Články / Sloupky/Blogy

Preview: Jeden svět 2022

Preview: Jeden svět 2022

Ondra Helar | Články / Sloupky/Blogy | 20.03.2022

Téma festivalu dokumentárních filmů Jeden svět se v roce 2022 obrací k jeho kořenům. „Cesty svobody“ přímo odkazují na lidskoprávní tematiku, která stála u jeho založení. Právě dnes je téma lidských práv skloňováno čím dál častěji jak díky Ukrajině, tak díky utahování šroubů v Ruské federaci, i v programu Jednoho světa jsou dokumenty věnující se problematice dnes překrývající téměř všechny ostatní zprávy. Neměli bychom ale zapomínat na to, že ještě před měsícem tu byla řada dalších témat, která začátkem války nezmizela. Zde je šestice filmů ze zhruba třiceti, které se promítají nejen v Praze, ale i v regionech, a které byste si neměli nechat ujít, protože jsou „NEJ “.

PLATÓN Z BELFASTU (režie: Declan McGrath, Neasa Ní Chianáin, 2021)
Nejvíce inspirativní dokument. A to dost možná nejen tohoto ročníku. Rozhodně jeden z těch filmů, jenž může změnit náhled na téma, kterému se věnuje. Jeden z nejvíce pozitivních dokumentů festivalu pojednává o svérázném řediteli základní školy v Belfastu. Jeho snaha vychovat děti tak, aby se již nikdy nemohly opakovat krvavé události, které zažili jejich předci, je osobitá, i velmi funkční. Vede děti k samostatnosti a vnímání kauzality s takovou samozřejmostí, s jakou si notorický kuřák připaluje i miliontou cigaretu. Naprosto si uvědomuji, že dokument o řediteli malé základky nezní jako bestseller, ale věřte mi – je. Kéž by ho viděl každý učitel.


ZATRACENÁ PRÁCE (režie: Vera Kričevskaja, 2021)
Nejaktuálnější film. Příběh Natalie Sindějevové, zakladatelky TV Dožď. Na začátku je lehce zpovykaná bláznivá holka, která ráda tančí a sní si svůj velký sen o soukromé televizi. A sen o kanále, který bude přinášet optimismus do obýváků lidí v Rusku, se od roku 2008 posouvá, jak se obsah televize čím dál více přiklání k nezávislé žurnalistice, narážející na odpor vládnoucího režimu. Natalie se mění na silnou lídryni, která vede tým novinářů neustále překonávající tlak státu. Celý film lze chápat jako jakési intro k tomu, jak putinovské Rusko v posledních deseti letech přistupovalo k novinařině, která se neomezovala na pouhé papouškování provládní propagandy.


SOUDCI POD TLAKEM (režie: Kacper Lisowski, 2021)
Nejdramatičtější thriller. Ruská agrese dokázala z mediálního prostoru vypudit dřívější témata. A my bychom na ně neměli zapomínat. Soudci pod tlakem nahlížejí pod pokličku polského soudnictví, kterému se současná vláda snaží podrazit nezávislé nohy. Režisér Kacper Lisowski se snaží být některým soudcům co nejblíž a velmi konkrétně ukazuje systematickou likvidaci nezávislé spravedlnosti v Polsku. Osobní, plastické, živé.


MÉ DĚTSTVÍ, MÁ ZEMĚ – 20 LET V AFGHÁNISTÁNU (režie: Phil Grabsky, Shoaib Sharifi, 2021)
Nejlepší časosběr. Snímek sleduje život obyčejného kluka z afgánského Bamijánu po dobu dvaceti let. Třeštíková na afghánský způsob? I tak se to dá říci. Můžeme nahlédnout do života těch nejchudších lidí, kteří žijí v jeskyních v těsné blízkosti někdejších budhistických památek, jež zlikvidoval Tálibán. Očima malého kluka se díváme na americké stíhačky na obloze, sledujeme dospívání i existenční starosti a snahu postavit se na vlastní nohy. Svědectví, že lidé jsou více méně všude stejní. Jen kulisy se mění.


KAŹDÁ MINUTA ŽIVOTA (režie: Erika Hníková, 2021)
Nejkontroverznější dokument. A to počítám i dalšího domácího favorita, vyvolávajícího velmi rozporuplné reakce, snímek Síla o filmovém kritikovi Kamilu Filovi. Každá minuta života dokumentuje rodiče, kteří se vzdali všeho, aby ze svého potomka vychovali „supermana“. Snaha rozvinout své dítě za každou cenu v co nejvíce ohledech tu naráží hlavně na otázku, zdali mu tím nebereme něco, co by mělo patřit k dětství. Neznám moc rodičů, které by film nechal v klidu. Jedni se zamýšlí, jestli dělají pro své dítě dost, a druzí nešetří velmi explicitní kritikou výchovné metody Kamevéda.


MÁTE ZAKÁZKU (režie: Shannon Walsh, 2021)
Nejzajímavější film s netradičním tématem. Vhled do internetových platforem, které před pár lety vypadaly jako nezávislí spasitelé trhu práce. Ať už jde o dopravní služby, jídelní kurýry nebo platformy zprostředkovávající nějakou službu typu „hodinový manžel“. Snímek Máte zakázku ukazuje praktiky těchto společností ke svým „zaměstnancům“. Technologie tu předhonila legislativu, čímž se pootevřela cesta ke strojově řízenému a velmi efektivnímu modernímu otroctví. Zrodila se velmi sofistikovaná sociální past. Skrze osobní příběhy režisérka Shannon Walsh dává dohromady puzzle, které se týká v podstatě celého světa.

Info

Jeden svět
web

foto © se svolením Jednoho světa

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Šejkr #135: Post Vintage

Michal Pařízek 26.07.2024

Všechno dobré, něco výjimečné, vytržení s sebou přinesla Aunty Rayzor a vyloženě roztomilí Irreversible Entanglements. Zejména Camae Ayewa, která se chtěla boxovat.

Preview: Letní filmová škola 2024 (Dielmanová, Fellini, Lynch a další)

Štěpán Nezbeda 18.07.2024

Jelikož nejpohodovější filmová přehlídka letos přinese víc promítacích sálů a projekcí, může se hodit pár tipů na snímky.

Pohoda 2024: Poryvy, tma a naděje

Michal Pařízek 14.07.2024

Tento text nemá být obhajobou ani reportáží, berte ho jako pokus o zprostředkování zážitků z určitého místa v areálu. A pokus mírnit rázná hodnocení a zbrklé analýzy.

Šejkr #134: Kdo je kdo?

Michal Pařízek 12.07.2024

Rozhovor s Libuší Jarcovjákovou pro mě byl jedním ze zásadních zážitků prvního pandemického období, dělali jsme ho někdy na jaře, v době, kdy už začínalo být trochu hezky, ale ulice…

Hadí sykot (z Varů): V hudbě život. A smrt.

Veronika Havlová 07.07.2024

Nicméně od té doby hudební a obzvlášť koncertní snímky ve Varech vyhledávám, obzvlášť pokud se promítají ve Velkém sále.

Hadí sykot (z Varů): Křik perličky a jiné holčičí hysterie

Veronika Havlová 04.07.2024

Scéna, v níž se devět tetiček snaží umlčet dvojici mladých žen tím, že jim ritualizovaným sborovým zpěvem vyjadřují bezmeznou účast a lásku, je zatím jedna z nejmrazivějších, které jsem tu…

Hadí sykot (z Varů): Kdo jsme my?

Veronika Havlová 02.07.2024

Ta samozřejmost, s níž mě zařadil do skupiny “my”, a předpoklad, že přece logicky musím chodit na filmy s LGBTQ+ tematikou, když jsem sama jedno z písmen, mě trochu zarazila.

Hadí sykot (z Varů): Konec světa v hotelu Thermal

Veronika Havlová 30.06.2024

Tehdejší hvězdou byl Robert DeNiro, který při vstupu do sálu při pohledu na shromážděný dav rezignovaně vydechl: “Oh, Jesus…”

Šejkr #133: „What you fear to hear from my mouth?“

Michal Pařízek 28.06.2024

O to smutnější bylo číst text Josefa Chuchmy, který se do určité části domácí kulturní publicistiky opřel neurvale i jalově zároveň.

Preview: MFF Karlovy Vary 2024 (Machoninovi, chodecký film a Escobarův hroch)

Filip Hastík, Veronika Havlová, Štěpán Nezbeda 20.06.2024

Z letošní nabídky vybíráme dvanáct tipů napříč sekcemi, Janžurku mezi nimi nenajdete – ta bude kolem druhé odpolední u Puppu.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace