Jakub Šíma | Články / Recenze | 02.11.2019
Laterna magika je multimediální fenomén, který již od počátečního úspěchu na výstavě Expo 58 v Bruselu poutal pozornost nejen české, ale i světové veřejnosti. Úspěch na mezinárodní scéně však v minulém režimu znamenal také zájem politické garnitury, která s těžko uchopitelným divadelně-filmovým tělesem měla své vlastní plány. Podobnými ambivalencemi je existence Laterny magiky hustě protkána. Kniha Diktátor času s nimi aktivně pracuje a s jejich pomocí předvádí Laternu magiku jako komplexní a často nejednoznačný fenomén.
V samém středu originální divadelní koncepce je problematika společného fungování živého hereckého výkonu a neživého filmového záznamu diktujícího přesné načasování celého představení. Kniha cíleně pracuje s celou řadou podobných paradoxů, z dalších lze zmínit originalitu plynoucí z multimediálního pojetí, kterou však ne vždy dokázal soubor přetavit ve víc než jen precizně synchronizovanou revue. Nebo také zájezdovou činnost, jež proslavila Laternu magiku ve světě, ale zároveň z ní dělal kolovrátek hrající několik představení denně. Kniha netematizuje historii uměleckého útvaru na základě jednotlivých představení, ale na základě rozčlenění do řady tematických a myšlenkových celků jako jsou třeba multimediální specifika Laterny magiky nebo její původní výstavní role. Text je uchopen akademicky s častými citacemi jiných autorů a poskytuje fundovanou a detailní analýzu jednotlivých témat. Především v historické části je však odborný přístup pro běžného čtenáře až příliš detailní a tím odtažitý.
Na druhou stranu je nutné vyzdvihnout originální grafické zpracování a velké množství obrazového materiálu, který kromě samotných představení přibližuje i dění za oponou včetně řady scénografických nákresů, filmových scénářů a podobně. Právě obsáhlost s jakou téma uchopuje, dělá z knihy výchozí bod pro všechny zájemce o historii Laterny magiky.
Lucie Česálková, Kateřina Svatoňová – Diktátor času: (De)kontextualizace fenoménu Laterny magiky (NFA, 2019)
web archivu
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.