Anna Kubínová | Články / Recenze | 05.11.2019
Americká skupina The Lumineers se od doby svého vzniku v roce 2005 vypracovala na pozici jedné z nejznámějších folk-rockových kapel současnosti. Bývá přirovnávána k formaci Mumford & Sons, dvakrát obdržela nominaci na cenu Grammy. Na svém třetím albu vypráví životní příběhy členů rodiny poznamenané závislostmi, citovou deprivací a nenaplněnými touhami.
Od první, eponymní desky se zakládající členové a autoři většiny písní Wesley Schultz (zpěv, kytara) a Jeremiah Fraiters (bicí) poctivě drží škatulky indie a folk-rock. Písním vévodí lehce zastřený a poměrně vysoko posazený Schultzův hlas doprovázený kytarou, pravidelně zaznívá klavír nebo housle – Schultz a Fraiters dlouhodobě spolupracují s řadou dalších hudebníků, tady se podíleli mimo jiné houslistka Lauren Jacobson a pianista Stelth Ulvag.
Skladby na albu III jsou seřazené za sebou tak, že postupně vypráví životní příběhy tří členů rodiny Sparksových, jejichž předobrazy nacházeli autoři ve svém okolí. První přichází na řadu Donna, po ní následuje její vnuk Junior Sparks a nakonec Juniorův otec a Donnin syn Jimmy. Každý z těchto příběhů vyšel i samostatně jako EP.
Nedílnou součástí je i série videoklipů, které provázejí jednotlivé songy. Pomáhají fanouškům pochopit smysl textů, které se často vyjadřují pouze v náznacích. Donna, Jimmy i Junior mají tvář – jsou to tváře posmutnělé, pronásledované osobními démony, nejčastěji alkoholem. Jejich neradostné osudy se halí do šedavých pastelových barev, málokdy vysvitne slunce, všude jen mlha a nepořádek, často frustrace a neschopnost vystoupit z vlastního stínu.
Novinka III je propracovaná, komplexní. The Lumineers se nesnaží o velké hudební experimenty, spíše se zaměřují na atmosféru a celkové vyznění. Prim hraje akustická kytara, klavír, a především Schultzův vokál – jemný, a přesto naléhavý, účastný a něžný. Navozuje atmosféru prázdného podzimního rána, kdy se svět zdá být šedivý a nevlídný a obstát v něm je sakra těžké.
The Lumineers – III (Dualtone Music Group, 2019)
album na Spotify
živě: The Lumineers (us)
10. 11. 2019 18:30
Forum Karlín, Praha
fb událost
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.