie Česálková, Kateřina Svatoňová – Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky (NFA, 2019)
web archivu
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.
Dominik Polívka 08.01.2023
S veškerou úctou a osobitostí uzavírá svou kapitolu dospívání a zvědavé generaci Z poskytuje čitelnou hudební road mapu s otevřenými cestami a jasným směrem.
prof. Neutrino 27.12.2022
Agilní vydavatelství Blue Lizard Michala Kořána vydalo jako svůj stý počin pravděpodobně jedno z nejpozoruhodnějších alb letošního roku.
prof. Neutrino 23.12.2022
V této podobě je to tedy spíš hra kreativců a jistý druh umění než skutečně aplikovaná věda, i když se odvolává na matematiku.
Riikka Hajman 21.12.2022
Otázkou je, jestli je to správná volba. Když se dobře vyváží s hudební inovací, vznikají hity, ale na albu II je jich jen pár.
Akana 20.12.2022
S přestávkami dodnes fungující a stále relevantní nahrávky produkující Wire se oficiálnímu vydání tohoto bootlegu dlouho bránili.
Tomáš Hladký 15.12.2022
Eddie Vedder vždy tvrdil, že nejlepší na tom být rockovou hvězdou je, že se potkáte s jinými rockovými hvězdami.
prof. Neutrino 08.12.2022
Ruské anarcho-aktivistky Pussy Riot mají obdobnou strategii jako hackerská skupina Anonymous. Může jimi být kdokoliv. Poslechněte si jejich poslední mixtape Matriarchy Now.
prof. Neutrino 19.11.2022
Další kniha z nakladatelství Neklid, tentokrát práce Jamese. C. Scotta Dvakrát sláva anarchismu, která přináší jiný pohled na organizaci věcí.