Kateřina Pohlová | Články / Sloupky/Blogy | 04.12.2015
Přehlídka animovaných filmů Olomouc nás už počtrnácté vtáhne na čtyři dny do světa současného umění. Jednotlivé sekce programu představují umění pohyblivého obrazu prostřednictvím projekcí, výstav, instalací, přednášek či workshopů. Pro příznivce spojení hudby a filmové projekce je určena sekce Animace animace, která láká návštěvníky festivalu na uvedení celkem sedmi audiovizuálních performancí. Umění filmové projekce obohatí tóny elektronické hudby nebo jen nahodilé rytmické a zvukové smyčky. Hlavním tahákem bude sobotní vystoupení britského hudebníka Vessela ve spojení s portugalským filmařem Pedrem Maiem.
Jako první se s audiovizuální performancí představil v pátek norský umělec Larse TFC Holdhus. Název performance připomínal sled souřadnic, ze kterých jste se marně snažili něco vyluštit. Ostatně Holdusovo libování si v kryptogramech a používání náhodných čísel je pro jeho tvorbu typické. Na první pohled mohla smršť čísel a písmen v programu návštěvníka odradit, ale vzhledem k velké skupince nedočkavců přešlapujících před dveřmi kaple, kde se Holdus chystal předvést své umění, naopak přivodila zvědavost, co se za vším skrývá.
Barokní prostor kaple se na necelou hodinu zaplnil vlnami nespecifikovatelných zvuků doprovázejících projekci. Holdus, který seděl za mixážním pultem, začal návštěvníkům odkrývat svůj svět. Sekvence z osobního života (Holdus podstupující bělení zubů, ležící v nemocnici s rozmláceným obličejem či zkoumající robotickou ruku) se prolínaly s pomalými záběry detailně zachycující strukturu nejrůznějších neidentifikovatelných hmot. Podívanou, která diváka chvílemi dostávala do transu, přerušovalo intenzivní přeblikávání náhodných obrázků, připomínající opening před každým dílem The Big Bang Theory.
Performanci nechal Holdus gradovat zvukem. Promítání zhaslo a celá kaple se ponořila do temnoty, vystavena náporu zesilujících robotických zvuků smíchaných s elektronickou linkou. Jako byste se stávali součástí hmoty kolem vás. Pak vše utichlo, Holdus bezstarostně zaklapl notebook a skoro hodinová masáž sluchových a zrakových smyslů byla u konce.
Přehlídka animovaného filmu 2015
Lars TFC Holdhus (no)
3. 12. 2015 Umělecké centrum Univerzity Palackého, Olomouc
Michal Pařízek 26.07.2024
Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.
Štěpán Nezbeda 18.07.2024
Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.
Michal Pařízek 14.07.2024
Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.
Michal Pařízek 12.07.2024
Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…
Veronika Havlová 07.07.2024
Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.
Veronika Havlová 04.07.2024
Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…
Veronika Havlová 02.07.2024
Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.
Veronika Havlová 30.06.2024
Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”
Michal Pařízek 28.06.2024
O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.
Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024
Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.