Miroslav Ondřejíček | Články / Recenze | 11.01.2016
Na prednej strane bookletu sa čosi plaví lesom obklopeným bystrinou. Batoľa leží na pneumatike obalenej alobalom, kusmi lepiacej pásky a PET fľašami. Ak sa máme baviť v rámci slovenskej muziky, je celkom jasné, že pôvodne martinská kapela Čisté Tvary musela vydať nový album. Je tretí v poradí a volá sa Zem nás chce čistých.
S ohľadom na súdržnosť celku je novinka pokračovaním odkazu ich skvelého predošlého albumu Rita von Anarchia (2008). Neprehliadnuteľnou je zmena v rámci stavby a gradácie skladieb, lebo početná nástrojová výbava, ktorú priniesol nový člen Oskar Rózsa, nedáva iné možnosti. Tvrdiť, že by táto spolupráca bola novou, nemožno, lebo práve Rózsa produkoval oba predchádzajúce dosky Čistých Tvarov. Zem nás chce čistých je dokonalý produkt so všetkým, čo by k tomu malo patriť. Úžasný booklet a kvantum hudobných dôkazov o zralosti kapely, s ktorou ste dospievali.
Na novinke stoja celkom rovnocenne energická poloha plná gitarovej priamočiarosti s miestami až akustickou rozvážnosťou. Prienikom oboch polôh sú elektronicky analógové gradácie a štandardne zvláštne texty Juraja Péča. Hudobne vytŕča niekoľko nenápadných vrcholov. Úvodná Plameň Ktorý Dýcham, kde sa odkaz Muse nezdá ani v roku 2015 až tak mŕtvy. Trojka Oblohy Iných Časov prekvapuje v závere, kedy sa jej do pokoja vkradne vocoderom upravený hlas, aby si siedma Lavíny vystačila s čisto baladickým prevedením. Kvôli prízemnosti hudobného povedomia materinskej hrudy nemožno očakávať, že by sa Čistým Tvarom podarilo doma zrazu zásadne preraziť. Ich veľkou šancou ostáva využiť prítomnosť „Sigur Rós syndrómu“, kedy by použitá slovenčina nemusela byť až tak problematickou ani pre zahraničné publikum. Zem nás chce čistých je v rámci hudobného vývoja kapely ten najmelancholickejší počin a zároveň ten s najvyššou možnou mierou neobohrania sa.
Čisté Tvary boli a vždy aj budú v prvom rade špecificky bizarnou rockovou kapelou. To, že v prípade albumu Zem nás chce čistých použili nebývalé množstvo syntetizátorov či hammondu je len aktuálny stav a v ich prípade to znamená jediné - presne takto ich už nikdy v budúcnosti nebudeme počuť.
Čisté Tvary - Zem nás chce čistých (Slnko Records, 2015)
www.cistetvary.sk
Veronika Tichá 15.05.2022
Přestože jsou texty poměrně negativní, nevyzařuje z nich beznaděj, ale všechny emoce se dostávají ven a nebojí se být divoké, průbojné a drsné.
Michal Pařízek 08.05.2022
Theon Cross je členem Sons of Kemet nebo Seed Ensemble, v posledních letech shodně nominovaných na Mercury Prize, spolupracuje s Nubyí Garcia, Mosesem Boydem nebo rapperem Kanem.
Michal Pařízek 26.04.2022
Dionysus působí zcela jinak, aniž by Lisa Gerrard a Brendan Perry, jehož podivuhodné zájmy a potěšení jsou za nahrávkou cítit zejména, ztratili cokoli ze svého umu, stylu nebo elegance.
Tomáš Kouřil 19.04.2022
S novou nahrávkou vytanou vzpomínky na druhou půli nultých let. Sociální sítě neexistovaly, na koncerty se chodívalo na kapely, ale i jen tak potlachat...
Filip Švantner 11.04.2022
Helms Alee... To nie je len nostalgia za skvelým katalógom Hydra Head a za časmi, keď hardcoreové kapely zo Seattlu vydávali jeden nadčasový album za druhým.
Jiří V. Matýsek 02.04.2022
Hvězdná pěchota je klasika, kterou překryla její filmová adaptace, a nové vydání nakladatelství Argo ji tak u nás může vrátit do oběhu.
Jiří Přivřel 01.04.2022
Hudební inspirace řekou jako omílané téma? V tomto případě to rozhodně neplatí.
Ema Klubisová 17.03.2022
Na prvý pohľad pôsobí Glitch Princess ako syntéza ranej tvorby Grimes, estetiky Chromatics a minimalistickej výpravnosti ambientu.
Veronika Tichá 15.03.2022
VDYD vydávají první album s názvem Carousel a s ním novou nálož zasněných kytarových riffů a jemných melodií s texty plnými nostalgie, smutku, ale i radosti a naděje.
Eva Mrázková 09.03.2022
Něžnost, intimita, ale také odhodlanost a rozjímání nad věcmi, které už nikdy nebudou jako dřív. To vytváří atmosféru provázející sólový debut Observatory od Aeon Station.