Články / Rozhovory

Mutanti hledaj východisko: Když to dáš na tři sta procent, je to vždycky dobře

Mutanti hledaj východisko: Když to dáš na tři sta procent, je to vždycky dobře

Václav Valtr | Články / Rozhovory | 09.01.2023

Fanouškům alternativního rapu není třeba pražské duo Mutanti hledaj východisko nikterak dlouze představovat. Díky řadě virálních videí se dostali do širšího povědomí a jejich osobitá směs humoru a neúprosné flow s neotřelou produkcí už dala vzniknout slušné fanouškovské základně. O tvorbě, nesmyslech, ale i trapnosti měli jak Jirka Konvalinka, tak Honza Vejražka hodně co říct.

Máte za sebou několik virálních záležitostí, jako je Klimeš nebo Čau čau čau. Baví vás ty tracky hrát a baví vás, jak na ně lidi reagují? Nebo už vás to trochu štve?
Honza: Máme to docela dobře postavený na konci setu. Baví mě, že ty lidi to znaj a čekaj na to, ale musej se k tomu prokousat a nedostanou to zadarmo. Víc nás štvala Diskotéka, to je takovej infantilní song.

Jirka: Tyhlety songy, který se v našem písečku chytly, pro nás jakoby přebily vládu Diskotéky, takže je to v pohodě.

Honza: Taky si ty songy pořád ještě vohráváme a cejtíme, že se to furt dál posouvá při živý produkci.

Když poslouchám vaše věci, cejtim tam balanc mezi věcma, který jsou míněný vážně, mají přesah a nějak se člověka dotknou, a totálníma nesmyslama a srandičkama.
Jirka: Já si myslím, že o tom víme a že je to záměr. Myslim, že jsme schopný relativně svobodně chodit po takový hraně a občas se stanou píčovny, že koukáme, co to je. To je pro nás zajímavý. Ale doufám, že umíme odhadnout míru, aby nic nebylo úplně moc, abychom my nebyli moc a nekázali o tom, co má jak bejt.

Honza: Bejt na hraně je klíč k celý existenci. Všechno je hrozně v pohybu. Balanc mě baví, tak to má bejt.

Jirka: Strašně vážný věci spojený s píčovinama, to jsme v podstatě my. To je můj život.

Řekli jste si někdy, ať už při živým vystoupení, nebo při nahrávání, že už je to moc jedním směrem, co do vážnosti, resp. co do nesmyslů?
Honza: Občas trochu bojujem spolu. Já nebo Jirka máme nějakou vizi a říkáme si – tohle jako vážně? Házet to takhle? Ale zároveň věříme tomu, že když to dáš v uvozovkách „upřímně“, fakt jako napáleně, na tři sta procent, tak je to vždycky dobře. A vždycky z toho vyleze dobrá věc nebo to aspoň něco udělá.

Jirka: Taky když máme song, u kterýho hrozí, že je to fakt úplná kravina, tak je zajímavý zjistit, co to udělá, když ji člověk zahraje naživo. To se nám občas stane. Třeba u songu Feťáctví. Teďka nám to už přijde v pohodě, ale ze začátku jsme moc nevěděli..

Honza: Záleží taky, kde hraješ.

Jirka: Přesně, někdy to není v pohodě na daným místě a cejtíš z lidí takový: „Aha, tak to seš hodně divnej, jestli tohle děláš.“ Zpětně to hodnotíme, něco uberem, něco přidáme.

Honza: Já měl taky spoustu textů v šuplíku a songy jako třeba Barely jsou z období, kterým si každej projde, rebelství a tak. Teď už jsme starší a už to tak nejedem. Teď spíš děláme songy tak, že Jirka nejdřív udělá beat, řekneme si nějaký téma a já to napíšu přímo do beatu. Předtím jsem toho měl milión a nějak jsme to všechno vyblili.

Jirka: Teď už je to pomalejší.

Honza: Pomalejší, fotrácký. Už se nechceš ráchat ve zlejch věcech, víš, že to lidi moc nechtěj.


Jakou roli hraje ve vašem tvůrčím procesu a hraní trapnost?
Jirka: Já se snažím nebát bejt trapnej. Když člověk hrdinně vstoupí do hoven a projde si jima, tak velmi rychle vidí, jestli je to trapný, nebo je vlastně dobrý bejt naivní, obnaženej, trochu debil, ale přímej a opravdovej. Snažím se nebát se trapnosti, ale když se v reálu stane, že jsem trapnej, tak samozřejmě z toho uplně rád nejsem.

Honza: Nechceš bejt trapnej.

Jirka: Ale je lepší tu věc udělat, než jí neudělat, protože se bojíš, že to bude trapný.

Honza: Jak malinko rostem a máme za sebou nějaký ty lidi, který řikaj, že je to baví, tak tu trapnost už nemáš, protože je to ověřený a vidíš, že to funguje. To už nejsou ty začátky, kdy si říkáš: „Jsem tady dobře, jsem tady špatně?“ Už tomu věříš a zároveň cejtíš, že jsou za tím nějaký „skills“, v uvozovkách.

Takže tomu věříte?
Jirka: Tomu, co děláme? Jo jasně, jinak bychom to nedělali. Leda pak pro peníze, samozřejmě.

Honza: Někdy si můžeš přijít trochu nepatřičně, občas se stane, že lidi koukaj a řikaj si „Co to jako je?“, ale neděje se to už tolik.

Jirka: Mě baví, když seriózní věci vzniknou ze zdánlivý blbosti. Koukáš na úplnej nesmysl a pak z toho najednou nečekaně vyleze něco hlubokýho, něžnýho nebo jemnýho, skrz nějakou úplnou píčovinu. Jsem rád, když v naší muzice něco takovýho je. Ne vždycky se to zadaří. Někdy to vypadá jako blbost, přijdeš blíž a zjistíš – jo, je to fakt blbost.

Info

Živě:
Mutanti hledaj východisko v planetáriu 2
16. + 17. 1. 2023 20:00
Planetárium Praha, Praha
Fb událost

Mutanti hledaj východisko
3. 2. 2023 20:00
Planetárium Ostrava, Ostrava
Fb událost

Mutanti hledaj východisko
6. 2. 2023 19:30
Hvězdárna Brno, Brno
web akce

foto © se svolením Mutantů hledajících východisko

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace