Články / Offtopic / / Movie/dox

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Poloboh, Lucifer alebo len obyčajný človek? (Diego Maradona)

Bibiána Hajdanyová | Články / Offtopic / / Movie/dox | 29.07.2019

Britský režisér Asif Kapadia natočil nový dokument o jednom z najznámejších futbalistov všetkých čias – Diegovi Maradonovi. Napriek tomu, že Kapadia začal kariéru hranými filmami, z ktorých boli na festivaloch úspešné najmä The Warrior (Bojovník, 2001) či krátkometrážny The Sheep Thief (2003), po boome dokumentov Senna (2010) a oscarového Amy (2015) si zrejme uvedomil, čo ľudia ocenenia širokospektrálne. Veľké príbehy celosvetovo známych osobností, ich životné zvraty a katastrofické konce.

Meno Diega Maradonu poznajú aj ľudia, ktorí o slovo futbal ani nezavadili. Obyčajný chlapec z chudobnej časti v Buenos Aires v Argentíne sa prederie až na samotný piedestál športového neba. Neskôr padne na samé dno a ľudia, ktorí sa ku jeho fotografiám modlili, ich veselo dávajú na titulky časopisov a píšu ku nim urážlivé komentáre. Režisér stavil na overený námet, ktorý predstavuje škandalózna cesta populárnej osobnosti.

Jediné, čo dokument využíva, sú zostrihané videá. Videá sa skladajú z útržkov domácich snímkov, zo zápasov a reportáží z médií. To, že ich kvalita nie je často najlepšia, nevadí, naopak dotvára autentický dojem. Do toho občas beží hlas niektorého z Maradonových príbuzných, no čo vyznieva ešte osobnejšie, aj samotnej hlavnej postavy.

V mnohých momentoch sa pridáva gradujúca, ale nevtieravá hudba skladateľa Antonia Pinta (Senna a Amy), ktorá pôsobí atmosférickým dojmom najmä vo chvíľach na ihrisku. Čo Kapadia dokáže, tak to je diváka zostrihom videí a hudbou udržať v napätí. Divák má dojem, že sleduje domáce video počas rodinnej oslavy, čo režisér zámerne umocňuje výberom videí s prudkým zoomom, roztrieštenými pohybmi a zrnitými obrazmi.

Žánrovo sa film hlási k dokumentu a športovému filmu, rovnako pozorujeme prvky drámy. Film neháji žiaden z Maradonových excesov a prešľapov, nesnaží sa v divákovi vyvolať pocity súdržnosti s jeho osudom, taktiež ho nezhadzuje. Predkladá nám obraz tak, aby jednoducho vystavaným dejom vyrozprával jeho príbeh. Kapadiovi sa znova podarilo pútavo a bez citového nátlaku nakrútiť hodnovernú cestu životom jedného človeka.

Info

Diego Maradona
režie: Asif Kapadia, 2019
web distributora

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Rap a drogy stranou (Banger.)

Julie Pátá 01.12.2022

Můžeme si pokládat otázku, zda Sedlák natočil film, který má oslovovat generaci Z. Hledání odpovědi však nemá smysl. Banger.

Ako spolu prežiť karanténu a všetko ostatné (Sami doma)

Jakub Blaho 14.11.2022

Filmár a hudobník Jan Foukal nasadzuje ružovejšiu optiku a v novom filme dokumentuje silnejúce priateľstvo s Albertom Romanuttim, frontmanom Bert & Friends.

Prizmatem ňader, staré dobré časy (Černé brýle)

Jaroslav Kejzlar 01.10.2022

Italský režisér Dario Argento, který stojí třeba za kultovním hororem Suspiria (1977), se vrací z režisérského důchodu mysteriózním thrillerem Černé brýle.

Není lehké býti rodičem (C’mon C’mon)

Andrea Kubová 29.09.2022

Joaquin Phoenix navštěvuje různá města v Americe, kde se ptá dětí a mladých lidí, jak si představují svoji budoucnost a jak vnímají svět kolem sebe.

Vzpomínky na písek (Desolation Center)

Štěpán Nezbeda 17.09.2022

Na pozvání platformy Synapse Knowledge přijede do pražské MeetFactory americký producent a režisér Stuart Swezey. Recenzujeme jeho dokument Desolation Center.

Tati, chci, aby to mezi námi bylo lepší (Milý tati)

Ondřej Oharek 04.06.2022

Příběh otce a dcery byl uvedený v Locarnu a Torontu, u nás získal dva České lvy. Čím si zasloužil tolik ohlasů?

Běda tomu, kdo v sobě skrývá poušť (Lidi krve)

Štěpán Nezbeda 16.03.2022

Nejvhodnější by bylo film promítat na rozpadající se zeď domu v troskách jedné z opuštěných sudetských vesnic. Proč?

Koukat je to jediné, co umím (Boží ruka)

Štěpán Nezbeda 06.01.2022

Paolo Sorrentino, stejně jako mnoho velkých i menších filmařů před ním, se v novém snímku Boží ruka vrací k formativním rokům svého dospívání.

Oba jsme lidi (Zrcadla ve tmě)

Lukáš Masner 12.12.2021

Film se daří uvěřitelně vyprávět o zdánlivě samozřejmých a všedních věcech – o rozchodech a sblížení, o průměrnosti, obyčejnosti a rozhovorech, které...

Přípravy k filmu T: Posmutnělé čekání na konec světa

Štěpán Nezbeda 09.12.2021

Do kin tento měsíc vstupuje Zvláštní cenou poroty MFDF Ji.hlava oceněný snímek Přípravy k filmu T. šestapadesátiletého debutanta Milana Klepikova.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace