Adam Aubrecht | Články / Recenze | 19.02.2022
Kniha nizozemské spisovatelky, výtvarnice, filozofky a písničkářky Evy Meijerové nazvaná Ptačí domek nabízí intimní příběh Len Howardové. Houslistky, která se rozhodla svou kariéru v londýnském orchestru vyměnit za osamocený život na anglickém venkově, kde pracovala jako amatérská bioložka až do konce svého života. Ptačí domek je částečně založený na reálných událostech, autorka se inspirovala skutečnou osobou.
Román má podobné charakteristiky jako hlavní postava: líčení života je citlivé až přecitlivělé, neobvyklé svým ponorem do nitra hrdinky, díky čemuž je čím dál více rezignováno na okolní dění. Proudy myšlenek Len Howardové mají rozličné zákruty, avšak alespoň jemný pramen se vždy stáčí ke zkoumání a pozorování ptáků. Tento zájem nabývá na síle a stává se smyslem života. Howardová postupně opouští vše ostatní, díky rozhodnutí žít v ústraní je stále méně konfrontována se světem okolo. Kniha nám předestírá obdivuhodný žebříček hodnot hlavní hrdinky, která nepřestává fascinovat svým osudem. Lze ovšem takový život považovat za naplněný?
Blízkost k popisované osobě je zjevná již z letmého pohledu na život Evy Meijerové. Kromě toho, že se s dílem Howardové seznámila již během vysokoškolského studia, má autorka k ptačí říši také velmi blízko. Její dizertační práce se zabývala podobnou tématikou, založila nizozemskou odnož organizace Minding Animals a taky vydala publikaci Řeč zvířat. Podobně zkoumá „řeč“ života Len Howardové, což je zjevné nejen z pozoruhodného množství informací o ní, ale i z citlivosti, s jakou Meijerová k tématu přistupuje.
Příběh Len Howardové není popisován, je prožíván. Emoce prosté patosu jsou vetknuty do všedních dní výjimečné ženy, jejíž touha věnovat se své vášni určila způsob jejího života. Autorka netvoří biografii ani mnohovrstevnatý román, její práce připomíná svazek úvah, k čemuž napomáhá použití ich formy. Ptačí domek není knihou, která by lákala velkým množstvím zvratů, její hodnota tkví jinde. Ve zkoumání možností, jak nazírat na život. Třeba z ptačí perspektivy.
Filip Peloušek 25.03.2024
Jejich pojetí rocku s prvky gothic punku nedává moc prostoru pro jednoduchou zaměnitelnost.
Jiří V. Matýsek 10.03.2024
Hudba tu plyne s fantastickou lehkostí, při pozornějším poslechu ale jasně vyplývá komplexnost, s níž se musel opavský kytarista vyrovnat.
Dan Sywala 19.02.2024
Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.
Jiří V. Matýsek 16.02.2024
Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.
Dušan Šuster 12.02.2024
Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.
Veronika Tichá 25.01.2024
Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.
Jaroslav Myšák 23.01.2024
Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.
Eva Karpilovská 19.01.2024
Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.
Veronika Vagačová 16.01.2024
V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.
Mária Karľaková 28.12.2023
Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.