Články / Sloupky/Blogy

Preview: Jeden svět 2022

Preview: Jeden svět 2022

Ondra Helar | Články / Sloupky/Blogy | 20.03.2022

Téma festivalu dokumentárních filmů Jeden svět se v roce 2022 obrací k jeho kořenům. „Cesty svobody“ přímo odkazují na lidskoprávní tematiku, která stála u jeho založení. Právě dnes je téma lidských práv skloňováno čím dál častěji jak díky Ukrajině, tak díky utahování šroubů v Ruské federaci, i v programu Jednoho světa jsou dokumenty věnující se problematice dnes překrývající téměř všechny ostatní zprávy. Neměli bychom ale zapomínat na to, že ještě před měsícem tu byla řada dalších témat, která začátkem války nezmizela. Zde je šestice filmů ze zhruba třiceti, které se promítají nejen v Praze, ale i v regionech, a které byste si neměli nechat ujít, protože jsou „NEJ “.

PLATÓN Z BELFASTU (režie: Declan McGrath, Neasa Ní Chianáin, 2021)
Nejvíce inspirativní dokument. A to dost možná nejen tohoto ročníku. Rozhodně jeden z těch filmů, jenž může změnit náhled na téma, kterému se věnuje. Jeden z nejvíce pozitivních dokumentů festivalu pojednává o svérázném řediteli základní školy v Belfastu. Jeho snaha vychovat děti tak, aby se již nikdy nemohly opakovat krvavé události, které zažili jejich předci, je osobitá, i velmi funkční. Vede děti k samostatnosti a vnímání kauzality s takovou samozřejmostí, s jakou si notorický kuřák připaluje i miliontou cigaretu. Naprosto si uvědomuji, že dokument o řediteli malé základky nezní jako bestseller, ale věřte mi – je. Kéž by ho viděl každý učitel.


ZATRACENÁ PRÁCE (režie: Vera Kričevskaja, 2021)
Nejaktuálnější film. Příběh Natalie Sindějevové, zakladatelky TV Dožď. Na začátku je lehce zpovykaná bláznivá holka, která ráda tančí a sní si svůj velký sen o soukromé televizi. A sen o kanále, který bude přinášet optimismus do obýváků lidí v Rusku, se od roku 2008 posouvá, jak se obsah televize čím dál více přiklání k nezávislé žurnalistice, narážející na odpor vládnoucího režimu. Natalie se mění na silnou lídryni, která vede tým novinářů neustále překonávající tlak státu. Celý film lze chápat jako jakési intro k tomu, jak putinovské Rusko v posledních deseti letech přistupovalo k novinařině, která se neomezovala na pouhé papouškování provládní propagandy.


SOUDCI POD TLAKEM (režie: Kacper Lisowski, 2021)
Nejdramatičtější thriller. Ruská agrese dokázala z mediálního prostoru vypudit dřívější témata. A my bychom na ně neměli zapomínat. Soudci pod tlakem nahlížejí pod pokličku polského soudnictví, kterému se současná vláda snaží podrazit nezávislé nohy. Režisér Kacper Lisowski se snaží být některým soudcům co nejblíž a velmi konkrétně ukazuje systematickou likvidaci nezávislé spravedlnosti v Polsku. Osobní, plastické, živé.


MÉ DĚTSTVÍ, MÁ ZEMĚ – 20 LET V AFGHÁNISTÁNU (režie: Phil Grabsky, Shoaib Sharifi, 2021)
Nejlepší časosběr. Snímek sleduje život obyčejného kluka z afgánského Bamijánu po dobu dvaceti let. Třeštíková na afghánský způsob? I tak se to dá říci. Můžeme nahlédnout do života těch nejchudších lidí, kteří žijí v jeskyních v těsné blízkosti někdejších budhistických památek, jež zlikvidoval Tálibán. Očima malého kluka se díváme na americké stíhačky na obloze, sledujeme dospívání i existenční starosti a snahu postavit se na vlastní nohy. Svědectví, že lidé jsou více méně všude stejní. Jen kulisy se mění.


KAŹDÁ MINUTA ŽIVOTA (režie: Erika Hníková, 2021)
Nejkontroverznější dokument. A to počítám i dalšího domácího favorita, vyvolávajícího velmi rozporuplné reakce, snímek Síla o filmovém kritikovi Kamilu Filovi. Každá minuta života dokumentuje rodiče, kteří se vzdali všeho, aby ze svého potomka vychovali „supermana“. Snaha rozvinout své dítě za každou cenu v co nejvíce ohledech tu naráží hlavně na otázku, zdali mu tím nebereme něco, co by mělo patřit k dětství. Neznám moc rodičů, které by film nechal v klidu. Jedni se zamýšlí, jestli dělají pro své dítě dost, a druzí nešetří velmi explicitní kritikou výchovné metody Kamevéda.


MÁTE ZAKÁZKU (režie: Shannon Walsh, 2021)
Nejzajímavější film s netradičním tématem. Vhled do internetových platforem, které před pár lety vypadaly jako nezávislí spasitelé trhu práce. Ať už jde o dopravní služby, jídelní kurýry nebo platformy zprostředkovávající nějakou službu typu „hodinový manžel“. Snímek Máte zakázku ukazuje praktiky těchto společností ke svým „zaměstnancům“. Technologie tu předhonila legislativu, čímž se pootevřela cesta ke strojově řízenému a velmi efektivnímu modernímu otroctví. Zrodila se velmi sofistikovaná sociální past. Skrze osobní příběhy režisérka Shannon Walsh dává dohromady puzzle, které se týká v podstatě celého světa.

Info

Jeden svět
web

foto © se svolením Jednoho světa

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #128: Hlavně aby to nebylo naposledy

Michal Pařízek 19.04.2024

Tohle je Šejkr Sharpe edition, ne snad tedy úplně komplet, ale vlastně nakonec ano. V pořadu zazní hned několik ukázek z programu plus jedna motivační na závěr směřuje taky na…

Šejkr #127: Jak je důležité nevyhrát

Michal Pařízek 05.04.2024

O Liv.e více v dubnovém Full Moonu, ten text vůbec nebyl v plánu, ale prostě musel ven. Ona sama říká, že když nahrávala loňské album Girl in the Half Pearl,…

Hudba pre každého a každý pre hudbu (Žižkovská noc 2024)

Zuzana Valešová 30.03.2024

Zatiaľčo minulý rok pôsobila Žižkovská noc ako taký “kočkopes”, tento rok nastúpila v plnej sile s jasnou správou, myšlienkou a víziou mne viac než sympatickou.

Šejkr #126: „Ono se to k tobě blíží“

Michal Pařízek 22.03.2024

„Světová zpráva o štěstí zařadila Česko na 18. místo.“ No to se mi ulevilo, pak že jsme na tom špatně.

Preview: Jeden svět 2024

Ondra Helar 19.03.2024

Šest festivalových tipů, a to napříč tématy, protože i to je letošní novinkou – schází jednotné téma, zato je spoustu různých kategorií.

Šejkr #125: Jako v křesle

Michal Pařízek 08.03.2024

Dělo se toho spoustu, možná nejsilnějším zážitkem ale byla návštěva Kunstmuzea v Haagu. V hlavní roli Max Beckmann, Piet Mondrian, De Stijl. A Can.

Šejkr #124: „praise your cringe“

Michal Pařízek 23.02.2024

„Praise your cringe,“ hřímá Joshua Idehen z pódia lublaňského klubu Channel Zero. Motivuje, káže a směje se u toho. Emoce na praporu a dojetí.

To nejlepší z první dekády festivalu Ment (Andraž Kajzer)

Andraž Kajzer 13.02.2024

Dekáda je výročí, které je potřeba pořádně oslavit. Jako první nabízíme pamětihodné momenty přehlídky uměleckého ředitele festivalu Andraže Kajzera.

Šejkr #123: To podstatné již…

Michal Pařízek 09.02.2024

Pohledy se mohou různit, naštěstí. „Můj je ten správný.“ Ano, takhle by to mělo, mohlo být. Právě Kafka je jednou z těch osobností...

Šejkr #122: „El color de los días“

Michal Pařízek 26.01.2024

„Tohle je konec internetu. Měli bysme si zase posílat dopisy, to bude mnohem užitečnější než tenhle shit.“ Ano, na letošním Eurosonicu padaly i takovéto věty.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace