Články / Recenze

Hauschka v lese bez nástrah?

Hauschka v lese bez nástrah?

Tomáš Kaňka | Články / Recenze | 07.05.2019

OHODNOŤTE DESKU

Vlastně by Hauschkovi stačilo, kdyby donekonečna opakoval recept rané nahrávky The Prepared Piano, na níž definoval svůj nezaměnitelný styl, tak dobře vystižený názvem desky. Posluchač by byl dost možná spokojený. Technika „připraveného klavíru“ se stala brzy proslulou a německého tvůrce dokázala bezpečně odlišit od dalších pianistů (Nils Frahm, Ólafur Arnalds), kteří za pomoci elektroniky a jiných zvukových pomůcek objevují možnosti klavírního zvuku. Hauschka si kromě sólových nahrávek vyzkoušel i několik kooperací a taky množství filmových soundtracků, s populárním Lion v čele. Výzvám ale zjevně není konec, novinka A Different Forest je zase jinde. Jiný les, jiný přístup, alespoň v kontextu Hauschkovy tvorby. Radikálně osekaná zvuková nadstavba, klavír v takřka nahé podobě.

Podobně jako některé další Hauschkovy nahrávky, i ta nová je tematicky pevně svázána s realitou našeho (časo)prostoru. Tentokrát nejsme v německém Ferndorfu ani opuštěném městě, ale mimo civilizaci v dětství, na lesní procházce s tátou. Hauschkovi se naštěstí daří tuhle idylu zprostředkovat bez nenechavého sentimentu, který by zvláště v kombinaci s obnaženým klavírem mohl znít hrůzostrašně. Svět procházek je představený možná jemně, bezzádrhelově, ale za únosnou hranu se nechodí.

Třináct skladeb subtilního rozsahu tvoří kompaktní putování, které nezastavují ani krátké pauzy-nádechy. Tmelem je pomalejší tempo a atmosféra klidu, neznamená to však, že by A Different Forest nabízel pouze odpočinkový poslech. Některé skladby se nechají odhalit hned, jiné – a těch je mnohem víc – vyžadují rozvážnější přístup. Snadno zapamatovatelný motiv přitom není příslibem „hitu“, v pozvolné kolekci nijak neruší a nelikviduje její klidné plynutí. Dalo-li by se v krátkosti popsat, čím Hauschkovo nové album je, z hlediska autorského bychom mluvili o experimentu, z hlediska izolovaného díla právě o pokojném, téměř ambientním toku. Ten možná až příliš spoléhá na neustále rozpitou impresi a nedokáže nabídnout takové momenty jako pianistovy starší skladby, ovšem i při bezcílném toulání lesem lze natrefit na zvláštní pařezy, záhadné mýtiny nebo myslivce.

Právě tyhle skutečnosti se při poslechu A Different Forest neustále vkrádají do mysli a ucha. Na jedné straně jsem nadšený, že Hauschka neustále sonduje a nenechá posluchače spokojeně se rochnit v dobře známých principech, na straně druhé není výsledek tak dechberoucí, jako když si Hauschka udělal z klavírního křídla hračkářství. Alespoň zatím.

Info

Hauschka – A Different Forest (Sony Classical, 2019)
web umělce

Živě:
Hauschka (de) + Pieter De Graaf (nl)
17. 5. 2019 20:00
Divadlo Archa, Praha
fb událost

foto © Gregor Hohenberg

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Za minulostí (Iggy Pop)

Riikka Hajman 01.03.2023

Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.

Roadtrip – protančená cesta k popu (Calin & Viktor Sheen)

Patrik Kratochvíl 23.02.2023

Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.

Jako v románu (Cermaque)

Magdalena Fendrychová 17.02.2023

Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.

Melancholie neporazitelného (Superman: V každé roční době)

Martin Šinkovský 12.02.2023

Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.

Urči – ověř – rozšiřuj (Jsme Bellingcat)

prof. Neutrino 09.02.2023

Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.

Držme se za ruce (Marjari)

Natálie Dvořáková 07.02.2023

Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.

Humor na prvním místě (Queef Jerky)

Martin Šmíd 02.02.2023

Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.

Být součástí něčeho většího (Babylon)

Julie Šafová 01.02.2023

Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.

Nejlepší texty Full Moonu 2022: „Když jsi šťastná ty, jsem šťastná i já.“ (Rosalía)

Michal Pařízek 24.01.2023

Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.

Popové vize podle Mount Kimbie

Richard Kutěj 18.01.2023

Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace