Akana | Články / Reporty | 28.03.2023
Kdyby se Jacques Brel nenarodil v Bruselu, ale v Dublinu, možná by zněl podobně jako Damien Rice. V epických baladách irského solitéra najdeme podobně velkorysé dávky dramatického napětí a obnažené citovosti jako u těch nejlepších šansoniérů, ačkoli žánrově odkazují spíš k tradici křehkých folkových introvertů typu Tima Buckleyho nebo Nicka Drakea. Rice by mohl celý večer stát pod bodovým reflektorem s kytarou, ani se nehnout a publikum by mu i tak viselo na rtech. Jelikož ale nepostrádá smysl pro poutavou pódiovou prezentaci, své nedělní vystoupení v Divadle Hybernia pojal mnohem rafinovaněji. Spíš než „obyčejným“ koncertem bychom ho mohli nazvat – přiznávám, poněkud toporně – jakýmsi komponovaným pásmem písní a slova s přidanou divadelně-výtvarnou hodnotou.
Adekvátní úvod obstarala katalánská zpěvačka a kytaristka Sílvia Pérez Cruz, která Rice doprovází na celém turné a společně s lotyšskou performerkou a choreografkou Janou Jacukou dotváří i podobu jeho setu. Když se tedy po čtyřiceti minutách jemně melancholických písní loučila s osazenstvem sálu, které si nejen bezezbytku získala, ale nenuceným způsobem ho i rozezpívala, neviděli jsme ji zdaleka naposled.
Přesně v devět se ze tmy vynořil Damien Rice v kulichu, chopil se akustické kytary a z okraje pódia, jen tak bez mikrofonu odstartoval písní The Professor & la fille danse, na níž už s plným zvukem navázal hitem Delicate ze svého prvního alba. Stejnou skromností a bezprostředností pak okouzloval sál celé bezmála dvě hodiny. Při Accidental Babies usedl k pianu, většinu času ale zůstával věrný kytaře. V pauzách vedl poměrně dlouhé monology, v nichž přibližoval pozadí svých songů nebo vzpomínal na Irsko svého mládí, protože však většinou probíhaly spíš v rozmarnějším tónu, nepůsobily únavně, naopak odlehčovaly a tišily vypjaté emoce rozbouřené písněmi. Vkusné a nenucené vtipkování přinášelo úlevu a obnovovalo síly na vstřebání dalších sebezpytných lamentů. Podobný dopad mělo i zaranžování trojzpěvu publika v závěru skladby Volcano.
Zhruba v polovině hlavní části se na pódium vrátila Sílvia Pérez Cruz, zazpívala nejprve vlastní skladbu Man of the Trees a poté ještě bok po boku s Ricem u piana jeho 9 Crimes. Následně se i jinak střídmě nasvícené jeviště ponořilo do tmy a táhlých syntezátorových ploch, do nichž Rice začal zpívat relativně novější píseň Astronaut. Jeho tvář náhle ozářil úzký proud světla, který postupně zpěvák pomocí jakési soustavy zrcátek zmnohonásobil a přetvořil ve vpravdě „pinkfloydovský“ rej paprsků, jenž ovšem dokonale souzněl s verši „I can hold mirrors right in your face“. V intimitě večera poněkud překvapivý vizuální prvek přes svou efektnost ani v nejmenším nepůsobil nepatřičně.
I ve chvílích, kdy se s vizuálem nakládalo méně okázale, byl výsledek stejně působivý, osvětlovači především nenápadně, ale vynalézavě pracovali se stíny. Ať to byla přízračná silueta baletky, kterou patrně někde za plentou ztvárňovala Jana Jacuka, rozdvojený obrys zpěváka nebo skoro herecká etuda na bázi stínového divadla během první přídavkové skladby Cheers Darlin'. Při ní se Rice s oběma dámami usadili v zadní části pódia, a zatímco písničkář hrál neobyčejně křehkou verzi písně, Cruz z jedné strany přizvukovala na klarinet a Jacuka si na protější židli nechala od „číšníka“ dolévat sklenku, z níž decentně upíjela. Vzápětí se tato lotyšská umělkyně přesunula před hlavní mikrofon a za kytarového doprovodu své kolegyně přednesla sugestivní monolog o pocitech žen vystavených sexuálnímu násilí, o jejich strachu i vzájemné solidaritě. I tento výstup do toku večera bez problému pasoval, zvlášť když myšlenku následně několika slovy podpořil také Rice, aby pak všichni tři zpečetili hřejivý večer jedním z jeho největších hitů The Blower's Daughter.
U současných písničkářů je obvyklejší pěstovat si spíš uměřenější vokální projev a promítat svá poselství a hloubku emocí především do slov a jejich kontextu. Šansoniérský patos se už příliš nenosí. O to cennější jsou osobnosti jako Damien Rice, který dokazuje, že i zdánlivě přežitý formát expresivní folkové balady má na dnešní scéně své místo. Pořád v nás existují vnímavá romantická zákoutí, která si žádají právě takový způsob oslovení. Damien Rice se jich umí dotýkat bez pýchy, lživých iluzí a citového vyděračství. Jeho roztoužená i zlomená vyznání, sny i pochybnosti je opojné sdílet.
Damien Rice (ie) + Sílvia Pérez Cruz (es)
26. 3. 2023 Divadlo Hybernia, Praha
foto © Marie Trávníčková
Jiří V. Matýsek 01.06.2023
Walter Trout slaví v těchto dnech devět let od svého návratu do života a očividně je do hloubi duše šťastný.
David Stoklas 31.05.2023
Otřepané přízvisko o nejhlasitější kapele New Yorku každý slyšel tolikrát, kolikrát Oliver Ackermann za svůj život hodil o zem kytarou.
Jiří Přivřel 30.05.2023
„Je to tu moc hezký, ale nenechávej mě tady,“ říkává žena, kdykoliv zavítáme na Broumovsko.
Václav Valtr 28.05.2023
A zatímco všichni – i Debmaster – tančí, Yallah působí jako kazatelka hřímající svá naléhavá poselství...
Kryštof Kočtář 27.05.2023
Nejhlasitější a nejchaotičtější část běsnění pak Giru zvedla ze židle, na níž jinak trávil zbytek času...
Jáchym Rainisch 20.05.2023
Optimistický záblesk ze začátku vystoupení Xiu Xiu v podobě narozeninového popěvku věnovaného Freddymu Rupertovi zhasl vysoký syntezátorový tón.
Minka Dočkalová 15.05.2023
Černobyl, jaderný klub, prvek v periodické tabulce, elektrárna jako modla a objekt erotizujících představ, Curie, Oppenheimer, Einstein, ti všichni tu defilují v různých kontextech.
Jiří V. Matýsek 06.05.2023
Svého času zázračné dítě s kytarou Joe Bonamassa se po dekádě vrátil do Prahy. Vyprodané Forum Karlín oslnil skvělou technikou i virtuozitou. Stačí to ale na skvělý koncert?
Karolina Veselá 04.05.2023
Těžko říct, jestli se Brno snaží vyhecovat Prahu, nebo jednoduše dokázat, že všechny odvěké vtipy a narážky nejsou opodstatněné... JazzFestBrno táhne.
Mariia Smirnova, Anna Mašátová, Dušan Šuster, Františka Tranová, Andrea Blahová 03.05.2023
Vydobyť si pozornosť širšej verejnosti v malých mestách, akým je Bratislava, môže byť pomerne jednoduché. Dlhodobo si ju udržať, je však rovnako komplikované ako všade inde.