Michal Pařízek | Články / Sloupky/Blogy | 22.04.2022
Jason Pierce si prý novou desku Spiritualized vychodil. Album Everything Was Beautiful vznikalo během pandemie, inspiraci nacházel během svých procházek po prázdném Londýně, které prý byly „plné ptačího zpěvu a podivností, s oblohou prostou kondenzačních stop“. Procházky jsou samozřejmě nejlepším lékem téměř na všechno, člověk by nevěřil, z čeho všeho se dokáže vychodit. Zkuste to někdy.
Jinak s tou deskou, báječnou, dlužno dodat, která vychází právě dneska, to bylo samozřejmě složitější. Obsáhlý rozhovor na The Quietus napoví mnohem víc, Pierce se mimo jiné vyznává k lásce k Vonnegutovi (chytřejším, než jsem já, to možná došlo už u názvu desky, resp. desek, ta předchozí s ním má taky leccos společného) a řeč je třeba i o tom, jak může být občas zajímavé vrátit se ke knihám, které člověk důvěrně zná: „Chtěl jsem si ty knihy přečíst znovu, aniž bych musel coby dítě hledat něco hip. Bylo ohromné překvapení, jak odlišná to byla zkušenost, jak jsem je v téhle fázi svého života četl vlastně jinak. Odlišná byla slova i kontext.“ Sakra, tak tomuhle rozumím. Když se člověk, často v rámci více či méně vědomého hledání nějakého bezpečí, občas vrací k něčemu, co důvěrně zná, může ho odlišná zkušenost velmi snadno překvapit. Jenže pozor, vracet se je fajn, ale žít minulostí, to je úplně jiná věc.
Nedávno mi jeden známý v baru říkal, že mu dnešní doba občas připomíná jakési „vylepšené devadesátky“. Upřímně mě to vyděsilo, hlubší definici jsem z něj nedostal, třeba ji ani neznal. (Možná už ani neví, že to řekl.) Nějak mi ta slova zůstala v hlavě a mezi námi, dost rád bych se jich zbavil. Jak vůbec může někdo takhle uvažovat? Na podobná přirovnání narážím stále častěji, netuším, kde se móda stavět něco do latě s devadesátkami bere. Zvlášť v kontextu toho, co se aktuálně děje všude okolo nás. U nás. Potřeba se „vracet“ je zřejmá, asi jí občas prožívá každý z nás, ale stejně je to komické. Připomíná to trochu kocovinu – člověk tak nějak tuší, že si za to všechno může jen a jen sám, ale stejně vzpomíná, jak to bylo parádní, než na ten mejdan šel.
Spiritualized mi v zimě (původně měla vyjít už zkraje roku) při procházkách po Vinohradech a Vršovicích hráli skoro nejčastěji. Zejména I'm Coming Home Again, poslední věc z alba. Nachodil jsem toho tehdy hodně, snad až příliš. Někdy to pomáhalo víc, jindy méně, ale bylo to dobré. Člověk si toho hodně rozmyslel. Říkejte si tomu trans nebo zen nebo jak chcete, ale něco podobného v tom je. Svědčí to mozku, uvědomění si věcí, priorit i nesmyslů. Vychodit se je zkrátka fajn. Prokopat se ven. Může se pak někdo divit, že na obálce nové desky Spritualized je slušivě vyvedená krabička od léků? Jak to může být někdy jednoduché. „Všechno bylo krásné a… nic nebolelo,“ říkal pan Kurt. A měl pravdu.
Dneska večer pochopitelně se Spiritualized, Sault nebo Vikingem, staví se i Linqua Franqa, Oksana Linde, Mdou Moctar nebo Billy Nomates. A už jste slyšeli nový singl The Clash? Jako vážně.
Rozhlasový pořad Šejkr poslouchejte na Radio 1.
foto © Graziela Iturbide
Tracklist:
Broadcast – Untitled [City in Progress]
Linqua Franqa – Bellringer
Eric Copeland – Restart the Body
Lazer Viking – YR Body
Interpol – Toni
Medicine Singers – Daybreak
Sons of Kemet – Myth Science
Sault – Heart
Anna Calvi – Ain’t No Grave
Tinariwen – Arawan
McCoy Tyner – Ebony Queen
Oumou Sangaré – Sira
Adrian Quesada – Mentiras Con Cariño, feat. iLe
Mourning [A] BLKstar – We Stayin‘
Mdou Moctar – Untitled (Duma Remix)
Auntie Flo & Sarathy Korwar – Dha
Sault – Time Is Precious
Soul Glo – Spiritual Level of Gang Shit (feat. McKinley Dixon & lojii)
The Clash – Rock the Casbah (Ranking Roger)
Billy Nomates – Blue Bones
Shoko Igarashi – Cash OK
Exhausted Modern – Правда і любов переможе над брехнею та ненавистю
Theo Crocker – Jazz Is Dead (feat. Gary Bartz & Kassa Overall)
The Jam – Town Called Malice
Linqua Franqa – Necessity
Oksana Linde – Playa Caribe
Junior Marvin – Police & Thieves (single version)
Spiritualized – I'm Coming Home Again
Michal Pařízek 10.03.2023
Sedím v trnavském obýváku a poslouchám nezmasterované manifesty. Koho asi tak může sakra napadnout vyprávět události u baru Tepláreň z pohledu vraha?
Michal Pařízek 06.03.2023
Přehlídka vzešla z kolektivu okolo místního record storu Velvet Music Leiden, který, jak už je z názvu patrné, má blízko k The Velvet Underground.
Michal Pařízek 24.02.2023
Cítíme se osaměle, protože příliš plánujeme? Protože se nedokážeme uvolnit a udělat něco živelného, nepředvídaného?
Michal Pařízek 10.02.2023
„I nic se musí umět,“ píše v parádním komentáři na serveru Aktuálně David Klimeš a nedá se s ním než souhlasit.
Michal Pařízek 27.01.2023
Tak je to zase tady. Další Šejkr, další volební víkend. Už si pomalu začínám zvykat, naštěstí to je na nějakou dobu naposledy.
Michal Pařízek 13.01.2023
Volební období přinášejí jisté leitmotivy, například skutečnost, že se mě známí dobří i letmí až příliš často ptají, koho budu volit.
redakce 05.01.2023
Vyhlašujeme vítěze i celkové pořadí letošního hlasování!
redakce 04.01.2023
Stříbrnou medaili uděluje měsíční posádka rapu.
redakce 03.01.2023
Třetí příčka patří slovenským emo empatikům a londýnským Black Country, New Road.
redakce 02.01.2023
Čtvrtá příčka patří debutu brněnské skupiny i bočnímu projektu členů Radiohead.