Články / Recenze

Dvě tváře temnoty (Nāv & Lūt)

Dvě tváře temnoty (Nāv & Lūt)

Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 02.07.2023

Jihočeské formace Nāv a Lūt spojuje nejen geografická blízkost, přátelství a tři písmena v názvu. Pojítkem je i svojské pojetí toho, jak přistupují ke svým žánrům. Blackaři Nāv míchají hrubý přístup s melodiemi i punkovou energií a za sebou mají dvě velmi pozitivně přijatá alba Smrtci a Arcizlo. Lút se naproti tomu noří do bahnitých vod špinavého, death metalem impregnovaného postsludge a jejich diskografie čítá zatím pouze jedinou, jakkoliv výživnou eponymní nahrávku. Na konci loňského roku se potkali na společném kazetovém splitku jednoduše nazvaném jen jmény kapel.

Lūt zatím svou tvorbu označovali pouze latinskými číslicemi a vypadá to, že v této stylové drobnosti hodlají pokračovat. Při letmém pohledu tak může označení V. a VI. vyvolat drobný zmatek – ten se rozptýlí ve chvíli, kdy sáhneme po debutu, na kterém najdeme předcházející část číselné řady. Devítiminutovka strávená ve společnosti Lūt uteče za zvuků repetitivních riffových stěn, které tu doomově zpomalují, onde zase neseny na sofistikovaně vystavěné rytmice nečekaně zrychlí. Celé je to zvukově tak akorát špinavé, masivní a obzvláště v případě druhé skladby VI. nesmírně hypnotické. Muzika neztrácí přehlednost a melodie, Lūt jsou schopni – a to beze slov – vystavět velmi funkční kompozice s vývojem i hmatatelnou atmosférou. A výhradně číselné pojmenování nechává velký prostor pro fantazii.

Zatímco Lūt využili svou stranu kazety pro prezentaci nového materiálu, Nāv nahráli dva covery. Skladba Zpěv alternativní písničkářky Dagmar Andrtové-Voňkové, postavená na působivém vokálu a mírně disonantní hře smyčcem na kytaru, se proměnila v přímočarý blackmetalový nářez, který do sebe nasál minimalismus písně a zdůraznil její vnitřní dravost, když vokální party převzala Kremace, momentálně působící v projektu Slať. Působí-li původní Zpěv jako obraz rozeklaných hor za denního světla, Nāv jej přesunuli do dramatické bezměsíčné noci. Je třeba vésti koně (Plastic People of the Universe) je coby cover poněkud opatrnější, i tak ale výsledku blackmetalový treatment sluší. Píseň působí ještě výhružněji, dialog dvou growlerů Ivarga a Hroma posouvá rurální atmosféru do jakéhosi fantaskního, rituálního meziprostoru. Underground na relevanci neztrácí.

Info

Nāv/Lūt – Split (NAAB, 2022)
Bandcamp

foto © Ivan and Midjurney

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Soustředit se na přítomný okamžik (Gouge Away)

Klára Šajtarová 23.07.2024

Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.

Pokus o digitalizáciu energie (Khruangbin)

Matej Žofčín 06.07.2024

Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.

Nevšedné metafory (Herbal Dentists)

Jakub Veselý 29.06.2024

Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.

The Smile zas pláčou nad lidským egem

Žofie Křížková 02.06.2024

The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.

Když bozi zestárnou (Těžké duše)

Martin Zoul 20.05.2024

Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.

Nepřestat křičet! (Doodseskader)

Klára Šajtarová 14.05.2024

Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.

Prosba o záchranu s příchutí nostalgie (Green Day)

Fí Poláchová 05.05.2024

Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.

Spolupráce, o tom to je (Lyrical Lemonade)

Tereza Bartusková 30.04.2024

Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.

Superhrdinský noir (Inkognito)

3DDI3 27.04.2024

Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.

Prosvítající naděje ve světě izolující samoty (Malcuth & Facutum)

Viktor Hanačík 17.04.2024

Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace