Články / Reporty

Off 2019: Na správném místě (1/3)

Off 2019: Na správném místě (1/3)

Maria Pyatkina | Články / Reporty | 03.08.2019

Základním pilířem mého výletu do Katovic bylo najít ke snídani dobrou kavárnu. Ta se pozdní sobotní ráno zaplnila mladými, veselými, i přes zřejmou ospalost ve tváři pořád svěžími lidmi s festivalovými páskami, oblečenými jednoduše, ale jaksi „podle módy“. Jsou to typičtí návštěvníci Offu: inteligentní polská mládež se zájmem o kulturu „pod povrchem“. V areálu se prodávají knížky o politice, hromady vinylů, pár značek designerských šperků a jen špetka minimalistického festivalového merche. Žádné strakaté blízkovýchodní hadry, květinové věnce a potřpytkovaná těla. Pocitu jistého elitářství tu nahrává i fakt, že gastrozóna je oddělená od pódií a mohutné polské ženy v černých slunečních brýlích tu svědomitě plní úkol držet vás a váš kelímek s pivem za zábradlím. Občas se podrážděně přistihnete u toho, jak se cpete veganským kari, abyste stihli další hudební objev, na druhou stranu si na skvělém koncertě můžete hudbu vychutnat zcela nerušeně. Po pouťovém kolotoči Colours of Ostrava, kde jsem byla před dvěma týdny, tady zažívám mentální lázně a vizuální detox.

„Off? Co to je? Nikoho z lineupu neznám,“ řekl mi nejeden známý. No a co? Taky mi spousta jmen zpočátku nic neříkala, ale tento festival je pro ty, kteří rádi objevují. Hned první den nabídl širokou paletu žánrů a nálad. Svým setem mě přivítal anglický rapper Slowthai, který zaujal veřejnost letošním debutem s výřečným názvem Nothing Great About Britain. Přes veškerou grimeovou agresivitu působil neskutečně přátelsky a roztočil před sebou divokou vichřicí rozradostněných teenagerů. Podobně extatickou tlačenici způsobilo hned nato i vystoupení zcela jiného druhu – kosmická výprava londýnského tria The Comet Is Coming. Následovníci jazzového vizionáře Sun Ra rádi dělají „velký“ zvuk, který otřásá klubovými stěnami: repetitivní výkřiky zrnitého tenor saxofonu na táhlých pasážích analogového syntezátoru opatřené živými bicími. Open air však jejich koncertu dodal zcela jiný rozměr: vibrující zvuková vlna spolu s barevnými světly a čerstvým večerním vzduchem vytvořila skutečně nadpozemský zážitek.

fotografie z prvního dne festivalu najdete tady

Mezi highlighty dne nejde nezmínit i zamyšlený set novozélandské písničkářky Aldous Harding, její grimasy a podmanivou podivnost. O něco méně podmaniví, ale rovněž podivní byli Black Midi („New Weird Britain“, ano, ano), kteří Harding pečlivě vytvořenou, zasněnou náladu rozdrtili matematickou kytarovou smrští. O její vulkanické síle se sami přesvědčte v říjnu v Underdogs‘. Ale na dort mého prvního festivalového dne spadla třešnička až z pro mě celkem neznámého stromu. Diskografie britpopových legend Pulp v mé hudební výchově bohužel kdysi zapadla, ale jejich někdejší vůdce Jarvis Cocker přesvědčil, že i ve svých pětapadesáti je dokonalým ztělesněním pojmu „frontman“. Jeho pohyby, zpěv, nenucená komunikace s publikem a důvtip pokořily na první dobrou. Nemluvě o jeho skvělé kapele JARV IS…

A jak se tu tak v kavárně prohrabávám včerejšími zážitky u šálku dobré kávy, kolem mě se obměňují vlídní polští hipsteři s míchanými vajíčky, říkám si, že jsem tady asi na správném místě… Těším se na dnešní objevy.

Info

Off Festival
2.-4. 8. 2019
Katovice, Polsko

foto © Sebastian Vošvrda

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Organizovaný pohyb časoprostorem (Berlin Atonal)

Natálie Zehnalová 25.10.2021

Berlínský festival Atonal se po dvouleté pauze navrátil v neobvyklém formátu kombinujícím měsíc trvající výstavu se sérií živých koncertních intervencí.

Hranice komplexnosti (Caroline Shaw + Attacca Quartet)

Jan Starý 21.10.2021

Naštěstí i tyto variace mohou být skutečně silné, jak se ukázalo ve druhé půlce večera, kdy se ke kvartetu připojila Shaw v roli zpěvačky...

Přiškrtit, povolit, explodovat (Squid)

Akana 21.10.2021

Squid jsou neurotičtí a výbušní tak akorát, aby vám to nezačalo být nepohodlné, a soustředěně ukáznění jen do té míry, aby nebyl důvod k nařčení z hráčské exhibice.

Unsound 2021: To nejlepší

David Čajčík, Jan Starý 21.10.2021

Letošní Unsound se potýkal s méně viditelnými omezeními, v důsledku kterých byl kratší, skromnější a méně členitý. Ale měl svoje jasné, dynamické vrcholy.

Jazz přede dveřmi filharmonie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 17.10.2021

Jazz Goes to Town rád prošlapává nové cesty. Otázka je, jestli je to cesta objevitelská, nebo jde jen o slepou uličku v dalším vývoji přehlídky.

Zničit a přetvořit (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 16.10.2021

Další dva festivalové dny daly divákům zabrat. Dramaturgie se tentokrát pustila do poněkud náročných vod – což ale není nikterak špatně.

Progrese a tradice (Jazz Goes to Town 2021)

Jiří Vladimír Matýsek 14.10.2021

Podstatnou změnou byl dominantní syntezátor a také černý humor, který se odrážel v názvech skladeb i groteskní hudbě. Proklatě dobré a nesmírně intenzivní...

Výlet k hraniciam hluku. A trochu ďalej. (Hluková mystéria 2021)

Lucia Banáková 22.09.2021

Občas sa mi zdá, že všetko v Ostrave je zvláštne vyvážené ako napríklad tá tvrdá práca divokou zábavou...

Na maximum (Mighty Oaks)

Anna Kubínová 11.09.2021

Zatímco sérií prvních skladeb si tak trochu testují atmosféru a starají se především o to, aby se koncert rozběhl, postupně se uvolní.

Duchovní obroda barokem a jazzem (Svatováclavský hudební festival 2021)

Veronika Mrázková 09.09.2021

Blažíková má andělský hlas, je mistryní koloratur a strofické skladby rytíře Adama Michny z Otrokovic jsou v jejím podání přístupné a srozumitelné.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace