Články / Reporty

Když máš v Centrálu orchestr… (Jazz Goes to Town)

Když máš v Centrálu orchestr… (Jazz Goes to Town)

Jiří V. Matýsek | Články / Reporty | 16.10.2023

… nesou se Hradcem jazzové vlny radosti. Znělka z takřka kultovních Chalupářů se mi vznášela v hlavě po oba zbývající večery festivalu Jazz Goes to Town, když jsem, usazen v pohodlnou sedačku Bio Central, naslouchal početným ansámblům, jež si pořadatelé nechali na finále. A vlny radosti, toliko podtitul letošního ročníku, to většinou byly. V pátek i v sobotu se podařilo najít vyváženou cestu mezi posluchačskou náročností a přístupností – samozřejmě bez ztráty umělecké kvality.

Marek Pospieszalski Oktet přivezli svébytnou poctu vybraným polským skladatelům dvacátého století. Jejich poklona jménům jako Kazimierz Serocki, Bogusław Schaeffer, Zbigniew Rudziński, Zygmunt Krauze a dalším byla svérázná, propojovala improvizaci i elektroniku a celek spíše pracoval s destrukcí. Hudební moderna viděná optikou rezignující na fixně dané formy, melodii, rytmus, koláž zvuků, hlukových ploch i jen zhruba načrtnutých útržků, vzápětí znovu destruovaných.

Kýžené zklidnění po tomto pekle – míněno v dobrém, byl to skutečně zážitek, který se zapomíná jen velmi těžko – přišli na řadu Concept Art Orchestra. Nadžánrové těleso, v němž se potkávají špičkoví domácí jazzoví hráči, ale i smyčcové kvarteto, přivezlo program nazvaný Music for Lights And Shadows, který s muzikanty nacvičil (a klíčové pasáže také zkomponoval) norský skladatel Helge Sunde. Páteř programu, který doprovázely národotvorné fotografie na plátně, tvořila jeho trojdílná kompozice Abandoned Houses, do které byly vnořeny kompozice členů orchestru. Z celkem jedenácti skladeb zazněly zhruba dvě třetiny, včetně elektronické The Return Tomáše Sýkory nebo jemné Father and Child Jana Jiruchy. Hudba, a myslím, že za to nemohly pouze zmíněné fotografie, odrážely chlad i samotu severské přírody a malovala bohatě probarvené hudební imprese, uklidňující, pozvolna plynoucí, ale i nevyzpytatelně divoké. Celý program zazní celkem čtyřikrát – před Hradcem to bylo v Praze a v Brně, sestavu čeká ještě koncert v Oslu. Věřím ale, a doufám, že vznikne i záznam, protože to bylo překrásné.


fotogalerie z koncertu najdete tady a tu

Úvod finálového večera patřil již tradičnímu rezidenčnímu projektu A Shape of Jazz to Come. V něm organizátoři každoročně propojí skupinu muzikantů a nechají je v průběhu několika dnů napsat a nazkoušet vlastní materiál. Tentokrát se v něm potkaly mladé, ale nesmírně výrazné domácí osobnosti soudobého jazzu Kristýna Švihálková (melodické bicí nástroje, perkuse), Ian Mikyska (strunné a dechové nástroje), Štěpán Janoušek (trombon, zpěv), Jan Pudlák (klavír, klávesové nástroje) a sestavu doplnila na poslední chvíli saxofonistka Amalie Dahl z Norska. Jakkoliv byly mnohé pasáže zhruba hodinové kompozice muzikantskou parádou, která sršela nápady, v hlukových partiích zvítězil samoúčel a jistá bezradnost.

Jakkoliv je ošemetné v jazzu, který je už z podstaty typický přeléváním muzikantů z jednoho projektu do druhého a mnohdy jen krátkodechou spoluprací, použít označení superskupina, čtrnáctihlavý band Trondheim Jazz Orchestra by to vystihlo docela přesně. Každý z muzikantů je ve své severské domovině (Norsko, Švédsko, Dánsko) členem natolik výrazných uskupení, že by se v rolích hlavních hvězd festivalu zaskvěli rovněž. V čele skupiny, která zaujala už tím, že dopředu postavila dvojici bubeníků a dechová sekce obsadila až zadní linii, stojí kontrabasista Ole Morten Vågan. Ten je i autorem repertoáru z alba Plastic Wave, které tvořilo jádro programu. A bylo to skvělé, fantastické, bez přehánění jeden z nejlepších žánrových setů, kterých jsem byl kdy svědkem. Obrovská energie, instrumentální výkony, kreativita i všeprostupující chemie mezi hráči, moment společného tvoření otištěný do improvizovaných pasáží, ale i pevné vedení a řád. Vše do sebe organicky zanořené, bytostně současné, a uctivé k hudební minulosti.

Jazz Goes to Town je těsně před branami velkých kulatin, v příštím roce oslaví třicetiny. Už letošní ročník byl plný českých premiér, a hlavně velkých jmen. Dramaturgie drží krok s dobou a obohacuje a vychovává svoje posluchače a rozšiřuje jim obzory – a nemá na ně vůbec nízké nároky. Doufám, že se budu moci obohatit zase příští rok.

Info

Jazz Goest to Town
10.-14. 10. 2023 Hradec Králové

foto © Lukáš Veselý

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Čočkový dortík (Blixa Bargeld & Teho Teardo)

Viktor Palák 08.12.2024

Střih, více než deset let poté vyprodávají oba hudebníci Archu a koncert znovu začíná Bargeldovým žlučovitým máváním směrem ke zvukaři, který nejprve nemá svůj den.

Predĺžený víkend sónických rituálov (Next Festival 2024)

Richard Michalik 03.12.2024

Hudba dokáže otvárať nové perspektívy, ktoré neustále potrebujeme ohýbať, a NEXT si je toho veľmi dobre vedomý. Report.

Andalusian Crush (Monkey Week 2024)

Michal Pařízek 30.11.2024

Sevilla. Město plné barev, chutí a života, vonící po všudypřítomných pomerančích. Tamní showcase festival se svému městu podobá...

Sonické prostory ve světle minimalismu (Sonda 2024)

Viktor Hanačík 28.11.2024

Bylo to na hraně mozkové kapacity, hrozilo smyslové přetížení a nevolnost. Být snímek kratší, získal by si zřejmě pozitivnější přijetí, bez nežádoucích somatických následků.

Chvilky transcendence (Roomful of Teeth)

Jan Starý 20.11.2024

Mnohokrát oceněné těleso, ze kterého vyšla také hvězdná skladatelka Caroline Shaw, se představilo u nás vůbec poprvé a očekávání potvrdila i vyprodaná kapacita.

Postřehy v modré (Blues Alive 2024)

Jiří V. Matýsek 19.11.2024

„Blues je umírající žánr,“ řekl mi v rozhovoru před osmadvacátým ročníkem festivalu Blues Alive jeho booker a majitel Štěpán Suchochleb... Jak se to vezme.

Jenny chce byť strojom (Jenny Hval)

Ema Klubisová 19.11.2024

I Want to Be a Machine nie je o performance a ukážke jej novej hudby. Pozýva nás bližšie, k svojim mentálnym pochodom, chybám počas písania a myšlienkovým odbočkám.

Pohleďte, krásný, raněný démon (Current 93)

Viktor Palák 18.11.2024

Tibet coby bosý Peter Pan morfující v maniakálního kata nás v Praze prováděl odvrácenou stranou anglického venkova i dojímal vzpomínkou na zemřelé.

Co to všechno stojí (Anki)

Filip Peloušek 17.11.2024

Je to sotva pár dnů, co jsem dočetl Piko Apoleny Rychlíkové a Pavla Šplíchala, to mi ještě nedocházelo, jak potřebný kontext mi dodává ke křtu jedné z nejzásadnějších desek letošního…

Temný půvab rapové poezie (Moor Mother & billy woods)

Viktor Hanačík 07.11.2024

Oba pojí čtyři roky staré album Brass, cit pro ponuřejší vyprávění, jazz-rapové podhoubí a kontrasty z afroamerické historie... A na dlouhém baru La Fabriky mají zemité Primitivo.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace