Články / Recenze

Pouta částic na konci komplikovaného vesmíru (boygenius)

Pouta částic na konci komplikovaného vesmíru (boygenius)

Pavlína Sedláčková | Články / Recenze | 18.12.2023

Americká indiefolková superskupina Boygenius vždy hledala hudební inspiraci nejen sama v sobě a kostrbatosti mezilidských vztahů, ale i v temných hlubinách vesmíru. Ať už se jednalo o EP Boygenius z roku 2018 nebo letošní debutové album The Record, hvězdy, černé díry, sny o cestě na metaforický měsíc a hořkosladké vzpomínky nezůstaly opomenuté. Phoebe Bridgers, Julien Baker a Lucy Dacus v této tradici pokračují i na novém EP The Rest. Za využití jemných vokálních melodií a fyzikálních metafor se trio obrací zpět k příběhům o nejistotě, hledání identity a zlomené důvěře a vypráví jejich poslední kapitoly.

Oproti předchozím nahrávkám se The Rest více zaměřuje na minimalismus a klade silnější důraz na harmonie. Zvuk balancuje mezi melancholií a nostalgií a připomíná tak dlouhou cestu, kterou Boygenius zatím absolvovaly. Jednotónový beat v úvodní skladbě Black Hole střídá hřejivé, byť upřímné drnkání strun. Tichý upozaděný syntezátorový podklad hladce přechází v nakovovělou, reverbovanou a vzestupnou klávesovou stupnici. Hned v prvních padesáti vteřinách od spuštění přitáhne kompozice svou gravitací a nenabízí prostor k úniku. Osamělá sonda Voyager se opodál vzdaluje od vlastního domova a ztrácí rytmus, jen aby ho se zpožděním znovu našla. Nezamýšlený povzdech Julien Baker v Powers, podtržený závěrečnou, téměř smuteční výpovědí křídlovky Nata Walcotta z Bright Eyes, dokonale vyjadřuje únavu z objevování sebe sama na pozadí současné společnosti.


Nebýt poměrně široké základny producentů spojených se sólovými kariérami zpěvaček a krátkého rozsahu nahrávky, EP by pravděpodobně plynulo uhlazeněji a vyjadřovalo větší soudržnost skupiny. Boygenius ale tyto kosmetické problémy skvěle zakrývají svými textovými dovednostmi a The Rest tak celkově nestrádá.

„I never rode a motorcycle, I never smoked a cigaret,“ zpívá Lucy Dacus hlubokým altem ve skladbě Afraid of Heights a určuje tak středobod, okolo kterého se otáčí nejen většina nahrávky, ale i spojení s The Record. Nihilistický vztah z rockové Satanist graduje na pozadí následků, které přináší, a končí v uvědomění si hodnoty života. V navazujícím a neurčitém Voyageru se Phoebe Bridgers po dlouhé cestě na měsíc skrz Me & My Dog a Letter to an Old Poet konečně za lehkého táhlého zpěvu dostává na jeho povrch a ve vší volnosti utíká ze spárů toxického vztahu.

The Rest oproti předchozí tvorbě Boygenius možná trpí svými nedostatky, jistou monotónností a krátkým rozsahem, titul „povedené EP končící jednu éru“ jí ale upřít nelze. Stejně jako by se vesmír nedokázal obejít bez rychle se rozpadajících částic na svém konci, ani trilogie nahrávek by nefungovala bez pomíjivého a komorního zvuku The Rest.

Info

boygenius – The Rest (Interscope Records, 2023)
Bandcamp

foto © Harrison Whitford

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Dobro došli u bad trip (Nemeček)

Dan Sywala 19.02.2024

Ke slunné Makarské se blíží nevyzpytatelná tma. To je výjev, který bych přál cestovatelům, kteří se spokojí s prvoplánovým strávením letní dovolené.

Aye, captain! (The Longest Johns)

Jiří V. Matýsek 16.02.2024

Leaving of Liverpool nebo na Dylanovu Maggie’s Farm odkazující skladba Maggie’s Ship jsou příjemným oťukáváním nových teritorií.

Zápas agresívnej klubovej estetiky s distingvovanosťou orchestrálneho zvuku (julek ploski)

Dušan Šuster 12.02.2024

Left field je defenzívna bejzbalová pozícia a hráč, ktorý ju zastáva, býva vraj najosamelejším na ihrisku.

Jednoduchá každodennost světa (Moře dní)

Veronika Tichá 25.01.2024

Deska je mixem nostalgických stesků i veselí v podobě melancholických balad, bedroom popových lovesongů nebo rychlejších kytarovek.

Prostor plný apatie a úzkosti (Metro Riders)

Jaroslav Myšák 23.01.2024

Už předchozí deska projektu Metro Riders, za kterým stojí švédský hudebník Henrik Stelzer, pracovala se zvukovým prostředím, který si asociujeme s filmy osmdesátých let.

Dojmy ze světa plného absurdit (Flat Worms)

Eva Karpilovská 19.01.2024

Flat Worms na albu Witness Marks v krátkých a úderných písních skvěle pracují s doplňujícími se nástroji a efekty.

Babie leto viac než pavučiny (Dušan Vlk)

Veronika Vagačová 16.01.2024

V porovnaní s predchádzajúcimi albumami vidno posun, Babie leto v podzemí je mierne serióznejšie, vyspelejšie.

Život v strachu (Chimamanda Ngozi Adichie)

Mária Karľaková 28.12.2023

Adichie poznáme ako bojovníčku za práva žien skrz knihy Feminizmus je pro každého a Milá Ijeawele aneb Feministický manifest v patnácti doporučeních.

Silné texty a melodický chaos (Labasheeda)

Markéta Kovaříková 21.12.2023

Stejně jako láska, která je ústředním motivem některých písní, může i album působit chaoticky, občas depresivně, dokáže vyvolat smutek, ale zároveň zalít pocitem štěstí.

Velký žal malé duše (S večerem přichází tíseň)

Barbora Klempířová 19.12.2023

Nizozemská autorka Marieke Lucas Rijneveld získala v roce 2020 Mezinárodní Man Bookerovu cenu za své z části autobiografické dílo S večerem přichází tíseň.

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace