Články / Rozhovory

ex-presso: Jiří Giesl

ex-presso: Jiří Giesl

redakce | Články / Rozhovory | 30.01.2020

Jirku Giesla budete znát z kapel Dead Popes Company nebo The Finally, taky jste možná registrovali jeho bohulibé podnikatelské záměry. Coby šumperský patriot se nehodlá nikam stěhovat a vedle touhy oživovat historické centrum města činí i praktické kroky. Provozuje rodinnou kavárnu Pikola, k níž aktuálně přidružil vlastní pražírnu, pořádá koncerty, cestuje, aby viděl, pije, aby žil. Pročež byl tím povolaným, kdo má na starost i na svědomí kávu značky Full Moon, kterou si můžete koupit v našem e-shopu. Dobrá chuť, dobrá mysl.

Kolik kafe vypiješ denně?
Přestal jsem to počítat, protože lidi dost šokuje, když řekneš třeba osm, ale v průměru to bude osm až dvanáct šálků. Espresso i filtr. Tím, že si teď sami pražíme, tak toho piju víc, abych kontroloval kvalitu.

Jakou odrůdu kávy máš nejraději?
To asi neumím říct, protože když něco piju déle, tak jsem toho přepitej. Je to jako s hudbou, víme. Ale poslední dobou mě některé odrůdy a jejich způsob zpracování docela překvapily. Takže letos mě hodně baví odrůda Maragogype, která se vyznačuje mimo jiné fakt velkými zrnky.

Jaký způsob přípravy preferuješ?
Filtrovanou kávu rozhodně. Hrozně fajn se popíjí a není tak intenzivní jako espresso. Mám takový pondělní rituál, kdy piju jen filtrované kafe a nezapínám espresso mašinu.. Za den stihnu tři až čtyři velké šálky a většinou pokaždé zkouším jiné kafe z různých pražíren.

Proč bych měl chodit do kaváren, když si zrna můžu umlít a uvařit doma?
Za sociálním kontaktem, skvělým baristou, který je rád, že tě vidí, a zeptá se tě, jak se máš, nebo třeba naopak za kouskem klidu. Utéct do malé kavárny, kde tě nikdo nenajde a nemusíš naopak mluvit s nikým a jen si užíváš kafe a atmosféru místa. Nicméně do kavárny je podle mě super chodit na dobře připravené espresso, které si doma prostě neuděláš, pokud nejsi geek, který dá do vybavení desetitisíce. Doma si můžeš připravit skvělé filtrované kafe s poměrně levným vybavením.

Kde dělají nejlepší kávu?
Nikde. Takové místo neexistuje, protože neexistuje nejlepší káva.

Ve které kavárně ti je nejlépe?
Mám rád podniky, kde je spousta světla a dobře zvolený playlist. Odvíjí se to podle nálady. Pokud jdu sám, mám radši klidnější místa, ale pokud jdu s někým, nevadí mi rušný podnik, kde je hodně lidí, protože i to dělá zajímavou atmosféru. Každopádně mě poslední dobou baví třeba brněnský Friedrich, ale i klasiky jako Industra, pražská Ema, Onesip Coffee, Jazz Fresh Café v Olomouci. Ale ve spoustě kaváren jsem ještě nebyl, že jo… Neměl bych zapomenout na můj oblíbený espresso bar Tima Wendelboea v Oslu. Vlastně nevím proč, ale je super sedět tam venku na lavičce, pít skvělý kafe a koukat do ulice. No a svoji kavárnu mám teda taky fakt rád.

Potřebuje káva mléko a cukr?
Myslím, že ne. Pro mě je kombinace kávy a mléka dodnes nepochopitelná. Paradoxně mám hodně rád mléko, ale v kafi mi vůbec nesedí a je mi z toho špatně. Cukr je miláček spousty lidí. Mají na něm závislost, kterou si mnohdy nechtějí přiznat.

Nejlepší doplněk kávy?
Voda.

Je káva droga? A jestli není, čím je?
Je! Mě se teda extrémně nelíbí označení legální droga, ale vlastně to tak je.

Espresso, nebo filtr?
Ráno espresso, odpoledne filtr.

Info

web kavárny Pikola

foto © sumpersko.net

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

SF MINI aneb Není to jen o nás

Michaela Susedíková 11.05.2021

Zatímco pamětníci vzpomínají na Olomouc kvůli devadesátkovému klubu Nausea, dnes nabízí výživnou dramaturgii prostor SF MINI. Hovory nejen o kompilaci z rukou Coffee Breath Records.

Shina (Slnko Records): Hudbu treba hnojiť a polievať

Kateřina Cumin 29.04.2021

Dnes, po dvaceti letech fungování, má Slnko Records ve stáji umělce několika generací a všech žánrů, za všechny jmenujme Modré hory, Katarzii, Bad Karma Boy nebo Janu Kirschner. Rozhovor.

Magdalena Müllerová (Kreativní Evropa): Budoucnost je ve spolupráci

Michal Pařízek, mxm 26.04.2021

O nutnosti spolupracovat, důležitosti přípravy jednotlivých projektů, grantové politice na státní i evropské úrovni a o tom, že opravdu nestačí jen setřít prach z vitríny.

Tiziano Popoli: Důležité věci se naštěstí často vrací

Michal Pařízek 19.04.2021

Tiziano Popoli o cyklech popkultury, které se v některých případech naštěstí vrací, kino jako zdroji inspirace nebo zhudebněnému daňovému přiznání.

Magdaléna Petráková (Luhovaný Vincent): Na dovolenou do svého města

Jiří Přivřel, mxm 13.04.2021

Jedinečné kulisy scénografů Dušana Jurkoviče a Bohuslava Fuchse, pečlivě připravený program a místní Vincentka jako životabudič. Festival Luhovaný Vincent letos bez nánosu.

Jakub Němeček (Aerovod): Zažíváme nejlepší momentum

Jarmo Diehl 29.03.2021

Ptáme se dramaturga Jakuba Němečka na bující popularitu videotéky Aerovod. Ale dotkneme se i věcí obecných.

Běla Čurlinová, Ricardo Delfino (Top RoofTop fest): Sedět se založenýma rukama doma nám moc nejde

redakce 27.03.2021

Jaké je pozadí příprav uměleckého klání v době, kdy i na procházku můžeme jen na hranici okresu? Rozhovor.

Martin Opatrný (Ledoborci Kultury): Jsme na začátku plavby

mxm, su 23.03.2021

V době zamrzlého kulturního dění se spolek snaží prorážet cesty interpretům a zavřeným klubům formou benefičních streamů na výjimečných místech. Rozhovor.

Punctum: Nebrať folklór ako zakonzervovanú formu s nánosom nacionalistického pátosu

mxm 16.03.2021

Rozhovor s tvůrci jedinečné kompilace, propojující experimentální elektroniku se slovenským folklórem. Punctum, Punctum Tapes, krásovka.

Zuzana Novotová Godálová (Nástupiště 1-12): Vychovávaní novej generácie

mxm 15.03.2021

Občanské sdružení Nástupište 1-12 funguje přímo v centru slovenského maloměsta, pod autobusovým nástupištěm. Unikátní prostor? Ano! Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace