Články / Recenze

Hauschka v lese bez nástrah?

Hauschka v lese bez nástrah?

Tomáš Kaňka | Články / Recenze | 07.05.2019

OHODNOŤTE DESKU

Vlastně by Hauschkovi stačilo, kdyby donekonečna opakoval recept rané nahrávky The Prepared Piano, na níž definoval svůj nezaměnitelný styl, tak dobře vystižený názvem desky. Posluchač by byl dost možná spokojený. Technika „připraveného klavíru“ se stala brzy proslulou a německého tvůrce dokázala bezpečně odlišit od dalších pianistů (Nils Frahm, Ólafur Arnalds), kteří za pomoci elektroniky a jiných zvukových pomůcek objevují možnosti klavírního zvuku. Hauschka si kromě sólových nahrávek vyzkoušel i několik kooperací a taky množství filmových soundtracků, s populárním Lion v čele. Výzvám ale zjevně není konec, novinka A Different Forest je zase jinde. Jiný les, jiný přístup, alespoň v kontextu Hauschkovy tvorby. Radikálně osekaná zvuková nadstavba, klavír v takřka nahé podobě.

Podobně jako některé další Hauschkovy nahrávky, i ta nová je tematicky pevně svázána s realitou našeho (časo)prostoru. Tentokrát nejsme v německém Ferndorfu ani opuštěném městě, ale mimo civilizaci v dětství, na lesní procházce s tátou. Hauschkovi se naštěstí daří tuhle idylu zprostředkovat bez nenechavého sentimentu, který by zvláště v kombinaci s obnaženým klavírem mohl znít hrůzostrašně. Svět procházek je představený možná jemně, bezzádrhelově, ale za únosnou hranu se nechodí.

Třináct skladeb subtilního rozsahu tvoří kompaktní putování, které nezastavují ani krátké pauzy-nádechy. Tmelem je pomalejší tempo a atmosféra klidu, neznamená to však, že by A Different Forest nabízel pouze odpočinkový poslech. Některé skladby se nechají odhalit hned, jiné – a těch je mnohem víc – vyžadují rozvážnější přístup. Snadno zapamatovatelný motiv přitom není příslibem „hitu“, v pozvolné kolekci nijak neruší a nelikviduje její klidné plynutí. Dalo-li by se v krátkosti popsat, čím Hauschkovo nové album je, z hlediska autorského bychom mluvili o experimentu, z hlediska izolovaného díla právě o pokojném, téměř ambientním toku. Ten možná až příliš spoléhá na neustále rozpitou impresi a nedokáže nabídnout takové momenty jako pianistovy starší skladby, ovšem i při bezcílném toulání lesem lze natrefit na zvláštní pařezy, záhadné mýtiny nebo myslivce.

Právě tyhle skutečnosti se při poslechu A Different Forest neustále vkrádají do mysli a ucha. Na jedné straně jsem nadšený, že Hauschka neustále sonduje a nenechá posluchače spokojeně se rochnit v dobře známých principech, na straně druhé není výsledek tak dechberoucí, jako když si Hauschka udělal z klavírního křídla hračkářství. Alespoň zatím.

Info

Hauschka – A Different Forest (Sony Classical, 2019)
web umělce

Živě:
Hauschka (de) + Pieter De Graaf (nl)
17. 5. 2019 20:00
Divadlo Archa, Praha
fb událost

foto © Gregor Hohenberg

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Porouchané rádio Devina Townsenda

redakce 15.05.2019

V jedinečném bodě se celý Townsendův neuspořádaný vesmír sjednotí a vznikne řád. Novinka Empath trápí i překvapuje.

Vykouzlit ten okamžik (Anna von Hausswolff)

redakce 03.05.2019

Vyslovit se proti vykořeněné současnosti, prožít kouzlo přítomnosti. Zmrazit čas a vnímat sama sebe v celé svojí zranitelnosti.

Kronika spomienok Maggie Rogers

redakce 02.05.2019

Celé to odštartovalo video z jej hodiny na New York University, kde prezentovala svoje demo jednému z najúspešnejších producentov pop music, Pharellovi.

Propracovaná kytarová alchymie Swervedriver

redakce 25.04.2019

Drží se osvědčené indierockové receptury, která těží převážně z tradic ostrovního shoegazingu, tedy z žánru, jehož základy pomáhali zkraje 90. let sami budovat.

Obyčejnost narkomanů / Modlitba

redakce 21.04.2019

Nabízí se srovnání se snímkem Beautiful Boy, který poněkud povrchně popisoval rozpadající se vztah otce a závislého syna, zatímco Modlitba sleduje jedince bojujícího s...

Svět pomalu hoří… (Ladytron)

redakce 20.04.2019

Z alba není ani tak cítit politická angažovanost, jako spíš pocit bezmoci a odcizení v dystopickém světě.

Gregor Sailer: Pastelová nervozita opuštěných budov

redakce 14.04.2019

Rakouský fotograf Gregor Sailer ve svém posledním projektu důkladně prozkoumává fenomén Potěmkinových vesnic.

Žádné suché variace (Emil Viklický Trio Hraje Suchého a Šlitra)

redakce 07.04.2019

Viklický není typem muzikanta, který by se držel melodických schémat, jež mu předepisuje původní píseň...

Zvukový ambient ve své nejčistší podobě (IQ + 1)

redakce 03.04.2019

Sdružení IQ+1, tedy lidé, které najdete třeba také v Gurun Gurun, Pražském improvizačním orchestru, Poisonous Frequencies, B4 a dalších.

Apparat s lehkostí bonvivána

redakce 01.04.2019

Ty tam jsou totiž časy, kdy Sascha Ring snoubil rané vlivy techna s ambientními plochami. Novinka oplývá širokou škálou živých nástrojů, šťavnatými vokály a bohatou kompoziční nápaditostí.