Články / Rozhovory

Robert Finley: Nejlepší cvičení je tanec

Robert Finley: Nejlepší cvičení je tanec

Jiří V. Matýsek | Články / Rozhovory | 08.11.2023

Robert Finley odstartoval kariéru profesionálního muzikanta až hluboce po šedesátce. A letos je jedním z největších jmen šumperského festivalu Blues Alive. Do podhůří Jeseníků míří z Louisiany vyzbrojený novou deskou Black Bayou, na níž se opět podílel Dan Auerbach z The Black Keys, tentokrát se k nim přidal i jeho kapelní souputník Patrick Carney. V telefonickém hovoru přes oceán jsme si povídali nejen o desce, došlo i na to, do jaké míry je pravdivý slogan jedné z Finleyho písní, a bavili jsme se i o tělesném cvičení.

Roberte, jak se dneska máte? Máte hodně rozhovorů, nebo jsem jediný?
Je to dobré. A jediný nejsi, dneska je to jeden za druhým.

Rád si povídáte s novináři?
Je to dobré pro moje fanoušky, když chtějí vědět, co se děje nového. A někdy ti to může přitáhnou nové posluchače. Takže s tím nemám problém. Holt, když jsi v zábavním byznysu, patří to k tomu.

Za pár dní hrajete v České republice, v Šumperku. Těšíte se?
Je dobré být zase na cestách a hrát pro lidi. Těším se, až budu zase cestovat.

V jedné své písni říkáte, že věk nic neznamená. Vážně je to tak?
Jo, je to tak! Je mi šedesát devět a jsem na vrcholu kariéry. Někdy lidi vystartujou moc rychle a pak jdou do důchodu. A když jsi v důchodu, můžeš se nudit. Vždycky jsem měl sny, kterých jsem chtěl dosáhnout, a teď to mám. Ti, co opouští rozehranou hru, nevyhrávají. Musíš zůstat na palubě a soustředěný.

Kde berete energii, abyste dokázal ve svém věku zvládnout koncerty? Je to hudba samotná? Nebo publikum?
Netuším. Jde o to, že nejlepší je tanec. Je to svým způsobem cvičení. Ty tancuješ, a když je to chytlavé, lidi se roztančí taky. Dává jim to energii. Každý se chce hýbat, každý má najednou skvělý pocit, na hodinu nebo jak dlouho set trvá. Dokáže to léčit. Někdy úplně zapomeneš na problémy, které máš.

Četl jsem, že jste byl vychován přísným otcem, který doma nedovoloval jinou hudbu než gospel. Jak jste se dostal k další muzice, blues, rock’n’rollu?
V armádě jsem zjistil, že není nic špatného na tom zpívat blues. Teď, když jsem starší, jsem došel k tomu, že jediný rozdíl mezi gospelem a blues je volba slov. Když zazpíváš „I Love you, Jesus“, je to gospel. Když „I Love you, baby“, je to blues. Ale muzika je to v zásadě stejná.

Kdy vás napadlo, že chcete být muzikant?
Co si pamatuju, tak jsem vždycky miloval zvuk kytary. A vždycky jsem na jednu chtěl hrát. Napřed jsem si ji půjčoval od kamaráda, v deseti letech jsem si koupil první. Od té doby jsem bez ní nebyl. Vždycky jsem hrával v místních kostelech, zpíval tam, kde potřebovali zpěváka.

Objevil jste se dokonce v televizní soutěži America's Got Talent. Jak se to seběhlo?
To vymyslel můj manažer, měl pocit, že to je dobrý nápad. Tak jsem se chopil příležitosti.


Přemýšlíte někdy nad tím, že jste měl svou kariéru bluesové hvězdy začít dříve?
Ne, vůbec. Nikdy jsem toho nelitoval. V mém věku je to jako lék, neberu žádné prášky, jenom medituju. Dává mi to prostor hlavě, aby mohla někam ulétnout. Stejně jako se musí pít voda, já mám blues. Ale asi to není univerzální, co vyhovuje jednomu, nemusí vyhovovat druhému.

Když máte blues, nepotřebujete prášky.
Jo. A taky tanec. To je nejlepší cvičení, když tancuješ, každý sval v těle se pohybuje. Mění se i výraz tváře, doopravdy.

Jaká je spolupráce s producentem Danem Aurbachem z The Black Keys?
Nikdy jsme neměli žádnou neshodu. Vždycky to zkusíme oběma způsoby, tím mým i tím jeho. Tak to děláme. Musíš mít otevřenou mysl. Co se mi na Danovi líbí, je jeho přístup v duchu „udělej to po svém“. Nenutí tě do věcí, které dělat nechceš. Je skvělé pracovat svobodně a být prostě tím, kým jsi.

Vyšlo vám nové album Black Bayou. Jste na něj hrdý?
Jo, strašně moc. Myslím, že se nám na něj podařilo nahrát pár opravdu dobrých věcí. A těším na to, až se s touhle partou vrátím do studia.

Myslíte si, že by vám tahle deska mohla vynést Cenu Grammy? Říkal jste, že už by si to zasloužila ta předchozí, Sharecropper’s Son, ale to nedopadlo.
Jo, určitě by měla!

Info

Blues Alive
16.–18. 11. 2023 Dům kultury, Šumperk
web festivalu

foto © se souhlasem Blues Alive

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Maxl Walmsley-Pledl (Klangphonics): Sociální sítě jsou požehnání i prokletí

Filip Peloušek 10.07.2024

S kytaristou a hlasem Klangphonics Maxlem jsme se bavili o sociálních sítích, hře na alpský roh nebo o hraní na parkovišti.

Mike Kerr (Royal Blood): Že potřebujeme alkohol, abysme byli kreativní, je největší lež

Kristina Kratochvilová 09.07.2024

S frontmanem Mikem Kerrem z britského rockového dua jsme si před čtvrtečním koncertem popovídali o jeho hudebních začátcích, o boji s impostor syndromem, o cestě ke střízlivosti a tipy na…

Malcuth & Facutum: Jít tou těžší cestou

Viktor Hanačík 07.07.2024

Na konci minulého roku jim vyšlo album Alter, a to na americkém labelu Vale, s mezinárodními hosty i ohlasy. Rozhovor.

Prouza: Demo 1994 je kompletní Hampelovina

Štěpán Bolf (A.M.180) 27.06.2024

Na jedné z populárních streamovacích platforem se zničehonic objevilo demo třetí, nedokončené a nepojmenované desky Prouzy. Jak se to stalo a co bude dál? Rozhovor.

Anthony Béard, Benoît Lecomte (Ni): Hledání svatého riffu

Dominik Polívka 26.06.2024

Jejich hudba je útočná, podvratná, ale i náladová a poutavá. Nadsázka a hravost v surrealisticky progresivním běsnění není pouze prvoplánovým pozlátkem. Rozhovor, Pohoda.

Julien Racine: Hudba vzniká skoro vždycky v izolaci / Music is created almost always in isolation

Filip Hastík 24.06.2024

V rozhovoru probíráme pozadí vzniku aktuální desky a Julienovy práce obecně, vztah k Česku a také bohaté budoucí plány producenta současné experimentální elektroniky.

Petra Hradilová (Czech Music Crossroads): Pro mě to není jen práce

Mariia Smirnova 18.06.2024

To nejlepší ze světa world music, jazzu a alternativy můžete nasávat už za pár dnů v ostravském domě kultury Poklad a na koncertech pod širým nebem na Alšově náměstí. Rozhovor.

Marin Lalić (Bear Stone): Všetko je veľmi uvoľnené a bez stresu

Lucia Banáková 11.06.2024

Chorvátsky prírodný i festivalový unikát pre priaznivcov stoner a psychedelického rocku. Interview.

Pořadatelská: Tomáš Vobořil (Marienbad Film Festival)

Viktor Palák 07.06.2024

Co čekat od letošního ročníku již zavedené přehlídky v Mariánských Lázních? Svůj ideální festivalový den – a mnohem víc – vykresluje programový ředitel festivalu.

Randy Armstrong (Red): Plán B neexistuje

Dan Sywala 06.06.2024

Od té doby vydali dalších sedm alb, neměli žádné velké excesy, i když se jim nevyhnuly ani hodně mizerné dny, včetně jednoho pražského. Rozhovor.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace