Články / Reporty

Kterak pán loutny Jozef van Wissem očaroval Olomouc

Kterak pán loutny Jozef van Wissem očaroval Olomouc

Shaqualyck | Články / Reporty | 10.02.2017

Dřevěné tělo, krk a struny, ale kytara to není… Odpověď pro všechny, kterým se sitár zdá moc etno a prostá španělka zase málo sexy. Intimita, křehkost, akordy. Do srdce hanácké metropole dorazil holandský trubadúr Jozef van Wissem.

„Loutna - hudební nástroj strunný drnkací. Dvoudílná (víko a dno) rezonanční skříň oválného tvaru má uprostřed okrouhlý výřez, který byl zvláště u starých nástrojů řezbářsky zdoben. Široký krk s hmatníkem je rozdělen pražci a v horní části je zalomen. Loutna netvoří žádný všeobecně závazný a typově vyhraněný model. Co se pro pojmenování jednotlivých typů zdá podstatné, je především ladění a počet strun, pro jejich zdvojení zvaných sbory. Vznikla pravděpodobně v Mezopotámii, hrálo se na ni již kolem roku 2000 př. n. l. Byla nazývána královnou všech hudebních nástrojů a největšímu rozkvětu se těšila od 15. do 17. století.“ Tolik teorie.

U někoho snad může letitý instrument evokovat obskurní archiválii, pro tajemného rodáka z Maastrichtu však loutna symbolizuje způsob, jak zlomit prokletí nelidsky zrychlené každodennosti nového tisíciletí. Přirozeně, zapáleně, bez kompromisů. Dýňovité tělo se zdvojenými strunami nepředstavuje pro zádumčivého čaroděje jen stylový artefakt, je pro něj uměleckou výzvou a v neposlední řadě též nevyčerpatelným zdrojem inspirace. Jeho skladby nejsou pseudobarokní vějičkou pro dějepisce, nejde o rigidní etudy z let dávno minulých. Van Wissemova „nová klasika“ zní až nečekaně současně a nenuceně otevírá bránu do světa nespoutané imaginace mimo čas a prostor. Stačí nanést a nechat působit. Ač prosta moderních technologií, dovede si jeho hudba krom zkušených posluchačů suverénně získat i pozornost roztěkané omladiny. Navzdory trendům i svéhlavé nadžánrovosti. Není to folk, ani retro-popová avantgarda, tahle muzika do škatulek nesedí. Krom toho, pádnější a smysluplnější kontrast s elektronickou scénou byste hledali stěží.

fotogalerie z koncertu zde

Podmanivě ambientní balady z loňské desky When Shall This Bright Day Begin sice k něžnému dronování svádějí, jejich autora však na laškování s mašinkami neužije, ctí sílu nástroje a namísto efektů spoléhá na propracované melodie s precizně budovanou atmosférou. Jen tu a tam si vypomůže slidem, výjimečně nechá zahřmít svůj hluboký vokál. Sotva se krátce po osmé večerní vynořil ze zákulisí a beze slova usedl před natěšené obecenstvo, v tu ránu jeho zvláštní charisma opanovalo sál. Nedbale elegantní introvert, nemluvný virtuóz, který se nebojí chyb. Prasklá struna? Ještě má –náct dalších, tak co. Příliš ledabylá pravačka? Nenechte se mýlit, všechno má svůj důvod. Melancholičtější poloha přechází v optimističtější poetiku s čiperným trylkováním, táhlé riffy střídá hbitý prstoklad jdoucí ruku v ruce s promyšleně vygradovaným finále. Publikum ani nedutá, všechny oči fixují hmatník. Zvláštní, jak jeden vlasatý dlouhán s loutnou dokáže uhranout celičký klub bez ohledu na věk či pohlaví. Pivo utěšeně zvětrává, na displej telefonu si nikdo ani nevzpomene.

Myšlenky samovolně plynou na všechny strany, obrazy naskakují jak na objednávku a celý set připomíná navýsost hypnotický doprovod k neexistujícímu filmu. Klišé? Kdepak, se soundtracky to Jozef van Wissem umí. S tím nejznámějším, který napsal pro film Jima Jarmusche Přežijí jen milenci, zabodoval dokonce u poroty festivalu v Cannes. Jeho umně vypilované kompozice se vám tón za tónem dostávají pod kůži. Kouzlo pocitového minimalismu. Chvíli chladí, chvíli hřeje a pak z ničeho nic zmizí. Detachment je zavírák z nejlepších, jenže dav si potleskem vynutil hned dva přídavky. Následuje úklona, skromné „thank you“ a fronta na merch. Čistá práce. Snad jen stoly si v Jazz Tibetu mohli protentokrát odpustit. Návštěva byla na středeční večer více než slušná a tradiční model „na stání“ by koncertu přeci jen slušel lépe.

Info

Jozef van Wissem (nl)
8. 2. 2017 Jazz Tibet Club, Olomouc

foto (c) žakelýna

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Nikdy to nikomu neřeknu: tandemová instalace v Galerii Průchod

Minka Dočkalová 01.05.2021

Autoři výstavy jsou partnery a v nově připravené výstavě se rozhodli zúročit svou zkušenost se závažnými zdravotními problémy v dětství.

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace