Články / Recenze

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá | Články / Recenze | 25.01.2024

Útržky ze šuplíku nashromážděné hlavně během pandemie, kdy nebyla možnost plně se hudebně vyjadřovat, daly vzniknout debutovému albu ostravské kapely Moře dní. Za tím stojí Martin Marcyn Hampl a Lukáš Lukáš. Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek. Koloběh světa, který se nám mění před očima, složité vztahy a s nimi spředené vzpomínky, tiché povzdechy i radosti nad tím vším zabalené do jednoduché lyriky.

Hampl byl donedávna součástí ostravské indierockové skupiny Places a po jejich postupném rozpadu se rozhodl vydat skladby původně určené pro samostatný projekt právě s Mořem dní. Velkou hudební inspirací jsou Buty, ve kterých dříve s Lukášem působili jako technici za mixážním pultem a dnes v kapele oba muzikanti hrají. Lehké písničkářské kytarovky s výraznými sóly a pohodový beat, v tomhle duchu se nesou nejvíc písně Fajfka nebo Jablko, energičtější nádech má třeba Nezavírej se zpěvem v podobě dialogu dvou přátel.


Půlka června je jediná čistě instrumentální skladba, pomalé elektrické kytary obalené spoustou reverbu jako od Cigarettes After Sex nebo The Brian Jonestown Massacre se snoubí s neutichajícími zvuky cikád a občasným tichým cinkáním a řinčením. To nenarušuje portrétovanou atmosféru nadcházejícího léta a teplého večera, a i přes absenci vokálů nepůsobí nudně nebo fádně. Skladba Vrtulník je hudebně podobná, klidná a jemná, tentokrát už s textem, nenásilnou rozpravou o životě a tom, co a jestli v něm vůbec máme hledat. V songu Kamiony řídí je zachycená nefunkčnost rodinných vztahů. Příběh dvou sester, které sbírají odvahu začít svůj život jinde, je trochu zlehčen nejen durovým naladěním. refrén „kamiony řídí miliony lidí“ přidává trochu nadhledu, možná ale i špetku beznaděje a ztracenosti ve velkém světě. Osamělost a anonymitu ve velkém městě načíná skladba Večerní Praha a nebo sorry, baladický ploužák Vlasy, kterým započala tvorba Moře dní, teď jejich prvotinu zakončuje.

Jednoduchá každodennost světa a zároveň malý podíl všudypřítomného smutku ve spojení s hudbou, která připomene, jak chutnají letní večery i pochmurné zimní odpoledne bez pohlazení slunce.

Info

Moře dní –⁠ s/t (Tupanana, 2023)
Bandcamp kapely

foto © Petr Novák

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Silné texty a melodický chaos (Labasheeda)

Markéta Kovaříková 21.12.2023

Stejně jako láska, která je ústředním motivem některých písní, může i album působit chaoticky, občas depresivně, dokáže vyvolat smutek, ale zároveň zalít pocitem štěstí.

Velký žal malé duše (S večerem přichází tíseň)

Barbora Klempířová 19.12.2023

Nizozemská autorka Marieke Lucas Rijneveld získala v roce 2020 Mezinárodní Man Bookerovu cenu za své z části autobiografické dílo S večerem přichází tíseň.

Pouta částic na konci komplikovaného vesmíru (boygenius)

Pavlína Sedláčková 18.12.2023

Za využití jemných vokálních melodií a fyzikálních metafor se trio obrací zpět k příběhům o nejistotě, hledání identity a zlomené důvěře...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace