Barbora Števanka Kadlíčková | Články / Recenze | 30.07.2020
Na pomyslné mapě měst zcela zasvěcených hudbě by v Norsku určitě zářivě svítil Bergen, který dal světu jména jako Aurora, Kygo, Gorgoroth a mnohá další. S nadsázkou by se dalo říci, že zdejší rodačka, zpěvačka Lindy-Fay Hella se pro svou uměleckou tvorbu snaží využít alespoň kousek inspirace z každého hudebního koutu města. V dřívějších letech hostovala na doom, symphonic i blackmetalových nahrávkách, přispěla na neo-folkovém albu projektu Skuggsjá a zatím největší část umělecké kariéry zasvětila známému folk/ambientnímu uskupení Wardruna.
Zatímco tato její domovská kapela odložila vydání nového alba na příští rok a frontman Einar Selvik pracuje na soundtracku k pokračování hry Assassin‘ s Creed Valhalla, Hella pustila do světa nové mini EP Taag, na kterém s doprovodnou kapelou Dei Farne pokračuje ve své experimentální tvorbě. Už na podzim zaujala debutovým albem Seafarer, plným překvapivých přístupů ke zvuku a prolínání popu s prvky elektroniky a folku. Hella nyní, podobně jako u debutu, sáhla do archivu nápadů, a výsledkem je dvojice kontrastních písní, kterou vydal metalový label Ván, a aktuálně je dostupná na sedmipalcovém vinylu.
Motorem energické písně Taag je neúprosně tepající rytmus programovaných bicích a kytary, kolem které se proplétá Hellin jasný hlas. K nim se vždy na chvilku přitočí další vrstvičky éterických vokálů a nástrojů, ať už se jedná o varhany nebo exotické drnkací nástroje. Odkazy na country i wardrunovské chorály jsou vybalancovány tak, aniž by celek působil překombinovaně. Ke slovu se na EP dostává také lidová melodika, a to především v druhém tracku Otherworld, lehké bezstarostné meditaci doprovázené tikotem jemné elektroniky a bicích. Píseň začala vznikat při jednom z jamů a i na EP si zachovává příjemně improvizovaný, rozvolněný charakter. K tomuto tracku vznikl také snivý videoklip.
Zatímco ve Wardruně je Hellin fascinující mystický projev založen především na syrové barvě hlasu a závratném rozsahu vokálů, sólová tvorba více odhalila její jedinečnou hravost i jemnost a je dosud velmi zajímavou snahou o nalézání nových zvukových kombinací na pomezí dream pop elektra s potemnělým folkovým twistem.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.
Martin Šinkovský 14.04.2024
I když autoři textu opakovaně tvrdí, jak složitě se jejich práce vysvětluje a obhajuje, skutečností je, že základní pravidla a kompetence jsou jednoduché a logicky vyvoditelné.
Matej Žofčín 09.04.2024
Od konceptu zdanlivo upustil, upustil aj od unikátného frázovania, ostali len spievavé refrény a téma lásky, ktorá je však omnoho plytkejšia ako na debute.
Tereza Bartusková 01.04.2024
Deska vypráví nejen o lásce, ale i o smutku nebo touze po nedosažitelném, vděčnosti, a především o minulosti, nad kterou čas od času lpíme všichni.
Veronika Vagačová 29.03.2024
Dvaja interpreti známi zo svojich vlastných projektov v rámci alternatívnej scény sa nedávno spojili pri albume Decision Paralysis.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.