Jakub Béreš | Články / Recenze | 29.05.2015
Marina and the Diamonds se řadí mezi nejzajímavější britské zpěvačky současnosti. V roce dva tisíce devět obsadila druhé místo v prestižní anketě BBC Sound Of (první byla Ellie Goulding) a od té doby září na vrcholu. Průlomový debut obsahující písně Im Not a Robot a Hollywood zapříčinili nepřesné zařazení Mariny do indiepopové škatulky, z té se ale rychle vymanila vydáním elektropopové nahrávky Electra Heart. Na ní se podílela armáda nejvlivnějších mainstreamových producentů současnosti (Diplo, Benny Blanco,o Dr. Luke a další).
Spojte obě předešlé desky a dostanete nejnovější Froot, Marině se podařilo najít ideální poměr mezi osobitým písničkářstvím a svůdným popem. Froot je sebejistá nahrávka, která se od stylizace obrací ke zpěvačce samotné. Z Mariny už není obsesivní puberťačka vzhlížející k americkému snu, ani primadona, nýbrž vyrovnaná žena, jejíž sytý hlas a řecko-britský temperament konečně vyráží v plné síle na povrch.
Desku sice otevírá píseň Happy, ale o žádnou veselici se nejedná. Melodramatická balada značí, že za pózou, úsměvy a leskem diamantů bylo něco trpkého. Předešlý tým byl nahrazen jediným producentem Davidem Kostenem (Everything Everything nebo Bat for Lashes), a tak mohla vzniknout užší a intimnější spolupráce. Ve studiu vypomohli i členové kapely Everything Everything.
Na desce se objevuje pro Marinu nový retro leitmotiv, který prochází nenápadně napříč, například v podobě sedmdesátkových disko rytmů nebo tanečního funku. Singl Froot je posledním ohlédnutím za předešlou stylizací, studiová verze je delší než singlová, a je mnohem pestřejší, jen s každou další slokou se do sebe zamotává a stává se nepřehlednou. Stejný problém nastává i v druhé části nahrávky, kde jsou písně, jejichž stopáž přesahuje čtyři minuty. Zajímavým zpestřením je šestá Gold, na níž je nejvíce slyšet vliv producenta zaměřujícího se převážně na alternativní kapely.
Froot představuje milník v tvorbě Mariny and The Diamonds, nic lepšího v dané kategorii v tuhle chvíli nevyšlo. Suverénní pop, který má co sdělit i těm, kteří ho nevyhledávají, protože se nesnaží reflektovat rádoby moderní trendy. Dost bylo twerkingu, teenage rebelek a zakřiknutých hlásků. Figura hrdé ženy je opět v kurzu, a tak se z mladé zranitelné hvězdičky stala opravdová zpěvačka.
Marina and The Diamonds – Froot (2015, Neon Gold)
www.marinaandthediamonds.com
Live: Marina and the Diamonds (uk)
11. 12. 2015 19:00, Incheba Aréna, Praha
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.