Články / Reporty

Akusmonická mystéria v podzemí Brna (The Virtual Vienna Acousmonium)

Akusmonická mystéria v podzemí Brna (The Virtual Vienna Acousmonium)

Viktor Hanačík | Články / Reporty | 06.11.2023

Scházíme spolu s dalšími patnácti mladými lidmi dolů po točitých schodech do starého vodojemu. Ve středu rozsáhlé nádrže se nachází pár židlí, okolo v několika řadách mezi klenboví a stíny je umístěna soustava rozličných reproduktorů, umístěných ze všech stran i nad hlavami. Z ticha se probouzí hlasy s proměnlivou délkou zvukových trajektorií. První sonická lahůdka druhého ročníku festivalu Sonda slibovala novou dimenzi poslechačské zkušenosti, umocněné akustikou netradičního prostoru. Mladý festival, za nímž stojí Jiří Y. Suchánek a Jan Lichý, si klade za cíl rozšířit obzory skrze progresivní interdisciplinární přístup, stírat hranice mezi experimentální elektronickou a akademickou „scénou“.

Do Brna přijeli vídeňský skladatel akusmatické hudby Thomas Gorbach s mexickým kolegou Enriquem Mendosou, aby představili světovou premiéru projektu Virtual Vienna Acousmonium, který kombinuje multikanálový audiosystém s otevřenými binaurálními sluchátky. Dohromady deset hodinových bloků vybrané hudby, v nichž nechyběly skladby obou zmíněných, pak Annete Vande Gorne a Françoise Baylea, vynálezce a průkopníka prostorové akusmatické hudby. To je forma elektroakustické hudby, která je komponována speciálně pro prezentaci pomocí reproduktorů. Akusmonium je pak, zjednodušeně řečeno, orchestr z reproduktorů.

Skladby reflektují četná témata lidského hlasu jako média, stojí na zvucích různých civilizací a kultur, fenoménu paranoii a zneklidňujících sluchových halucinacích. Precizně odstiňované ozvěny se hrouží do archetypálních vzorců, vznikají amalgámy různých zvukových kvalit, podporující svazky a kontrasty v plasticitě vnímání. Posluchač má pocit pokusného sonického králíka pohrouženého v centru frekvencí, kdy sluchovody prochází iniciačním obřadem za hranicí každodenního vnímání. Organizačně jde o skvělé zpřístupnění jinak akademické sféry a další technický úspěch pro tým Sondy, jejíž hlavní program, plný výrazných postav světové experimentální scény, startuje v brněnském planetáriu 11. listopadu.

„Jako mystérium poslechu,“ popisuje akusmonium François Bayle, klíčová postava hudební historie 20. staletí. Myšlenku přibližuje i Gorbach, spoluautor projektu: „Šlo nám o to přivést něco technologicky velmi nového a vytvořit vícevrstvé zvukové pole.“ Ojedinělý posluchačský zážitek byl místy až bolestně štěpivý, vedoucí k radikálnímu diskomfortu a odosobnění, přesto přinesl řadu intelektuálních podnětů. Současný zůstává ale zejména v tom, že zpochybňuje vzorce vnímání a rozšiřuje tvůrčí potenciál pomocí pokročilé zvukové difúze, kdy skladatel vytváří pohyby zvukových mas a tvaruje prostorovou dynamiku.

Náročnější posluchače zmlsané špičkovým postklubovým soundem a vícekanálovými efekty ke zjevení patrně nepřivedl, to spíše k mírně zvědavé, postupné levitaci bdělého stavu vědomí. I to stačí k prorůstání se zvukem.

Info

Sonda 2023: The Virtual Vienna Acousmonium
3.-4. 11. 2023 Vodojemy na Žlutém kopci, Brno

foto © Viktor Hanačík

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Monkey Week 2023: Jako doma

Michal Pařízek 29.11.2023

Vizuální charakteristika jubilejního patnáctého ročníku byla ve znamení jakéhosi obřího flipperu, což se záhy ukázalo jako nadmíru příhodné.

Down in the past (Mando Diao)

Eva Karpilovská 28.11.2023

V půlce koncertu skupina opustila podium, aby se vrátila k upravenému, akustickému setupu, kterým se opravdu přenesli do dob před rock’n’rollem. Long Before the Rock’n’roll.

Nepřestávám vrhat stín (WWW Neurobeat)

Tomáš Jančík 26.11.2023

Absolutní zapálení a smysl pro detail je vidět i ve chvíli, kdy raperovi na moment vypadne text – žádná nejistota, ve vteřině nastupuje freestyle.

Tired of life, start over (Blank Banshee)

Dominik Polívka 26.11.2023

Holubice, Macintosh a řecké sloupy. Procházím estetiku videí kanadského producenta Patrika Driscolla. Vše v dřevní kvalitě 3D modelů z počátku milénia.

Tanec v krajině snů (Jaga Jazzist)

Kryštof Kočtář 24.11.2023

Laťku norští hudebníci nasadili dost vysoko hned ze startu, avšak euforická cesta do cíle se nesla v jejím neustálém navyšování a překračování.

Chvála ozubeným kolesům i vesmírným potulkám (Laibach)

Michal Smrčina 23.11.2023

Kdo by se nebál do Divadla Hybernie? Toto místo si příliš nespojuji s kapelami typu Laibach...

Nebuďme zdvořilí (Laurie Anderson with Sexmob)

Lukáš Grygar 22.11.2023

Když došlo na O Superman, nebudu lhát, že mě nedojala – slyšet naživo basový nájezd doprovázející „so hold me, mom“ je samozřejmě chvilka do památníčku.

Stále silnější deprese (Blues Alive)

Jiří V. Matýsek 21.11.2023

Post-festivalová deprese bude po letošním Blues Alive tak nějak silnější. Všechno si prostě sedlo.

S kladivem a empatií (Yaeji)

Ondřej Pěkný 18.11.2023

A pak se na scéně objevuje kladivo. S topůrkem barvy magenta, jiným, než dvě výše zmiňovaná. Jsou tedy tři? Jedno se transformovalo?

Všichni jsme tu kámoši (Shame)

Filip Peloušek 15.11.2023

Když se o pár měsíců později blížím šlehaný štiplavým podzimním větrem přes Hlávkův most k Fuchsu, mám tušení, že tentokrát dostanu trochu jiný druh zážitku.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace