Články / Reporty

You are bunch of crazy motherfuckers (Scarlxrd)

You are bunch of crazy motherfuckers (Scarlxrd)

Jakub Šíma | Články / Reporty | 22.05.2018

Virální úspěch je v celé historii showbusinessu nejrychlejší cesta do širšího povědomí. Stačí jeden moment, který se dokáže vepsat pod kůži široké základně žánrově nevyprofilovaných posluchačů, a miliony views naskakují jak dolarový symbol v očích strýčka Skrblíka. Otázkou zůstává trvalost úspěchu. Ale k tomu později.

Marius Listhrop neboli Scarlxrd je Brit, avšak mnohem spíše než místní hudební scénou je dítětem internetového světoobčanství. Býval úspěšným youtuberem, posléze přesedlal k hudbě. Přesto nelze obě etapy příliš spojovat. Zatímco v youtuberském období naleznete ložnicová videa s plyšáky a infantilním humorem, hudební reinkarnace pod jménem Scarlxrd bnrká na zcela jinou notu. Kombinace trapové rytmiky s metalovou intenzitou, řevu a existenciální drásavosti s nezbytným nasazením vytváří lákávý koktejl i pro nezasvěcené. Na druhou stranu u nahrávek zklame až příliš přímočarý přístup a jednoduché hudební rovnice, které rychle ztrácí na rafinovanosti a momentu překvapení. Ale může to být jinak, když za dva roky vydáte pět dlouhohrajících desek?

Pokojná atmosféra teplého nedělního večera se sice zdála příhodnější pro lenošivé posedávaní po zahrádkách než intenzivní koncertní zážitek, ale proč se nenechat přesvědčit o opaku. Toho se nejdříve chytil předskokan Redzed a jednalo se v řadě ohledů o příjemné překvapení. Interpret se skromným lokálním ohlasem, ale zvukem, který jej řadí mezi hudebníky s exportním potenciálem. Redzed předvedl intenzivní dvacetiminutovku, která dokázala zasytit a vytrhnout mozek z agonie končícího víkendu.

Kolem deváté se objevil Scarlxrd za bouřlivé odezvy davu, který se vařil ve vlastní šťávě už hodinu předem. Kdyby byl vstup na koncert od osmnácti let, prostor pod pódiem zel prázdnotou, ale nasazení se nedalo upřít nikomu. Ani v nejmenším. I proto Scarlxrd musel show už po dvou písních zastavit, divoce skákající a pogující vřava rozrazila bariéru pod pódiem. Scarlxrd skákal ze všech sil v půlkruhové železné konstrukci ověšené led diodami, jež připomínala bojový ring ze zápasů UFC. Koncertní DJ měl na práci jen přepínání tracků, a tak v mezičase stihl vyskočit na DJ pult, lézt po reprobednách nebo vlétnout do davu v nečekaném stage diveu.

Vystupující neustále kropili publikum proudy vody z plastových lahví a z divoce tančící masy se občas vypotácel zničený fanoušek, aby se pořádně nadechl a za chvíli se zas po hlavě vrhnul zpátky. Ti, kdo stáli opodál, zpozorovali playback, momentů bez něj byste napočítali jen pár. Možná budu za škarohlída, ale veškerá koncertní intenzita by měla začínat u hudebního výkonu. Divoké taneční kreace na playback sice působí sympaticky, ale taky poněkud vyprázdněně. Živočišné energie bylo toho večera více, než jsem si dokázal před koncertem představit, a ne nadarmo Scarlxrd několikrát zmínil, že se jedná o nejšílenější show v jeho dosavadní kariéře. Nemám sebemenších pochyb. Ale pro ty, kdo přišli na hudbu a ne se jen extaticky vypotit, toho koncert příliš nenabídl.

Není se čemu divit. Pokud hrajete necelé tři roky (vynechám předchozí amatérská působení), tak jen těžko můžete hlasově zvládnout koncertní provedení často extrémních studiových hlasových experimentů. Virální úspěch přinese fanoušky, ale hudební platnost a relevance většinou leží jinde.

Info

Scarlxrd (uk) + Redzed
20. 5. 2018 MeetFactory, Praha

foto © Pavla Hartmanová (Fource.cz)

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Pouliční umění na krabicích od pizzy (Jan Vykypěl, Galerie Průchod)

Minka Dočkalová 02.04.2021

Součástí výstavy je kolekce pomalovaných obalů od pizzy. Využití odpadního materiálu ilustruje Vykypělův obvyklý způsob práce, jejíž jádro tkví v procesu tvorby.

Festival na dosah myši - SXSW 2021

David Čajčík, Michal Pařízek, su 25.03.2021

Jaké to je dívat se čtyři dny po nocích na kapely, filmy a moudré diskuze? Přinášíme report z online festivalu SXSW.

Chyba jako náznak změny: Galerie Průchod nekončí

Minka Dočkalová 11.03.2021

Umělci byli konfrontováni s tím, jak jednoduché je dostat se z rubriky Kultura do sekce Zločiny a soudy - prostřednictvím této situace na vlastní kůži prověřili vratkou hranici mediálního prostoru.

For k-punk 2021: postkapitalistické touhy

Mia Kordová 07.02.2021

Čtyřhodinový zážitek odstartoval Tim Lawrence videem nazvaným What is post-capitalism? Oslava života a díla britského kulturního teoretika Marka Fishera.

Galerie Průchod: veřejný výstavní prostor pro nikoho

Minka Dočkalová 21.01.2021

Umělci z Brna uspořádali vernisáž „pro nikoho“. Ve veřejném průchodu domu na Údolní nainstalovali velkoformátové grafiky.

Eurosonic Noorderslag 2021: Možnosti tu jsou

Aneta Martínková, su, Jakub Béreš, David Čajčík 18.01.2021

Přesun kultury na síť pokračuje. V online prostředí proběhl během minulých pár dní i největší a nejrespektovanější evropský showcase festival.

Vpřed! (Move Fest)

Veronika Mrázková 14.10.2020

"Za Hitlera se pálily knihy, dnes se na Facebooku skrývají nevhodné komentáře." Co je nevhodné? Hned první večer došlo na českou premiéru kusu Brave New Life.

Zvláštní magie (Jazz Goes to Town)

Jiří Vladimír Matýsek 11.10.2020

Může mít jazz punkovou energii? Může unést do jiných dimenzí? Může uspávat? Drtit sonickou stěnou? Samozřejmě. All That Jazz!

Takhle bude vypadat jazz budoucnosti? (Jazz Goes to Town 2020)

Jiří Vladimír Matýsek 09.10.2020

Navzdory okolnostem i letos - už po šestadvacáté - kráčí Hradcem Králové jazz. Tentokrát se táže: Kam směřujeme? Otázka vskutku aktuální...

Mezi Smetanou a music clubem (Bez ambicí)

Michaela Šedinová 09.09.2020

Ve skvělém prostředí – venkovní Smeták stage stála u Smetanova domu a vnitřní v industriálním klubu Kotelna.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace