Články / Recenze

Dvě tváře temnoty (Nāv & Lūt)

Dvě tváře temnoty (Nāv & Lūt)

Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 02.07.2023

Jihočeské formace Nāv a Lūt spojuje nejen geografická blízkost, přátelství a tři písmena v názvu. Pojítkem je i svojské pojetí toho, jak přistupují ke svým žánrům. Blackaři Nāv míchají hrubý přístup s melodiemi i punkovou energií a za sebou mají dvě velmi pozitivně přijatá alba Smrtci a Arcizlo. Lút se naproti tomu noří do bahnitých vod špinavého, death metalem impregnovaného postsludge a jejich diskografie čítá zatím pouze jedinou, jakkoliv výživnou eponymní nahrávku. Na konci loňského roku se potkali na společném kazetovém splitku jednoduše nazvaném jen jmény kapel.

Lūt zatím svou tvorbu označovali pouze latinskými číslicemi a vypadá to, že v této stylové drobnosti hodlají pokračovat. Při letmém pohledu tak může označení V. a VI. vyvolat drobný zmatek – ten se rozptýlí ve chvíli, kdy sáhneme po debutu, na kterém najdeme předcházející část číselné řady. Devítiminutovka strávená ve společnosti Lūt uteče za zvuků repetitivních riffových stěn, které tu doomově zpomalují, onde zase neseny na sofistikovaně vystavěné rytmice nečekaně zrychlí. Celé je to zvukově tak akorát špinavé, masivní a obzvláště v případě druhé skladby VI. nesmírně hypnotické. Muzika neztrácí přehlednost a melodie, Lūt jsou schopni – a to beze slov – vystavět velmi funkční kompozice s vývojem i hmatatelnou atmosférou. A výhradně číselné pojmenování nechává velký prostor pro fantazii.

Zatímco Lūt využili svou stranu kazety pro prezentaci nového materiálu, Nāv nahráli dva covery. Skladba Zpěv alternativní písničkářky Dagmar Andrtové-Voňkové, postavená na působivém vokálu a mírně disonantní hře smyčcem na kytaru, se proměnila v přímočarý blackmetalový nářez, který do sebe nasál minimalismus písně a zdůraznil její vnitřní dravost, když vokální party převzala Kremace, momentálně působící v projektu Slať. Působí-li původní Zpěv jako obraz rozeklaných hor za denního světla, Nāv jej přesunuli do dramatické bezměsíčné noci. Je třeba vésti koně (Plastic People of the Universe) je coby cover poněkud opatrnější, i tak ale výsledku blackmetalový treatment sluší. Píseň působí ještě výhružněji, dialog dvou growlerů Ivarga a Hroma posouvá rurální atmosféru do jakéhosi fantaskního, rituálního meziprostoru. Underground na relevanci neztrácí.

Info

Nāv/Lūt – Split (NAAB, 2022)
Bandcamp

foto © Ivan and Midjurney

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Silné texty a melodický chaos (Labasheeda)

Markéta Kovaříková 21.12.2023

Stejně jako láska, která je ústředním motivem některých písní, může i album působit chaoticky, občas depresivně, dokáže vyvolat smutek, ale zároveň zalít pocitem štěstí.

Velký žal malé duše (S večerem přichází tíseň)

Barbora Klempířová 19.12.2023

Nizozemská autorka Marieke Lucas Rijneveld získala v roce 2020 Mezinárodní Man Bookerovu cenu za své z části autobiografické dílo S večerem přichází tíseň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace