prof. Neutrino | Články / Recenze | 29.01.2022
Román Revoluce je ambiciózní pokus o politický thriller z českého prostředí od bývalého „bezpečáka“ a youtubera věnujícího se osobnímu rozvoji Jakuba Trpiše, který má na svém kontě jeden bestseller Volba (2018) a jeden fantasy román Landie (2017). Tentokrát jeho titul vyšel i s barevnými ilustracemi Martiny Fischmeister a opulentním soundtrackem od Karla Antonína, nahraným Pražským symfonickým orchestrem. Sympatickým specifikem je, že si své tituly vydává autor zcela sám a na vlastní náklady, bez vnucování se různým nakladatelstvím. O to s větší vervou se opřel do internetového marketingu, který byl v době vydání knihy jen těžko přehlédnutelný.
Akční spektákl o varietách českého nacionalismu se snaží předpovídat osud a směřování České republiky v blízké budoucnosti. K moci se dostává populistická strana Prosperita a její bezcitný lídr se spasitelským syndromem je schopný, ve jménu národa, téměř všeho. Osudy čtyř naprosto rozdílných ústředních postav se proplétají v labyrintu manipulací a zavedou nás do prostředí vysoké politiky, odhalí praxi médií nebo fungování samozvané ozbrojené frakce „vlastenců“, která se chystá na nelítostný teroristický atak. Každá z postav má zcela jiné představy o budoucnosti země, všichni však touží po změně. Hlavní souboj se odehrává mezi bezskrupulózním premiérem, jdoucím přes mrtvoly, a morálně neoblomnou novinářkou. Vítězem ale nakonec není nikdo z nich. O nepředvídané zvraty sice rozhodně není nouze, autor však místy tlačí na pilu až příliš a překračuje hranici kýče, tak jako v samotném, poněkud zbytečně „oduševnělém“ závěru.
Na druhou stranu Trpiš v knize vcelku erudovaně glosuje politické témata dneška, zákulisní čachry, nemoci demokracie, problém hybridních válek a popisuje ambivalentní podoby národní identity od hrdého vlastenectví až po agresivní nacionalismus. Knihu zatraktivňují i fiktivní volební tabulky, statusy na sociálních sítích či citace z oficiálních médií, vytvářející dojem autenticity.
Trpišova Revoluce si literární kritiku pravděpodobně nenakloní, ta však není jeho cílovkou. Bude jí spíš jedinec, jenž není žádný knihomol, ale podtitul „souboj o duši českého národa“ ho zaručeně upoutá. Byť umanutá marketingová snaha stát se za každou cenu knižním trhákem poněkud kazí celkový dojem z jinak napínavého románu, jisté kvality mu rozhodně upřít nelze. To vše v době, kdy konstrukt národa je historickým anachronismem, i když stále znovu a znovu recyklovatelným.
Riikka Hajman 01.03.2023
Album by se dalo vnímat jako shrnutí Popova života a kariéry: některé songy připomínají The Stooges, ale jsou tu i zvukové experimenty typické pro jeho pozdní období.
Patrik Kratochvíl 23.02.2023
Roadtrip měl predispozice být rapovou deskou roku, nakonec z toho ale vyšla „jen“ lehce nadprůměrná kolekce hitovek, které se hodí do playlistů, ale nenabízí nic navíc.
Magdalena Fendrychová 17.02.2023
Navzdory řečenému je celé album prodchnuté nadějí, skrze upřímně vyprávěné příběhy skýtá pohled do vlastních srdcí.
Martin Šinkovský 12.02.2023
Hřmotný, oplácaný, v obličeji se mu odráží nevyzrálost mladíka přicházejícího z vidlákova do velkoměsta. Superman.
prof. Neutrino 09.02.2023
Po zániku investigativního serveru WikiLeaks se zdálo, že přišli bojovníci za svobodu informací o svůj hlavní zdroj. V roce 2014 ale vznikla investigativní platforma „občanské novinařiny“ Bellingcat.
Natálie Dvořáková 07.02.2023
Deska Hey Girl je definicí hořkosladkosti – v jednotlivých písních prožíváme s autorkou bolest, zklamání, strach, ale i obyčejné radosti a velké oslavy.
Martin Šmíd 02.02.2023
Pod nánosem infantilního humoru se skrývá melodická schopnost a talent.
Julie Šafová 01.02.2023
Navzdory slabé dějové lince nechybí Babylonu technická preciznost ani živelná energie, která snímek žene kupředu.
Michal Pařízek 24.01.2023
Třetí album je jedním z klíčových archetypů showbizu, pověstným gordickým uzlem, milníkem, který ne každý dokáže jednoduše a správně překročit.
Richard Kutěj 18.01.2023
Mount Kimbie nedělají revoluci. Zůstávají ale sví, současní a ano, post.