Petr Janiš | Články / Recenze | 27.04.2013
Moje studená válka je literární prvotinou (a hned bestsellerem) slovenského spisovatele Reného Bendy. Děj se odehrává ve dvou časových rovinách – v bratislavských kulisách Československa osmdesátých let a v New Yorku v průběhu atentátu na Světové obchodní centrum, rok 2001.
Hlavní postavou knihy je sedmnáctiletý Tomáš „Tomi“ Necker, jehož snem je dostat se do Ameriky a tam svobodně žít. Prozrazení identity při varování členů Jazzové sekce před zátahem StB ho donutí k dramatickému útěku do Rakouska. Tam však zjišťuje, že život na svobodě není tak jednoduchý, jak si představoval, přesto nakonec zakotví v Americe. Téměř po dvaceti letech strávených v New Yorku je svědkem teroristického útoku na Twin Towers a strach z dětství se znovu probouzí. Tentokráte to není strach o sebe sama, ale obavy o život svých dětí. Před možnou hrozbou opět utíká zpět do Evropy, do svobodné Prahy, kde ho čeká konfrontace s minulostí.
Bendův román nejvíce upomíná na Pelcovo ... a bude hůř, v obou románech je hlavní postavou mladík, který se vyhraňuje vůči autoritám. Pelcův Olin nachází útočiště v prostředí undergroundu, Bendův Tomi se orientuje na kamaráda Majkyho, syna představitele křesťanského disentu. Rebelie vůči systému má v obou případech stejný důsledek – útěk za hranice ČSSR. Popis bratislavského prostředí a život obyvatel města zase připomínají Orwellův román 1984, podobně jako myšlenková schizofrenie obyvatel, kdy „nikdo nemohl nikomu říct, co si myslí, a tak jako tam musel držet hubu.“
Oproti retrospektivním seriálům a filmům uváděným v televizi Benda syrově a bez nostalgie popisuje tehdejší šedivou dobu a život „občanů“, kteří pro svůj klid žijí heslem „nevybočovat z davu“. Až neuvěřitelně živý je obraz totality, kde o školním i pracovním zařazením nerozhodují schopnosti, ale ti, kteří píší posudky a doporučení – „Za komančů stačila i maličkost a všechno se hned vyvíjelo jinak. Stačil nepatrný záznam a všechno se změnilo. Celá realita – jen kvůli nějakému řádku v osobním posudku. Ne vždycky, ale často. Ne hned. Ale pomalu a jistě – nikdy se na to nezapomnělo.“
Za hranicemi ovšem čeká setkání s byrokratickým procesem v utečeneckých táborech, vyplňování víz, žádostí o pobyt a dalších formulářů, což Tomi glosuje: „Vždycky jsem si myslel, že na Západě všechno funguje bez problémů, rychle, snadno a v pohodě.“ Útěk za hranice znamená začátek nového života, i opuštění všeho (rodiny, přátel a známého prostředí) s vědomím toho, že je to zřejmě napořád. Emigrace se stává životní zkouškou. V případě Bendova hrdiny jde hlavně o pocit zrady ze strany vlastního otce, který žije ve Vídni se svou novou rodinou a o syna se nepostará. „Odteď se musím spolehnout sám na sebe. Asi jsem v tu chvíli fakt dospěl nebo co. Jako bych za poslední měsíc prožil deset let a ne čtyři týdny.“
Román zaujme plastickým popisem doby a společnosti druhé poloviny 80. let, niterných pocitů sedmnáctiletého Tomiho, nejistoty spojené s emigrací, uvědomění si ztráty domova se vším, co to obnáší, a odhodlání žít v novém systému. Dramatický příběh s autobiografickými prvky o předčasném dospění mladíka, který dospívá k poznání, že důležité je i odpouštět.
René Benda – Moje studená válka (Kvarta, 2012)
www.renebenda.sk
Klára Šajtarová 23.07.2024
Mnozí si je automaticky asociují s písní Pixies, pro americkou hardcore-punkovou komunitu nabírají ale tato slova úplně jiný význam.
Matej Žofčín 06.07.2024
Ich štúdiové albumy síce nedosiahli u kritikov obrovského obdivu, to sa ale nedá povedať o ich živých vystúpeniach.
Jakub Veselý 29.06.2024
Debut Herbal Dentists prináša originálny zvuk a rozmanitosť, hrá sa s pocitmi a buduje temnú atmosféru.
Žofie Křížková 02.06.2024
The Smile se nejmenují po ničem, co by mělo pozitivní konotace. Naopak. Skupina je statementem vůči manipulativním, neupřímným úsměvům kolem nás.
Martin Zoul 20.05.2024
Klíčovým problémem se jeví být odfláklá konstrukce ústředního hrdiny, jehož duševní obzor shrnuje podtitul O čem sní stárnoucí bílí muži.
Klára Šajtarová 14.05.2024
Tvorba Doodseskader je jako palimpsest odhalující nové vrstvy s každým dalším poslechem. Tady se překračují hranice žánrů, tady uchvacují zdánlivě neslučitelné elementy.
Fí Poláchová 05.05.2024
Na předchozí nahrávce se snažili posluchače pobavit experimentováním s různými žánrovými prvky, kdežto u Saviors se vrátili k punkrockovým kořenům, hutným kytarovým riffům a intenzivním bicím.
Tereza Bartusková 30.04.2024
Z internetového blogu, zaměřeného na chicagskou hudební scénu, vytvořil jeho zakladatel Cole Bennett během jedné dekády Lyrical Lemonade, jak ho známe dnes.
3DDI3 27.04.2024
Zack Overkill je klasický noirový protagonista, který zahání depresi vzpomínkami na staré dobré časy a užíváním silných drog.
Viktor Hanačík 17.04.2024
Je to deska designovaná spíš pro klubové soundsystémy a podzemní parkety, ale obstojí i pro introspektivní poslech.