Články / Sloupky/Blogy

Karlovarské korzo II.

Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 06.07.2014

U můstku před Thermalem už dlouhá léta, možná desetiletí, stojí kočáry tažené koňmi, připravené pro lázeňskou honoraci. Od včerejšího odpoledne už kolem nich budu chodit s větší úctou. Že si o nás koně nemyslí nic dobrého, se dá možná očekávat, ale nakolik to je ve skutečnosti tristní, mohli někteří z nás zjistit až v hořké komedii O koních a lidech islandského režiséra Benedikta Erlingssona. Zábavné historky z izolovaného islandského údolí, které obývá úzká komunita lidí, jsou vyprávěny jednou z pohledu koní, jindy z perspektivy jejich majitelů, vždy zábavně, stroze a po islandsku. Nechybí vztahy (koně nebo koňáci, všechno jedno), Rusové a alkohol, promítání v Karlových Varech je nabíledni. Láska ke koním není pro příznivý dojem z filmu úplně zásadní, bavit se budete tak jako tak. A rozhodně je to jednodušší než fandit Holanďanům. Současný oranžový tým má přibližně takové charisma jako Doktor z hor, šibující Suarez je oproti valachu Robbenovi alespoň sexy.

O koních a lidech jsme si notovali taky při letmém setkání s Ondřejem Štindlem, tedy hned poté, co mi byla v dobrém vytknuta neúčast na představení snímku Místa, na které jsem jednoduše zapomněl. Těšme se na Místa v září v českých kinech, zvěsti o nich jdou náramné a plakát vypadá skvěle. Rozhovor s Benem Riversem v červnovém Full Moonu mě na jeho filmy navnadil, anotace z programu o „nabyté vnitřní síle, kterou pak hlavní hrdina šíří skrz transcendentální black metal“ lákala na snímek Zaklínadlo k odehnání temnoty ještě víc. Nezklamal překladatel, pro kterého jsou jemné nuance mezi metalovými styly hlubokým tajemstvím. Samotný režisér nás před projekcí uklidnil, že film má jen 90 minut a kdyby se nám nelíbila jedna část, tak nás třeba zaujmou dvě další. Přesně tak to bylo, úvodní hippie konverzačka byla nesnesitelně ehm, transcendentální, meditační prostřední část a závěr v podobě blackmetalového koncertu už zaujali mnohem víc. Individuální, uznávám.

Měsíc strávený před sedmi lety v Mexiku ve mě zanechal hlubokou stopu, kterou film Běloby (Güeros) důrazně prohloubil a obávám se, že tenhle dojem jen těžko něco z letošního ročníku překoná. Bez ironie obyčejný film, který si na nic nehraje a podvratně si tropí legraci nejen z Mexičanů samotných, ale také z jejich slavné filmové historie (což je doslova rouhačské, jsou na to ohromně hrdí) a hlavně z obrazu toho, jak dnešní Mexičané podle svých současných úspěšných snímků před světem vypadají. Pokud chcete vidět současné Mexiko, Běloby jsou tou nejlepší volbou.

Snad žádný snímek neukazuje společenský zmatek, střet mezi tradicemi a moderním světem a zároveň ohromný smysl pro humor lépe. Srovnání chudinských slumů, stísňujících rozžhavených sídlišť a levicově zapáleného univerzitního kampusu je chaotické a schizofrenní, stejně jako celé Mexiko. O příběh ve skutečnosti nejde, byť je svižný, vtipný a poutavý, důležitá je nálada a výsledný dojem. Okamžitě jedu zpátky. Běloby také potvrzují doslova záplavu mladých výrazných herců, o Elle Fanning jsme psali včera, Sebastián Aguirre v Bělobách a Roger Jean Nsengiyumva v britském filmu Šestnáct září neméně výrazně. Snímek Šestnáct stojí za zmínku, strohé sociální drama bez sentimentu, bývalý dětský voják z Konga se vyrovnává s městskou džunglí.

Včerejší vyvrcholení šílenství okolo Mela Gibsona vyvrcholilo projekcí jeho Apocalypta, vzpomínky na Mexiko ožívají definitivně. Apocalypto jsem viděl právě tam, v multiplexu ve čtvrti Naucalpan v Mexico City. Byla to premiéra, bylo narváno a smálo se úplně celé kino. Přátelé mi pak překládali rozhořčené články v novinách, kde se historici rozčilovali, že si Gibson z dějin země udělal Matějskou pouť. Apocalypto v Mexiku nikdo nebral vážně, snad jen obyvatelé vesnice u vodopádu Salto de Eyipantla, kteří mají živnost zaručenou na několik let dopředu. Návštěva vodopádu ale stojí vážně za to, narozdíl od filmu samotného. Účast Mela Gibsona v Karlových Varech se pochopit dá, projekce Apocalypta určitě ne. Ale už jsou naštěstí oba pryč.

Info

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary
4. - 12. 2014, Karlovy Vary
www.kviff.com

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace