redakce | Články / Rozhovory | 28.04.2020
Představujeme poslední z trojice finalistů letošního ročníku soutěže 1band2play. Písničkářka Amelie Siba má za sebou vydání debutového EP It Was Nice to Meet You, na dlouhohrající nahrávku zatím čekáme. Ve své tvorbě se snaží zachytit především intimitu, své první EP tak nenahrála ve studiu, ale ve vinohradském bytě za pomoci Lukáše Vydry (Mayen, Dukla). Stejně jako Ilæy popisuje svobodu písničkářky jako dvojsečnou záležitost a shodnou se i v zálibě v kočkách, přesto zní každá úplně jinak. Seznamte se, Amelie Siba.
Co tě inspirovalo k hudebnímu stylu, který hraješ?
Když jsem byla malá, táta pouštěl v kuchyni písničky od Katie Melua a dalších písničkářek. Určitě mě to podvědomě ovlivnilo. A potom, když jsem asi v deseti začala štrádovat po internetu, objevila jsem hrozně moc hudby a písniček, které jsou součástí mojí hudení stránky nejspíš až doteď. Když jsem se ve dvanácti začala učit na kytaru, získala jsem možnost se sama doprovázet. Tahle nezávislost je pro mě podstatná pořád. Mám ráda písničky, které jsou z velké části důležité kvůli textu, myšlence a emoci, kterou chce autor předat. Forma písničkářství mi je příjemná, už jsen kvůli tomu, že mi slouží k zaznamenávání myšlenek a pocitů.
Čím se bavíš/živíš vedle hudby?
Vždycky mě hodně bavilo kreslit a malovat, vyšívat, šít. Užívám si výstavy a koncerty. Čas od času s kamarádama malujeme a kreslíme nebo jen jdeme na kafe. Občas si doma udělám mazlící večer s kočkama.
Co je nejhoršího na hraní bez kapely?
Většinou vystupuju sama, ale jednu dobu jsme hráli s mým kamarádem Sašou, který hraje na klávesy. Určitě mi moc chybí zkoušky a celkově mít společníka, se kterým můžu hudbu sdílet. Několik hodin hrát, jamovat, povídat si a pít u toho levný instantní kafe. Když hraju sama, mám větší pocit intimity, který je pro mě asi nejdůležitější.
Co bezpečně rozhodí tvoji pozornost?
Nejspíš hlad.
Bez jakého jídla a pití by se neměla obejít žádná koncertní backstage?
Na jednom koncertě před pár měsíci měli chlebíčky s hummusem a víno. To bylo milý.
Za co utrácíš peníze/čas, co se týče hudby?
Před pár měsíci jsem se začala učit produkovat svou hudbu, čímž trávím poslední dobou nejvíc času. Ráda se učím, jak pracovat se svojí hudbou nejen po akustické stránce.
Jak bys charakterizovala současný svět ve třech větách?
V dnešní době máme hrozně moc možností, a to vnímáme jako svobodu, kterou si ale sami bereme následováním každodenního životního stereotypu. Jsme rozmazlení technologiemi. Delfíni se vracejí do Benátek.
Amelie Siba
bandcamp umělkyně
redakce 02.03.2021
Dvě nahrávky během dvou měsíců, to je slušný start na nový label. A to tím spíš, že přináší zcela nová jména i neoposlouchané žánrové hybridy.
su 22.02.2021
Dobří lidé z festivalu Žižkovská noc začali po přesunutí a následném zrušení festivalu v v loňském roce pracovat na podcastu Vysílač.
prof. Neutrino 15.02.2021
Rozhovor s výtvarnicí a absolventkou AVU, zabývající se historickými událostmi v dobách Třetí říše či za studené války, je o smyslu hrdinství i opravdovosti umění.
Anna Mašátová 03.02.2021
Olaf Olafsonn z kapel Olaf Olafsonn and the Big Bad Trip, The A-Bomb a dalších, rozezněl novým projektem rotundu sv. Petra a Pavla na Budči. Popovídali jsme si s ním.
Ondra Helar 29.01.2021
Rudi Rus, dvoumetrový obr se sametovým, hlubokým hlasem, napsali s Pištou Vandalem z Čad knihu, která se otáčí kolem patnácti let metalu ve Slovenském rozhlase. Rozhovor.
Jarmo Diehl 26.01.2021
Organizace na pomoc závislým vydala benefiční kompilaci. Přispělo přes sto kapel, přispějete i vy? Rozhovor.
su 08.01.2021
Sochař a fotograf Richard Wentworth prohlásil, že cigaretová krabička, podpírající nohu od stolu může mít v sobě větší sílu než sochy Henryho Moorea... Rozhovor.
Michal Pařízek 08.01.2021
Její výstavu Evokativ vyhlásil britský deník The Guardian výstavou roku, většina snímků přitom vznikla před několika desítkami let. Talent a dílo Libuše Jarcovjákové v rozhovoru Michala Pařízka.
Maria Pyatkina 07.01.2021
Právě zážitky ze soudní síně, komunikace s orgány a návštěv milovaného v cele daly vzniknout projektu Aigel, který přinesl do ruského undergroundu nová ostrá témata.
Anna Mašátová 07.01.2021
Co přinesla letošní krize, co musí zvládat kapelník i jaký je stav bigbandové scény hodnotí v následujícícm rozhovoru kapelník Cotatcha Orchestra.