Články / Recenze

Velmi těžké blues (Gravelroad)

Velmi těžké blues (Gravelroad)

Jiří V. Matýsek | Články / Recenze | 14.11.2023

Seattlesští Gravelroad rok za rokem pokračují v obrábění svého svérazného blues, které je říznuté grungem a psychedelií. Jejich koncertní aktivity – tedy ty na starém kontinentě – sice zbrzdila covidová pandemie, alba ale vydávají se železnou pravidelností dvou až tří let. Letošní Duty to Warn je už devátou položkou diskografie. Za dvě dekády slušný výkon.

Hudba vychází z principů North Mississippi Hill Country Blues, tj. hodně se zde pracuje s hypnotickou repetitivností a naléhavou valivostí. Zvuk je rozostřený, vokály jako by se nad proplétajícími se nafuzzovanými kytarami vznášely v mlžném oparu. A ať už jsou Gravelroad rockově svižnější, jako v Jailhouse Limp, nebo naopak až „zadoomaní“ jako v Oceans, pokaždé je to omamné a strhující. A to i v případě poněkud nečekaně uvolněné Traveler, která americkou čtveřici zavádí téměř do hájemství country.

Pod zvukem je už tradičně podepsán Jack Endino, muž, který stejnou péči věnoval deskám Nirvany, Soundgarden, Screaming Trees a vůbec celé seattleské hudební smetánce. Duty to Warn zní masivně i přijatelně zastřeně. Oproti až tísnivému Crooked Nation Blues (2020), které se s gustem trefovalo do trumpovské Ameriky, je Duty to Warn o něco lehčí. Ale pravda – jen o něco. Kostnatý hnát podávající přesýpací hodiny s rudým pískem, který cover nahrávky zdobí tentokrát, společně se songy jako World on Fire nebo Stormʹs Coming napovídá, že je to jen oddechový čas a na vesmírné výlety ze starších desek už mnoho prostoru nezbývá.

Postupem času se Gravelroad podařilo vytvořit svébytné pojetí těžkotonážního blues. Na Duty to Warn již nastolené dále prohlubují a přidávají nové prvky, ať už zmíněné country nebo vokál Taryn Dorsey hned na čtveřici skladeb. To podstatné, strhující groove, bluesový feeling a pomyslná váha celého materiálu, zůstává.

Info

Gravelroad – Duty to Warn (Knick Knack Records, 2023)
web

živě: Blues Alive
16.–18. 11. 2023 Dům kultury, Šumperk
web festivalu

foto © Gravelroad

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Silné texty a melodický chaos (Labasheeda)

Markéta Kovaříková 21.12.2023

Stejně jako láska, která je ústředním motivem některých písní, může i album působit chaoticky, občas depresivně, dokáže vyvolat smutek, ale zároveň zalít pocitem štěstí.

Velký žal malé duše (S večerem přichází tíseň)

Barbora Klempířová 19.12.2023

Nizozemská autorka Marieke Lucas Rijneveld získala v roce 2020 Mezinárodní Man Bookerovu cenu za své z části autobiografické dílo S večerem přichází tíseň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace